23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Transportnet
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Gods på spår – ett komplext system där allt måste klaffa

Årligen transporterar SCA stora mängder rundvirke på järnvägar i Sverige. För det krävs ett komplext logistikarbete för att få transporterna att rulla: ansökningar om tillstånd två år i förväg och att rätta transporten efter förutsättningarna som kan ändras från vecka till vecka.

– Det finns långsiktig planering som görs flera månader i förväg, sen anpassas den efter hand beroende på olika operativa förändringar om fabrikerna går bättre eller sämre. Det är allt från en långsiktig planering till en daglig, säger Magnus Svensson, direktör för inköp och logistik på SCA.

SCA har ett snittavstånd på 20 mil mellan virkesterminal och industri i Sverige. För att det ska vara lönsamt att transportera gods på järnvägen brukar ett avstånd på 40 mil gälla. SCA:s virkeståg har lite starkare lok, runt 25 procent mer energieffektivare vilket gör de mer miljövänlig, rymmer mer och bidrar till lägre kostnader.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.144