23948sdkhjf

DB Schenker satsar på elektrifiering av tung vägtransport

DB Schenker och en rad andra ledande industriföretag satsar nu, tillsammans med staten, stort på elektrifiering av tunga vägtransporter.

– Vi på DB Schenker är stolta och glada över att kunna köra en eldriven lastbil med släp en längre sträcka i daglig trafik, säger Magnus Strand, vd för DB Schenker i Sverige.

Förnybara bränslen, som biodiesel och biogas, har hittills varit de enda fossilfria alternativen för tyngre lastbilstransporter som kör längre sträckor. Nu tycks elektrifiering av tung trafik bli verklighet.

DB Schenker deltar i projektet E-Charge som utvecklar eldrivna lastbilar som klarar dagliga körsträckor längre än 50 mil. I projektet ska Schenker Åkeri testa fordon från Scania i fjärrtrafik.

– Det är revolutionerande att kunna köra ett 24 meter långt ekipage i fjärrtrafik på el i mer än fyra timmar utan stopp, säger Tomas Johansson, vd för Schenker Åkeri.

Laddningen kommer i första hand att ske med högeffektsladdning i samband med förarens vilotider. Men viss stödladdning kommer också att ske vid lastning och lossning av ekipaget.

– Detta är ett viktigt steg mot en fullt ut elektrifierad fordonspark i Sverige. Idag finns fungerande elektrifierade lösningar för kortare transportsträckor inom distribution. Nu får vi möjligheter att elektrifiera hela transportkedjan, säger Tomas Johansson.

– Elektrifieringen spelar en avgörande roll i vår omställning till fossilfrihet eftersom eldrivna fordon möjliggör helt utsläppsfria transporter. Nu får vi äntligen möjlighet att testa elektrifierade tunga fordon i vår dagliga drift, säger Hanna Melander, kvalitets- och miljöchef på DB Schenker.

Utöver DB Schenker och Scania deltar Volvokoncernen, ABB, Circle K, OKQ8, ICA Sverige AB, Tommy Nordbergh Åkeri samt Vattenfall och andra energibolag och elnätsägare. Swedish Electromobility Centre (SEC) är extern forskarpart och Lindholmen Science Park koordinerar projektet. Fordonsstrategisk forskning och innovation (FFI) finansierar med 102 miljoner kronor, medan projektparterna bidrar med 113 miljoner kronor. De statliga myndigheterna Energimyndigheten, Trafikverket och Vinnova bidrar med finansiering, expertis, systemperspektiv samt synkronisering av FoI-stöd och infrastrukturåtgärder.

Projektet startar omgående och löper till och med 2024.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Se senaste nyhetsbrevet ???id_11737???

Sänd till en kollega

0.125