23948sdkhjf

Ledare #5: Glödheta nord

Norra Sverige är hett, och nästan dagligen kan man läsa om utvecklingen av Northvolt, projekt Malmporten som ska möjliggöra lastning upp till 160 000 ton jämfört med dagens 55 000, och så LKAB:s gröna omställning till produktion av fossilfritt stål. Nyligen startade regeringen också en utredning om tidigareläggande av Norrbotniabanan, som ska presenteras senast 22 november.

Dagens järnmalmspellets ska bytas mot koldioxidfri järnsvamp.

I det här numret möter vi Frida Keskitalo, terminalchef på LKAB Malmtrafik som sköter LKAB:s samtliga transporter. Moderbolaget är inne i sin största omställning i dess 130-åriga historia där målet är att ha helt koldioxidfria processer och produkter 2045. Dagens järnmalmspellets ska bytas mot koldioxidfri järnsvamp, en process som kommer att påverka alla transporter, från gruvan till hamnarna i Narvik och Luleå.

Frida Keskitalo basar över de tre terminalområdena LKAB förfogar över: Kiruna, Svappavaara och Malmberget. I och med omställningen till järnsvamp kommer man under en tid framöver behöva lasta/lossa och transportera både pellets och järnsvamp, och i dagsläget går det inte att förutsäga exakt hur och vad som kommer att påverkas. Men att det påverkar hela logistiken är givet, menar Frida Keskitalo. Läs vår stora intervju med henne.

Vi djupdyker också i infångning av koldioxid, tittar närmare på vad man tycker om Riksförbundet M:s förslag om ett generellt omkörningsförbud och möter en av få kvinnor i Sverige som gått hela vägen till kapten.

Trevlig läsning!

Citat:

Det påverkar hela logistikkedjan, från gruvan till hamnarna.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.141