23948sdkhjf

Premiär för ny Kina–Europa-terminal

Den nya Sidenvägen, som består av flera handelsvägar från Kina till Europa, är en av de största infrastruktursatsningarna i modern tid. Projekten finansieras med bidrag och lån från Kina och med investeringar i berörda länder. Nu öppnar ytterligare en terminal i Kaliningrad för den transeurasiska trafiken och UTLC ERA planerar för två tågpar varje vecka.

Alexey Grom, vd för UTLC ERA som ägs till lika delar av Rysslands järnvägar, Vitryska järnvägarna och Kazakstans järnvägsbolag, säger i ett pressmeddelande att transportvolymerna kommer fortsätta öka på transitsträckan mellan Europa och Kina. Under 2020 hanterades cirka åtta procent av alla järnvägstransporter mellan Europa och Kina via Kaliningrad, under 2019 var samma andel tre procent.

Att frakta gods per tåg är billigare än flyg och dyrare än båt och i efterdyningarna av Suezkrisen väljer många företag att ställa om till transport via tåg. Transport- och logistikcentrumet Öst-Väst i staden Tschernjachowsk har en årlig hanteringskapacitet på 450 000 standardcontainrar (TEU) och väntas bli betydelsefull i logistikkedjan från Kina till Europa.

Det nya logistiknavet ska i första hand specialisera sig på export- och importtransporter samt lastning av transitcontainrar mellan Asien och Europa. I Tschernjachowsk lastas containrarna av från rysk spårvidd (1520 mm) till europeiskt normalspår (1435 mm) och transporteras sedan vidare till sina destinationer.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094