23948sdkhjf

Tusentals ton tar tåget

Valet har fallit på tågtransporter i stället för vägtransporter vid en sanering i Åre.

Järpens industriområde i Åre ska saneras och det lär finnas en hel del att ta sig an – enligt ett pressmeddelande har det sedan 1880-talet bedrivits bland annat sulfitfabrik, pappersbruk och träsliperi på platsen.

För ett par år sedan fick Länsstyrelsen 44 miljoner kronor i statsbidrag för att sanera industriområdet och nu är arbetet igång.

Saneringen sker inom ramen för ett samarbetsprojekt bestående av beställaren SGU, RGS Nordic, Inab, Dåva Dac och Green Cargo.

RGS Nordic vann upphandlingen för marksaneringsentreprenaden och avfallshanteringen, i detta ingår både att transportera avfallet och att se till att det tas omhand på ett korrekt sätt.

För fraktens vidkommande har valet fallit på tågtransporter i stället för vägtransporter, enligt uppgift för att minska koldioxidutsläppen.

Enligt pressmeddelandet räknar parterna med att cirka 21 000 ton förorenad jord ska lämna området, merparten ska få ta tåget därifrån.

Saneringen är redan igång och det första tåget ska gå från Järpen i dag, den 1 september.

Tanken är att därefter låta två tåg gå omlott under september månad.

Projektet uppges vara ett av de första i Sverige att välja denna lösning i stor skala.

– Projektet fokuserar på hållbarhet. Dels genom samkörningen med en ny detaljplan som gör att vi kan sanera precis så mycket som behövs för en användning som industriområde, och dels att vi fått till tågtransport för den förorenade jorden, säger Tobias Berglin projektledare på SGU, i pressmeddelandet.

Vi tycker att det är spännande att vara med och genomföra detta projekt både vad det gäller saneringsåtgärder för att förbättra den lokala miljön, men även att transporterna sker med järnväg vilket kraftigt minskar projektets koldioxidavtryck, säger Anders Lindström, projektchef Nord på RGS Nordic.

Den förorenade jorden, som till stor del består av kisaska, ska fraktas till Dåva Dac i Umeå.

– Vi behandlar massorna så att tungmetallerna inte kan laka ut och hamna i naturen. Sedan läggs de på deponi för slutligt omhändertagande, säger Jörgen Aronsson vd Dåva Dac, i pressmeddelandet.

Inab i Umeå, ett kommunalt bolag med fokus på infrastrukturlösningar, har varit med och tagit fram tågkonceptet.

– Vi är tacksamma för att vi fått vara delaktiga i detta spännande projekt där järnvägens konkurrenskraftighet, även på kortare sträckor, bevisats och där vi även kan visa på nyttan med vår nya järnvägsterminal, Dåva terminal, säger Daniel Rönnberg, marknadsstrateg på Inab, i pressmeddelandet.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.109