23948sdkhjf

Tung transportsträcka mer klimatvänlig

Genom att byta en del av bitumen, som framställs av råolja, mot lignin som kommer från skogsindustri har klimatavtrycket kunnat minskats.

Vid Loka Brunn på väg 205 i Bergslagen har Peab Asfalt utfört ett större förstärkningsarbete på en sträcka som trafikeras av tunga transporter och även är en populär vägsträcka för turister. Ungefär 7,5 kilometer väg har förstärkts av grus och bergmaterial samt ett nytt lager av halvvarm asfalt har påförts. Asfalten som har producerats i ett så kallat ångturboverk förväntas få en lång livslängd och så också de provsträckor som utförts. På ett antal provsträckor har lignin blandats i vilken ersätter en del av det bitumen som normalt används i asfaltproduktion.

– Det är viktigt att producera provsträckor som ger oss intressant information och resultat som vi kan följa upp. Vi har gjort provblandningar på labb och försökt förbereda oss för produktionen. Det är skönt när allt fungerar och alla inblandade har gjort ett fantastiskt jobb, säger Lars Jansson biträdande chef för Teknikorganisationen på Peab Asfalt.

Halvvarm tillverkning har traditionellt lägre klimatutsläpp än varmt tillverkad asfalt och ger en längre teknisk livslängd på lågtrafikerade vägar tack vare sina flexibla egenskaper.

– Att prova ligninets egenskaper i asfalt även vid den här typen av beläggning är viktigt för framtiden, både för lägre utsläpp och för att se om ligninet tillför positiva produktegenskaper, säger Mats Wendel Innovationsstrateg på Peab Asfalt.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.141