23948sdkhjf

Vätgastankning och laddning till Göteborgs Hamn

En plan för omställningen till fossilfria transporter börjar nu ta form i Göteborgs Hamn. Första åtgärden är Nordens första publika station för laddning och vätgas för tung trafik.

Tankstället ska tas i bruk redan under 2022.

I februari presenterades Tranzero Initiative – ett samverkansprojekt mellan Volvokoncernen, Scania, Stena Line AB och Göteborgs Hamn AB i syfte att accelerera omställningen till fossilfria transporter till och från hamnen. Nu finns en åtgärdsplan som tar initiativet från teori till praktik.

Hamnen har som mål att minska koldioxidutsläppen för transporter till och från hamnen med 70 procent till 2030 – på landsidan behöver koldioxidutsläppen minska med 23 000 ton inom 031-området för att målet ska nås.

Först ut bland åtgärderna blir Nordens första publika station för laddning och vätgas för tung trafik. Det är Circle K som kommer att driva stationen som kommer att kunna erbjuda el, vätgas och biobaserade flytande bränslen. Laddning och vätgastankning kommer att utvecklas i etapper, men kommer att vara möjlig redan 2022 respektive 2023/24, för att sedan utvecklas med fler platser och högre kapacitet.

Stationen kommer att ligga vid Vädermotet i Göteborgs Hamn, strategiskt placerad intill de primära lederna in och ut ur hamnen – Hisingsleden, 155:an och den kommande Halvorslänk.

Fakta: Nordens första publika station för laddning och vätgas för tung trafik
Snabbladdning möjlig för tung trafik: Första halvåret 2022
Vätgas möjlig för tung trafik: 2023/2024
Laddplatser för tung trafik: 10
Laddeffekt el: 350 kW-1 MW (fullt utbyggd)
Vätgasplatser för tung trafik: 1
Kapacitet vätgas: 720 kg, ca 15 lastbilar/dygn (fullt utbyggd)

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.094