23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Transportnet
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Nu kommer Mercedes-Benz bränslecellsdrivna lastbil

Tester av Mercedes-Benz GenH2 vätedrivna lastbil är igång. Det är första steget i Daimlers strategi att satsa på bränsleceller för elektrifiering av tunga fjärrtransporter och man räknar med att lastbilen ska finnas på marknaden 2027. 

Målet är en lastbil med 40 tons totalvikt och en räckvidd på minst 100 mil på en tank väte (80 kg). Daimlers plan är att använda flytande väte då det ger lättare tankar och tar mindre plats men kräver extremt låga temperaturer. Bilen får även ett batteri som laddas löpande av bränslecellen och som kan ge 500 extra hästkrafter vid behov.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.063