23948sdkhjf

Tunga tester på Malmbanan

Ambitionen är att kunna öka axellasterna i framtiden.

Näringslivet vill kunna transportera mer längs Malmbanan, frågan är om anläggningen håller för det, och vilka åtgärder som eventuellt måste vidtas för att tyngre transporter ska kunna genomföras.

Trafikverket, LKAB och Bane Nor genomför därför tester på både Malmbanan och Ofotbanen och ambitionen är köra tåg med en axellast på 32,5 ton på hela Malmbanan.

– Syftet med testerna är att se på vilka sträckor det behövs göras åtgärder för att i framtiden ytterligare kunna höja vikten på de vagnar som trafikerar banan och på så sätt få ett effektivare och mer miljövänligt transportsystem. Vi vill helt enkelt testa hur en högre axelvikt påverkar slitaget på bland annat räls och växlar, säger Staffan Ökvist, chef underhåll vid Trafikverket region Norr, i ett pressmeddelande.

LKAB vill öka sin produktion, företaget transporterade över 34 miljoner ton (mest järnmalm) på Malmbanan i fjol – både till Narvik och till Luleå.

Fakta

  • LKAB:s malmtåg består av 68 vagnar per sätt.
  • Varje vagn väger tom drygt 20 ton.
  • Lasten är idag cirka 100 ton per vagn.
  • Vagnarna har fyra hjulaxlar, så en ökning från 30 till 31 tons axellast ger en teoretisk ökning på fyra ton mer last per vagn. Det blir 272 ton extra per tåg, vilket motsvarar 2,7 fullastade vagnar mer per transport.

Källa: LKAB

Företaget anser därför att det är betydelsefullt att kunna öka transportkapaciteten, även om det bara handlar om några procent.

– Genom att den maximala axellasten ökar kan vi teoretiskt lasta tågen fyra procent mer. På sikt ska axellasten ökas så vi kan lasta tio procent mer, utan att köra fler tåg. Vi planerar dessutom för en ännu större produktion som kommer att kräva dubbelspår. För oss utgör Malmbanan och den norska sträckningen Ofotbanen ett system, säger Jan Lundgren, logistikchef på LKAB och vd för LKAB Malmtrafik, i pressmeddelandet.

Tonnaget på malmvagnarna höjs från 30 till 31 ton under testerna, som startar i april.

Resultaten ska utvärderas löpande och testerna ska genomföras på den del av Malmbanan som går mellan Kiruna och Narvik, och på norsk sida Ofotbanen.

Tester pågår redan på den södra delen, mellan Malmberget och Luleå.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.125