23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Transportnet
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Fortsatt högt tryck i e-handeln

Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade med 5,9 procent under januari 2021 jämfört med samma månad 2020, visar Dagligvaruindex från Svensk Dagligvaruhandel.

Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade med 5,9 procent under januari 2021 jämfört med samma månad 2020, visar Dagligvaruindex från Svensk Dagligvaruhandel.

Butiksförsäljningen växte med måttliga 1,6 procent medan e-handeln fortsatte att rusa med 137,8 procent.

Hemleverans ökade med 75 procent och upphämtning i butik med 252 procent. E-handelsandelen uppgick i januari till 7,0 procent, vilket är den högsta andelen som uppmätts i Dagligvaruindex. E-handelsandelen var mer än dubbelt så hög i januari i år som i januari i fjol.

– Det är fortsatt högt tryck i e-handeln med en tillväxttakt i nivå med den vi sett under de senaste månaderna. Sett till försäljningskanaler uppmättes den högsta e-handelsandelen nu i januari. Även denna månad står upphämtning i butik för en större andel av e-handelsförsäljningen än hemleverans. Under månaden stod e-handeln för över 70 procent av tillväxten i dagligvaruhandeln, säger Karin Brynell vd på Svensk Dagligvaruhandel

Kalendereffekten för januari uppgår till -1,4 procent, vilket ger en kalenderjusterad total försäljningsutveckling på 7,3 procent.

Dagligvaruindex Januari

Totalt

+ 5,9 %

Fysiska butiker:

+ 1,6 %

E-handel

+ 137,8 %

Hemkörning

+ 74,6%

Click-and-collect

+ 252,0 %

BREAKING
{{ article.headline }}
0.128