23948sdkhjf

Så vill PostNords nya vd utveckla företaget

Till hälften fransk, till hälften tysk och med en bakgrund från Försvarsmakten - Mathias Krümmel tillträdde som ny vd för PostNord vid årsskiftet. Vi ställde 5 frågor till honom.

Du är utbildad inom Försvarsmakten och har tjänstgjort som Kapten. Hur hamnade du på dåvarande Postnet?

– Min sista tjänst inom Försvarsmakten var som driftledare på IS, InformationsService, och steget därifrån till Postnet var inte långt. Postnet höll då på med e-kommunikation och webbhostinglösningar, till exempel Torget. Min första roll var som projektledare för den så kallade ”millenniebuggen”, det vill säga att vi skulle säkra att alla Postnets system klarade millennieskiftet.

Du har jobbat inom PostNord sedan 2000, hur kommer det sig att du blivit kvar inom koncernen så pass länge?

– PostNord är ett fantastiskt företag! Vi finns över hela Sverige, vi har ett viktigt samhällsuppdrag och vi förändras ständigt. Ingen dag är den andra lik. Jag har dessutom haft förmånen att hela tiden jobba med många olika spännande uppdrag och med duktiga medarbetare och chefer.

Hur vill du utveckla PostNord Sverige? Vilka utmaningar står företaget inför?

– Vi är inne i en jättelik transformation, med färre brev och fler paket, som drivs av att svenskarna har nya vanor och behov. Jag är hedrad att få ta transformationen vidare. I år påbörjar vi utrullningen av den nya utdelningsmodellen, som kallas varannadagsutdelning. Det är något av det största vi har gjort, även om det i mångt och mycket är en större förändring för oss än för mottagarna. Parallellt ökar e-handeln snabbt och vi ska utvecklas med marknaden och möta mottagarnas behov, samtidigt som verksamheten ska fungera som vanligt. Det är en spännande utmaning.

En viktig fråga för mig är att vi ska vara ett hållbart företag, i ordets alla meningar. Vi ska självklart minimera vår miljöpåverkan och erbjuda klimatsmarta lösningar till våra kunder. Efter mina år som chef för brevbärare, terminalarbetare och chaufförer vet jag också hur viktigt det är att vara en hållbar och attraktiv arbetsgivare, det arbetet måste pågå ständigt.

På vilket sätt har pandemin påverkat PostNord och hur hanterar ni förändringarna?

– E-handeln har växt på ett smått osannolikt sätt under det senaste året. Hemleveranser till privatpersoner började öka i mars, samtidigt som butiksleveranserna blev färre. Redan i april såg vi paketvolymer i samma storleksordning som julen 2019, och den här julen har slagit alla rekord. Nya grupper har upptäckt e-handeln.
Vår organisation är riggad för svängningar i volymer, och även om det bitvis har varit en utmaning med ovanligt många paket samtidigt som ovanligt många medarbetare varit sjuka, så tycker jag att vi har hanterat det bra. Medarbetarna har varit fantastiska på att ställa om och ställa upp. Jag tror att många har sett vilken viktig funktion vi har i samhället och är stolta över att kunna leverera hem till dem som inte kan eller vill gå ut.

Till sist, nämn en postförändelse som har betytt mycket för dig?

– Jag är ju halvfransk och halvtysk. När jag var liten och växte upp i Göteborg fanns inte digitala medier som idag, så det var en frekvent brevkorrespondens med min franska mormor och andra släktingar. En gång när jag fyllde år önskade jag mig en speciell fransk bakelse som inte fanns här i Sverige. Gissa om jag blev glad när det på min födelsedag damp ner ett litet paket med min älsklingsbakelse ifrån mormors favoritbageri i Paris.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.099