23948sdkhjf

SSABs transporter ska bli tystare

Ett teknikskifte pågår nu för vagnar och lastbärare till transporterna för SSAB mellan Luleå och Borlänge samt Borlänge och Oxelösund. 40 nya vagnar är inhyrda från vagnbolaget Wascosa. Vagnarna, som byggs av godsvagnstillverkaren Tatravagónka i Slovakien, har skivbromsar som innebär tystare tåg, större flexibilitet, ökad säkerhet vid vinterförhållanden och minskat underhållsbehov.

Just nu monterar Green cargos verkstad i Eskilstuna en ny typ av lastbärare på vagnarna, som är avsedda för att transportera stålämnen. Det är en kassett som kan monteras på olika typer av vagnar och har prövats mellan Borlänge och Oxelösund under en tid, med gott resultat. Kassettlösningen innebär möjlighet till större flexibilitet eftersom andra vagnar än vanliga stålämnesvagnar kan användas i ståltransporterna. Vagnarna i ståltågen kan också användas för andra godstyper. Det går även att ställa en container på vagnen för exempelvis skrottransporter.

– Den största teknikutvecklingen i sammanhanget står bromstekniken på de nya vagnarna för. I stället för bromsblock används skivbromsar. Det innebär att vi använder en teknik som uppfyller EU-kraven på tysta godsvagnar och helt kommer från problematiken med övergång från gjutjärnsblock till block av komposit som har sämre bromsförmåga, säger Erik Hedlund, säkerhetsutvecklare.

Skivbromsade vagnar är en beprövad teknik som Green cargo har egen drifterfarenhet av sedan tidigare, bland annat i NRE-tågen mellan Narvik och Oslo. Erfarenheterna är mycket goda och skivbromsarna upplevs som bättre än blockbromsade vagnar, inte minst under vinterförhållanden. Bromsarna har egenskaper som gör att is och snö på boggierna inte får samma negativa konsekvenser som för boggier med traditionella bromsar som har många rörliga delar. Det har även förekommit några skivbromsade vagnar i ståltrafiken sedan några år, också de med goda resultat.

Ytterligare en innovation som testas är en ny beläggning på boggierna. Den ska motverka att snö och is växer till på underredena under vinterförhållanden, vilket vållar problem, både i drift och i ökat underhållsbehov av materielen.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.125