23948sdkhjf

Scania släpper effektiva motorer

"En rimlig besparing är 3 000 – 4 000 liter bränsle per år".

Scania presenterar nu nya V8-motorer som erbjuder hög effekt och väsentligt förbättrad bränsleeffektivitet. Totalt kan bränslebesparingen uppgå till sex procent eller mer under rätt förhållanden, vilket gör stor skillnad, både långsiktigt för klimatet och här och nu för åkeriet.

Läs också: Axfood satsar på el-lastbilar

Samtidigt som elektrifiering ligger högst på dagordningen är världen alltjämt beroende av lastbilstransporter som genomförs med förbränningsmotorer. Det är just därför som Scanias nya kraftfulla V8-motorer är så viktiga.

– Under övergången till fossilfria transporter måste vi göra allt vi kan för att förbättra dagens lösningar, säger Alexander Vlaskamp, försäljningsdirektör på Scania.

Det handlar om teknik i framkant för att utveckla förbränningsmotorerna. Minskad intern friktion, högre kompression, förbättrat efterbehandlingssystem och ett nytt effektivare motorstyrsystem är några av förbättringarna.

– En typisk lastbil i fjärrtrafik i Europa kör cirka 150 000 kilometer om året, berättar Alexander Vlaskamp. En rimlig besparing i länder där längre och tyngre lastbilsekipage tillåts är 3 000 – 4 000 liter bränsle per år för en lastbil med vår nya V8 – en fantastisk prestation i alla avseenden. 

Mest intresse tilldrar sig motorn på 770 hk och 3700 Nm. Var och när behövs all denna kraft?
– Den är givetvis inte för alla och envar men vi ser ökad efterfrågan för lastbilar som kan hantera bruttovikter på 60 ton eller mer, särskilt för kombiekipage , säger Alexander Vlaskamp.

– Det snabbaste sättet att öka transporteffektiviteten är genom längre och tyngre lastbilsekipage. Den ökade bränsleförbrukningen för tyngre lastbilar kompenseras genom ökad lastkapacitet. Det ger en gynnsam CO2/ton-kalkyl och dessutom finns möjlighet att köra på förnybara biobränslen.

Efterfrågan på Scanias V8-motorer är störst i länder där högre bruttovikter tillåts – särskilt i de nordiska länderna. Men även i Italien och Spanien, liksom vissa marknader utanför Europa, väljer många en V8 när terrängen är bergig med branta stigningar och utmanande vägar.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.125