23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Transportnet
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Mercedes nya lastbil går på flytande väte

Mercedes-Benz har tagit fram en konceptlastbil med flytande väte som drivmedel. Modellen GenH2 ska börja kundtestas redan 2023. Lastbilen med trailer har en totalvikt på 40 ton, maxlast på 25 ton och räckvidd på cirka 100 mil.

GenH2 tankas inte med vätgas, som andra fordon med bränsleceller, utan med flytande väte som har högre energiinnehåll än vätgas. Vätet lagras i två tankar och håller en temperatur på -253 grader.

Dessutom har lastbilen ett batteri på ca 70 kWh som laddas av bromskraftåtervinning och överskottsenergi från bränslecellerna. Batteriets syfte är att ge upp till 400 kW extra energi i korta perioder med tung belastning.

Bränslecellerna ger i sig ca 2 x 150 kW och elmotorerna är på 2 x 230 kW (600 hk) vid kontinuerlig drift och 2 x 330 kW (860 hk) max effekt. Vridmomentet är på upp till 4 100 Nm.

Fordon med bränsleceller drivs av en elmotor, men i stället för att elen lagras i batterier använder man väte som energibärare. Den kemiska energin i väte omvandlas i en bränslecell till el när den reagerar med luft. Den enda "avgasen" är vatten.

– Batterier fungerar bättre med lätt last och på korta avstånd, men bränsleceller är lämpligare vid långa avstånd och tunga vikter säger Martin Daum, vd för Daimler Trucks.

Väte kan lagra betydligt större mängder energi per kilo än några existerande eller planerade batterityper. Dessutom tankas väte lika snabbt som bränslen för förbränningsmotorer. 

– Det är en mycket spännande utveckling, säger Jens Tittel, chef för Mercedes-Benz lastbilar i Sverige och Danmark.

– Hela infrastrukturen för distribution av flytande väte finns redan eftersom det används i många olika industriella applikationer. Med den höga andel förnybar el vi har i Sverige i kombination med långa avstånd tror jag verkligen att detta är en teknik som kommer att passa oss perfekt.

I april i år ingick Daimler Trucks ett strategiskt samarbete med Volvo avseende utveckling och kommersialisering av bränslecellsteknik för tunga fordon och andra applikationer. 

BREAKING
{{ article.headline }}
0.188