23948sdkhjf

Nu får lastbilarna rundare nosar

Ändring i trafikförordningen möjliggör rundade nosar, som ska ge mindre luftmotstånd, bättre sikt och lägre bränsleförbrukning.

Regeringen har beslutat att tillåta att lastbilar med rundare nos; aerodynamiskt utformad förarhytt, körs på svenska vägar.

Den längre nosen på förarhytten minskar förarnas döda vinkel, vilket gör att andra trafikanter blir mer synliga för förarna. Det minskade luftmotståndet förväntas också minska bränsleförbrukningen med upp till 10 procent, vilket leder till minskad klimatpåverkan.

– Med den här generationens förarhytter får vi säkrare miljö på vägarna och bättre arbetsmiljö för förarna. För att lyckas nå våra ambitiösa klimatmål är också energieffektiviseringen som designförändringen innebär viktig. Det är helt enkelt goda nyheter för chaufförer, miljö och trafikanter, säger infrastrukturminister Tomas Eneroth i ett pressmeddelande.

Beslutet innebär också att trafikförordningen kompletteras med en bestämmelse som tillåter att längre fordon och fordonståg får framföras på andra vägar än enskilda om de har en aerodynamiskt utformad förarhytt.

Från och med den 1 september träder den nya förordningen i kraft och förarhytterna blir tillåtna. 

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078