23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Transportnet
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

En bil kommer lastad - med en spårvagn

Tidigt på morgonen 29 juli kom den första spårvagnen till Lund - på en specialbyggd lastbil.

Lund satsar på spårvagnar och har byggt en 5,5 kilometer lång spårväg, där trafiken ska dra igång i december i år. Lunds spårväg blir därmed det fjärde nutida spårvägssystemet i Sverige efter Stockholm, Göteborg/Mölndal och Norrköping, och, efter Tvärbanan i Stockholm, det första nyanlagda svenska spårvägssystemet sedan 1911.

Nu har den första spårvagnen anlänt till staden. I mitten av juli lämnade spårvagnen Åsa-Hanna, 33 meter lång och med en vikt av modiga 43 ton, fabriken i spanska Zaragosa. Efter att ha rest med båt från Santander till Göteborg blev det landtransport mellan Göteborg och Lund. I förrgår kom hon äntligen till Lund – transporterad av en 42 meter lång specialbyggd lastbil från Westdijk specialtransporter. 

Nu ska spårvagnen först testas i Lunds nybyggda spårvagnsdepå för att sedan provköras ute på spåret. De övriga sex vagnarna kommer under hösten.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.094