23948sdkhjf

Toppmodern omlastningscentral byggs i Göteborgs hamn

Skogsprodukter kan köras direkt in i terminalen på järnvägsspår, lastas om till container under tak och sedan lastas på båt.

Mellan Göteborgs hamns container- och roroterminaler färdigställs just nu en helt ny omlastningsterminal. Terminalen som blir färdig i höst ska ta emot skogsprodukter på järnväg från de svenska bruken och lasta om dem till containrar för vidare transport ut i världen. Totalt kommer volymer motsvarande mellan 60 och 100 000 tjugofotscontainers att hanteras på terminalen.

Terminalen, med namnet Sveaterminalen, har 45 000 kvm terminalyta. Hälften av ytan utgörs av världens största lagertält.

Där inne kan godset lastas om väderskyddat till containrar, samtidigt som hallen också kan användas för viss mellanlagring. Tältet är 15 meter högt, 360 m långt och 60 m brett. Stålbalkarna som bär upp tältduken väger 450 ton.

– Det är inget campingtält precis, utan en fullt rustad lagerhall som uppfyller alla krav och specifikationer vi ställt, som samtidigt är en kostnadseffektiv lösning, säger Arvid Guthed, hamnutvecklingschef på Göteborgs hamn.

Terminalen är järnvägsansluten och rymmer ett 350 meter långt vagnset. Därmed kan känsliga produkter som exempelvis pappers- och massarullar köras på järnväg direkt in i hallen, lastas om från järnvägsvagn till container under tak för att sedan lastas ombord på fartyg.

– I vårt klimatarbete passar Sveaterminalen passar väldigt väl in. Med den ökar järnvägskapaciteten ytterligare och vi kommer att kunna dubbla volymerna av skogsprodukter. Det innebär också att kan vi minska hamnens klimatavtryck och ge ytterligare förutsättningar för våra kunder att göra klimatsmarta val, säger Claes Sundmark, affärsområdeschef på hamnen.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.079