23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Transportnet
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Så ser DSV:s samarbete med Clas Ohlson ut

Clas Ohlson och DSV har ingått ett treårigt samarbete kring klimatsmarta transporter mellan lagret i Insjön och butikerna i Norge. Transportnet ställde några frågor till divisionschef Christian Gerdtsson.

Som ett led i satsningen på hållbara transportlösningar, har Clas Ohlson valt att ingå ett samarbete med DSV för transporter till sina butiker i Norge. DSV, en av branschens största aktörer, ska nu frakta varor från Clas Ohlsons lager i Insjön, Dalarna, till butikerna i Norge. Ett av kraven i upphandlingen var att transporterna skulle utföras av lastbilar som körs med biodrivmedel, alternativt via järnväg.

Christian Gerdtsson, divisionschef på DSV road – hur ser samarbetet ut och hur uppkom idén?
DSV och Clas Ohlson har haft ett långvarigt samarbete sedan tidigare vilket vi länge har velat utöka. Vi har i vårt tidigare samarbete haft samma syn på miljömässiga förbättringar som vi kunde ta med oss in i denna upphandling. Vi har även haft förmånen att få träffa rätt personer inom Clas Ohlson, vilket lett fram till ett tydligt uppdrag där vi sett att vi har just de styrkor som efterfrågats.

Vad omfattar avtalet? Hur många butiker handlar det om?
Avtalet är stort och omfattande för DSV. Vi ska förse 91 butiker runt om i Norge med löpande lagerpåfyllnad. Det är naturligtvis en utmaning som vi har tagit oss an med ödmjukhet, men vi är säkra på att vi kan leva upp till de kvalitetskrav som Clas Ohlson ställer.

Hur går transporterna till?
– Godset som ska distribueras till Clas Ohlsons butiker i närheten av våra terminaler i stor-Oslo, går med HVO-ekipage för spridning i närområdet, medan varor till butiker som ligger längre bort från huvudstaden lastas på tåg i Oslo för vidare distribution inom Norge.

Hur ska ni uppfylla kraven på hållbara transporter i de delar som fraktas på lastbil?
DSV har tillsammans med Clas Ohlson förbundit oss att lösa stora delar av transporterna antingen intermodalt med järnväg eller med alternativa drivmedel, företrädelsevis HVO100. På så sätt ser vi stora besparingar i koldioxidutsläpp jämfört med traditionella transporter. DSV och hela transportbranschen behöver kunder som Clas Ohlson, som ställer krav på miljömässiga värden. Därför är vi väldigt glada över att kunna utöka vårt samarbete. Tillsammans har vi möjlighet att göra skillnad och minska miljöbelastningen i varuflödet.

Men hur många bilar har ni som kör på fossilfria bränslen?
– Vad gäller uppdraget för Clas Ohlson kör vi i dagsläget ca 50 procent av den dagliga volymen från Insjön till Norge med bränslet HVO100, en andel som kommer att öka under de kommande tolv månaderna i samarbete med transportörerna vi har på denna trad.

Hur ser ert övriga hållbarhetsarbete ut? 
– För en stor global aktör som DSV ligger hållbarhetsfrågorna högt upp på prioriteringslistan. Det systematiska miljöarbetet genomsyrar hela verksamheten och vi strävar ständigt mot att minska vår egen klimatpåverkan inom alla områden av verksamheten. Vi har nyligen ansökt om att ansluta oss till Science based targets-initiativet (vetenskapligt baserade mål som företag kan sätta för att sänka sina växthusgasutsläpp). Konkreta mål kommer att kommuniceras under andra kvartalet i år. En viktig del i hållbarhetsarbetet handlar om att fördjupa dialogen med kunder och leverantörer. Vi behöver vara lyhörda och flexibla för att inte missa viktiga ingångar.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.173