23948sdkhjf

KRÖNIKA: Tre leveransutmaningar i coronatider

| Av Lars Persson | Tipsa redaktionen

Lars Persson, försäljningschef Norden på Descartes, skriver om hur företagen kan angripa leveranshinder i coronatider.

Efterfrågan på e-handel är enorm, vilket innebär en stor ökning av antalet hemleveranser, vilket i sin tur sätter stor press på leverantörerna att hitta effektiva och smarta lösningar som hjälper dem att möta behovet. Här är några tips från Descartes, som hjälper kunder med strategisk ruttplanering, transportoptimering och tullhantering genom leveranskedjan.

1. Leverans till butik
I ljuset av panikköp och hamstring, till följd av Covid-19-utbrottet, har många stormarknader och matbutiker kämpat med att balansera efterfrågan och lagerhållningen. Vissa åtgärder har redan trätt i kraft för att stödja handeln, exempelvis lättnader från EU på de gemensamma reglerna gällande förarnas körtider. Även om många av dessa initiativ som genomförs bidrar till att effektivisera leveranskedjan innebär det också en ökad risk för olyckor och problem, som en följd av regellättnader och färre kontroller. För många företag är det därför viktigare än någonsin att se till att man har den teknik som krävs för att säkerställa trafiksäkerheten och skydda sina förare och fordon i trafiken.

2. Leverans hem till dörren
Vi upplever oro kring hemleveranser då många människor i dagsläget isolerar sig i hemmet och beställer allt mer varor hem till dörren. Hur säkerställer man att de leveranserna går att genomföra på ett så smart och effektivt sätt som möjligt? Användningen av ny ruttplaneringsteknik för att optimera leveranserna och transportvägarna spelar i dessa tider stor roll. Se över vad ni har för lösning och anpassa den så mycket ni bara kan. Att använda sig av den nya teknik som finns möjliggör för åkerierna att på distans ändra sina rutter, föreslå alternativa vägar och anpassa körningarna utefter de omständigheter som råder, exempelvis brist på förare, mindre trafik och krav på ändrade leveransplatser. Ny teknik gör det dessutom möjligt att öka kundupplevelsen genom att exempelvis kunna uppdatera mottagaren om eventuella trafikproblem som försenar leveransen. Möjligheterna är många – vänta inte.

3. Tillväxt inom e-handeln
Coronapandemin har också inneburit att återförsäljare tvingats gå tillbaka till ritbordet när det gäller sina försäljningsprognoser. Trots att varmare väder är på ingång, ser vi att efterfrågan på bekväma kläder för hemmabruk ökar. Typiska ”finkläder” prioriteras helt enkelt inte när människor i allt större utsträckning stannar hemma. Trädgårdsutrustning, pysselsaker och träningskläder har också blivit allt mer på tapeten den senaste tiden. Hur vi konsumerar har alltså ändrats och det behöver vi anpassa oss till. Även om många återförsäljare är vana att förbereda sig inför klassiska försäljningstoppar, exempelvis inför jul, kämpar många just nu med att hantera den oväntade efterfrågeökningen på vissa varor.

Samtidigt som allt fler vänder sig till e-handeln ser vi även hur många företag just nu upplever en brist på personal, då en del av kollegorna fått lov att stanna hemma för att inte riskera bli sjuk eller smitta andra. Det i sin tur innebär att man måste hitta ett effektivt sätt att plocka, packa och frakta varorna för att hålla jämna steg med den ökande efterfrågan. Eftersom kunderna inte har så många andra val än att e-handla för tillfället är sannolikheten stor att de även av vana kommer fortsätta handla på samma sätt även efter den här krisen. Framförallt om de upplevt det som smidigt. Företagen måste med andra ord förbereda sig på att de arbetssätt de nu implementerar för att effektivisera sina leveranser, även kommer att bestå i framtiden.

Vi upplever just nu en prövotid för många företag, där de som kan anpassa sig och utnyttja ny teknik som ökar effektiviteten, är de som kommer att stå starkare i framtiden och vara bättre rustade för att hantera snabba skiften i efterfrågan.

Lars Persson, Försäljningschef Norden på Descartes

Håll dig uppdaterad med Transportnet

Jag accepterar Nordiske Mediers villkor och avtal

Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Semester på Transportnet!

Nya spår för Dalarnas godståg

Nu är det officiellt: Amazon väljer Eskilstuna logistikpark

Nu får lastbilarna rundare nosar

Best ska bli bäst i Norden

Färre arbetsplatsolyckor i år (men det borde vara noll)

Nyhetsbrev

Postnord ska ta hand om Amazons frakter

Inga problem att hålla leveranstiderna, tror e-handelschefen.

Arkiv

Odd Molly uppför ny logistikbyggnad

En 2 500 kvadratmeter stor byggnad i Kristianstad står klar nästa vår.

Dödsolycka på Sandahls terminal

Bluff-sms skickas med DHL som avsändare

Svensk Digital Handel om Amazon: "Konkurrensen måste ske på lika villkor"

DSV flyttar in hos Logistic contractor

Stort tapp för Tallink-gruppen

Amazon bekräftar: Svensk sajt blir verklighet

Göteborg blir viktig anhalt i feederslinga

Jobb & Karriär
Wästbygg rekryterar utvecklingschef

Stena startar ny fraktlinje i Östersjön

Fartygen lägger till i Karlskrona varje torsdag.

Körde med 3,13 promille - döms till fängelse

SMHI anmäls till Konkurrensverket

Jobb & Karriär
Ny statssekreterare hos Tomas Eneroth

Nya isbrytare behövs - men de kostar 1,5 miljard styck

Veckans konkurser

Daf levererar 44 sopbilar till Belgrad

Scanias ägare kör i motvind

Den tyska lastbilskoncernen Traton, som äger Scania och MAN, rapporterar rejält minskad orderingång i andra kvartalet.

Norrvidinge köper OP Entreprenad

Åkare misshandlad av Hells angels-medlem

Frode Laursen: "Vi vill köpa svenska åkerier"

Legendarisk bilskrotare död

Trädgårdsföretag kör el-lastbil

Veckans konkurser

Postnord: Allt fler ombudsleveranser

Gävle hamn bygger papperslager

Sundfrakt vinner OK-avtal

Jobb & Karriär
Postnord får ny finanschef

Veckans konkurser

Jinert tar över Norrvidinges tunga transporter

Se alla Företagens egna nyheter

"Hjälp på väg" - En extra trygghet för yrkeschaufförer

Renovera Teleskopskydd när produktionen pausar

Mobilt Roll-Up skydd

Effektiv lagerlösning åt Kiviks Musteri

Mobilt Roll-Up skydd

Damaskus Maskinskydd presenterar ny hemsida

Renovera Teleskopskydd när produktionen pausar

Renovera Teleskopskydd när produktionen pausar

Damaskus Maskinskydd på Underhållsmässan

Träffa oss på Underhållsmässan i Göteborg

BSV – Så mycket mer än järn och gul färg

BITO får fin utmärkelse för ny transportlåda

Skydd till Lyftbord

BSV hjälper gärna till med rätt lyftredskap

Vi ses nästa vecka på Elmia Subcontractor

Kemi och Bulk Tanktrailers för snabb leverering!

Populär multifunktionslåda – nu i återvunnen plast

BITO utökar produktionskapaciteten med ny anläggning i Polen

BSV pallgafflar - Toppkvalitet och säkerhet!

Säker åtkomst till pallkanaler i rullställ

TIP Trailer Services i Jönköping har genomfört stor renovering av tanktrail...

Kontakter till svetsrobotar

TIP söker fler mekaniker!

2-poliga modulen kombinerar dataöverföring och koax

Lyftsaxar för lyft av barriärer i betong

Sänd till en kollega

0.094