23948sdkhjf

Trollhättan som nav för 90 år av flygplansmotorer

| Av Nella Bergström | Tipsa redaktionen

90 år i dag sedan ånglokstillverkaren Nohab blev Sveriges första tillverkare av militära flygmotorer.

I dag den 28 april är det 90 år sedan ånglokstillverkaren Nohab i Trollhättan undertecknade kontraktet som gjorde dem till Sveriges första inhemska tillverkare av militära flygmotorer. I dag heter företaget GKN Aerospace Sweden och tillverkar motorkomponenter till i princip alla världens civila flygplansmotorer.

Läs också: 1 600 permitteras från GKN Aerospace

I år är det 90 år sedan ångloks- och turbinföretaget Nohab i Trollhättan fick uppdraget att tillverka motorerna till Sveriges första inhemskt producerade militärflygplan. Kombinationen av det stora tekniska kunnandet inom företaget, den höga arbetslösheten i dåtidens Trollhättan och det geografiskt skyddade läget en bit från kusten bidrog till att valet föll på Nohab. Den 28 april bildades det separata bolaget Nohab Flygmotorfabriker AB som sedan dess har tillverkat motorerna till samtliga svenska stridsflygplan genom åren – från Tunnan till dagens Gripen. Till skillnad från andra länder, vars stridsflygplan ofta har två motorer, har Sveriges militär av kostnadsskäl alltid satsat på enmotoriga plan.
– Det har ställt väldigt höga krav på oss som tillverkare och tvingat oss till att bli extremt noggranna, men jag tycker att vi har klarat av uppgiften bra. I dag är vi stolta över att inga haverier har förorsakats av motorfel sedan Gripen togs i bruk för drygt 30 år sedan, säger Stefan Oscarsson, ansvarig för militära affärer på GKN. 

Länge var flygvapnet och FMV (Försvarets Materielverk) de enda kunderna, men i takt med att den civila flygindustrin har vuxit har affärsområdet blivit allt viktigare. 1970 utgjorde den militära delen 90 procent av omsättningen, i dag är det tvärtom den civila produktionen som står för 90 procent. Omställningen har även inneburit att företaget har gått från att tillverka kompletta militära motorer till att producera motorkomponenter åt världens största motortillverkare – General electric, Pratt & Whitney, Rolls-royce och Safran.
– Genom vårt stora tekniska kunnande och vår höga integritet har vi lyckats skaffa oss en relativt unik position som oberoende tillverkare till flera konkurrerande kunder. Det gör att våra komponenter finns i stort sett alla aktiva civila flygplan i dag. Kontakterna har också inneburit att vi kom in i rymdbranschen på 70-talet och sedan dess har vi bland annat utvecklat viktiga komponenter till de omtalade Ariane-raketernas motorer, säger Stefan Oscarsson.

Under årens lopp har företaget bytt ägare ett antal gånger. 2012, efter att ha ägts av Volvo i 40 år, såldes företaget till den brittiska industrikoncernen GKN och blev GKN Aerospace engine systems. I motsats till vad många trodde innebar det utländska uppköpet inte att Trollhättans betydelse minskade, utan orten har i stället blivit navet för den globala verksamheten.
– Många var oroliga över vad som skulle hända när vi köptes upp, men GKN insåg snabbt hur välskött verksamheten i Trollhättan var och valde därför att investera i den i stället för att göra stora förändringar. Historien upprepade sig när det brittiska investmentbolaget Melrose köpte GKN för två år sedan. Trollhättan har fortsatt vara huvudkontor för flygmotorer, säger Stefan Oscarsson.

I dag har verksamheten i Trollhättan flera fokusområden: utveckla nya teknologier till civila flygplansmotorer för att klara branschens högt ställda miljömål, bidra till utvecklingen av nästa generations raketmotorer, underhålla den nuvarande Gripen-modellen och utveckla nya teknologier till nästa generations stridsflygplan. De huvudsakliga affärerna är sedan länge på den globala civila marknaden, men enligt Stefan Oscarsson finns företagets ursprungliga identitet kvar i väggarna.
– I dag är vi ett globalt bolag med övervägande civila affärer, men trots det finns det en påtaglig stolthet inom företaget över att vara den militära flygmotortillverkaren och en nära partner till Flygvapnet i Sverige. Det är något som vi bär med oss och som genomsyrar hela verksamheten.

Mer om: GKN Aerospace
Håll dig uppdaterad med Transportnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Ahola transport får prestigepris

EU ger stödmiljoner till transportsektorn

DHLs biogasbilar kör åt Svenska retursystem

Ett steg på väg mot målet om fossilfria transporter om fem år.

Överraskande forskningsresultat: Nya fartyg belastar Östersjön mer än gamla

Resultatet från en ny förstudie förvånar forskarna.

Världens största autostore blir ännu större

Swedavias fraktchef tror på flygfrakten

Nyhetsbrev

Beijer levererar byggmaterial fossilfritt

Arkiv

Nätapoteket växer rejält och flyttar till nytt lager

Vilotiderna återgår till de normala

Stockholms nya hamn är i drift

Nybyggda hamnen Stockholm Norvik utanför Nynäshamn har nu öppnat för trafik.

Plogbilschaufför stoppade rattfyllo – blir årets trafikhjälte

Enklare tullhantering i hamnen

Hallands hamnar får effektivare tullhantering med automatiserade processer.

Peab bygger logistikpark för 734 miljoner

Polisen: Många inbrott i lastbilar

Säkrare leveranser med digitala lås

Digitala lås på containrar gör leveranserna mer flexibla, och minskar springet på arbetsplatserna.

Catena bygger åt Seafrigo

Jobb & Karriär
Han ska driva Addsecures transporter

Sellpy växer och nyanställer

Krönika: Så får ni smartare försörjningskedjor

Sandahls bryter med Schenker i förtid

Jobb & Karriär
Adnavem utökar i Stockholm, Skåne och Småland

Vätgastågen är här

Efter omfattande tester ersätter vätgaståg dieseldrivna lok i Tyskland. "Vätgashistoria har skrivits".

Veckans konkurser

Sista kilometern går på batteri

2

Debatt
Logistikpark till varje pris?

KRÖNIKA: Tre leveransutmaningar i coronatider

Jobb & Karriär
Han får mer ansvar hos Stena

Veckans konkurser

1

Havregiganten beställer el-lastbilar av Einride

Samarbete kring miljövänlig oljesanering

Jobb & Karriär
Han är Forseas nye vd

Jobb & Karriär
Ny vd på Nya Gotlandsflyget

Jobb & Karriär
Toppchef lämnar Scania för Daimler

Jobb & Karriär
Hon blir hög chef på Platzer

Veckans konkurser: dystert rekord

"Min pojkdröm har gått i uppfyllelse"

Se alla Företagens egna nyheter

Renovera Teleskopskydd när produktionen pausar

Mobilt Roll-Up skydd

Effektiv lagerlösning åt Kiviks Musteri

Mobilt Roll-Up skydd

Damaskus Maskinskydd presenterar ny hemsida

Renovera Teleskopskydd när produktionen pausar

Renovera Teleskopskydd när produktionen pausar

Damaskus Maskinskydd på Underhållsmässan

Träffa oss på Underhållsmässan i Göteborg

BSV – Så mycket mer än järn och gul färg

BITO får fin utmärkelse för ny transportlåda

Skydd till Lyftbord

BSV hjälper gärna till med rätt lyftredskap

Vi ses nästa vecka på Elmia Subcontractor

Kemi och Bulk Tanktrailers för snabb leverering!

Populär multifunktionslåda – nu i återvunnen plast

BITO utökar produktionskapaciteten med ny anläggning i Polen

BSV pallgafflar - Toppkvalitet och säkerhet!

Säker åtkomst till pallkanaler i rullställ

TIP Trailer Services i Jönköping har genomfört stor renovering av tanktrailer för Air Liquide

Kontakter till svetsrobotar

TIP söker fler mekaniker!

2-poliga modulen kombinerar dataöverföring och koax

Lyftsaxar för lyft av barriärer i betong

Två nya tekniska säljare för tunga däck på Nokian Däck AB

Sänd till en kollega

0.112