23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Transportnet
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Lidl levererar med el-lastbil

El-lastbilar med datorstöd kan ge mindre trafik och buller. Först ut med de tysta Einride-lastbilarna är Lidls matleveranser. 

– El-lastbilar sparar stadsmiljö, klimat och plånbok. Efter flera års utveckling kan vi i oktober rulla vi ut de första el-lastbilar i Stockholm. Inom närmaste åren är ambitionen att merparten av våra lastbilar i städer ska ge noll buller och noll avgaser, säger Carl Ceder, logistikchef Lidl.

Svenska städers luft förbättrades redan på 80-talet, i takt med fjärrvärmens intåg. I dag är det mer fokus på hur fordonen ska bli renare. Vanliga elbilar ökar starkt med 51procent per år, till 112 408 fordon i Sverige 2019. Även andelen elbussar växer snabbt. Att städernas el-bussar är så många fler beror på att bussbolagen har en tradition av samordning och längre avtal. Dessutom kör bussar ofta samma rutt varje dag vilket underlättar planeringen.

Men el-lastbilar är fortfarande mycket ovanligt, vilket Lidl och Einride vill ändra på.
– Tekniken finns redan. För att få el-lastbilar lönsamma krävs mer datorstöd, digitalisering och koordinering. Det är en tröskel att ta sig över. Tack vare smartare drift kan el-lastbilarna bli 30 procent billigare per mil. Väl där blir el både billigare och effektivare än diesel. Den första el-lastbils-flottan kommer därför inte helt överraskande från en matkedja i samarbete med ett teknikbolag, säger Robert Falck, grundare av Einride.

El-lastbilarna kräver samtidigt ett nytt slags samarbete mellan olika yrkesgrupper.

– Med samarbete, planering och datorstöd är det möjligt. Redan med en liten flotta på tiotalet lastbilar räknar vi med att se fördelarna, säger Carl Ceder, Lidl.

– El-lastbilar med stöd av datorteknik är i dag fullt mogna att rulla ut i städerna. Batterierna blir också billigare, bättre och mer miljövänliga. Det gör att el-lastbilar kan dominera städerna redan om fem år, efter att Lidl nu kan öppna ögonen på hela transportsverige, säger Robert Falck.

En el-lastbil kan serva tre till fyra av Lidls butiker. På sikt behöver Lidl därför 25 el-lastbilar för att serva sina cirka 70 butiker i Stockholm. 

Första steget är el-lastbilar och smart ruttplanering. I nästa steg, om bara något år, räknar Lidl med att kunna fjärrstyra el-lastbilarna på distans. Ytterligare några år länge fram kan lastbilarna bli helt självstyrande.

Redan i höst kan Lidl börja minska trafiken, tack vare mer datorstödda rutter och packning.

– Att packa lastbilar effektivt är svårt. Med smartare packning och rutter kan el-lastbilen spara flera mil och timmar i veckan. Ju fler lastbilar vi kan samordna och byta laster och rutter mellan, desto smartare kan vi köra, säger Jonas Hernlund, försäljningschef Einride.

El-lastbilarna förändrar även vardagen för yrkeschaufförerna. Det har historiskt varit ett ensamyrke. Framöver kommer chaufförer att ingå ett nära samarbete med programmerare, tekniker, utvecklare, logistiker och många andra. 

– Ju fler perspektiv som transportvärlden kan ta med i bilden, desto större utrymme för att spara energi, avgaser, tid och kostnader. Eftersom transportnäringen är en stor bov i klimatfrågan, finns här förstås väldigt mycket att göra, många år framöver, säger Jonas Hernlund. 

BREAKING
{{ article.headline }}
0.141