23948sdkhjf

Lidl levererar med el-lastbil

El-lastbilar med datorstöd kan ge mindre trafik och buller. Först ut med de tysta Einride-lastbilarna är Lidls matleveranser. 

– El-lastbilar sparar stadsmiljö, klimat och plånbok. Efter flera års utveckling kan vi i oktober rulla vi ut de första el-lastbilar i Stockholm. Inom närmaste åren är ambitionen att merparten av våra lastbilar i städer ska ge noll buller och noll avgaser, säger Carl Ceder, logistikchef Lidl.

Svenska städers luft förbättrades redan på 80-talet, i takt med fjärrvärmens intåg. I dag är det mer fokus på hur fordonen ska bli renare. Vanliga elbilar ökar starkt med 51procent per år, till 112 408 fordon i Sverige 2019. Även andelen elbussar växer snabbt. Att städernas el-bussar är så många fler beror på att bussbolagen har en tradition av samordning och längre avtal. Dessutom kör bussar ofta samma rutt varje dag vilket underlättar planeringen.

Men el-lastbilar är fortfarande mycket ovanligt, vilket Lidl och Einride vill ändra på.
– Tekniken finns redan. För att få el-lastbilar lönsamma krävs mer datorstöd, digitalisering och koordinering. Det är en tröskel att ta sig över. Tack vare smartare drift kan el-lastbilarna bli 30 procent billigare per mil. Väl där blir el både billigare och effektivare än diesel. Den första el-lastbils-flottan kommer därför inte helt överraskande från en matkedja i samarbete med ett teknikbolag, säger Robert Falck, grundare av Einride.

El-lastbilarna kräver samtidigt ett nytt slags samarbete mellan olika yrkesgrupper.

– Med samarbete, planering och datorstöd är det möjligt. Redan med en liten flotta på tiotalet lastbilar räknar vi med att se fördelarna, säger Carl Ceder, Lidl.

– El-lastbilar med stöd av datorteknik är i dag fullt mogna att rulla ut i städerna. Batterierna blir också billigare, bättre och mer miljövänliga. Det gör att el-lastbilar kan dominera städerna redan om fem år, efter att Lidl nu kan öppna ögonen på hela transportsverige, säger Robert Falck.

En el-lastbil kan serva tre till fyra av Lidls butiker. På sikt behöver Lidl därför 25 el-lastbilar för att serva sina cirka 70 butiker i Stockholm. 

Första steget är el-lastbilar och smart ruttplanering. I nästa steg, om bara något år, räknar Lidl med att kunna fjärrstyra el-lastbilarna på distans. Ytterligare några år länge fram kan lastbilarna bli helt självstyrande.

Redan i höst kan Lidl börja minska trafiken, tack vare mer datorstödda rutter och packning.

– Att packa lastbilar effektivt är svårt. Med smartare packning och rutter kan el-lastbilen spara flera mil och timmar i veckan. Ju fler lastbilar vi kan samordna och byta laster och rutter mellan, desto smartare kan vi köra, säger Jonas Hernlund, försäljningschef Einride.

El-lastbilarna förändrar även vardagen för yrkeschaufförerna. Det har historiskt varit ett ensamyrke. Framöver kommer chaufförer att ingå ett nära samarbete med programmerare, tekniker, utvecklare, logistiker och många andra. 

– Ju fler perspektiv som transportvärlden kan ta med i bilden, desto större utrymme för att spara energi, avgaser, tid och kostnader. Eftersom transportnäringen är en stor bov i klimatfrågan, finns här förstås väldigt mycket att göra, många år framöver, säger Jonas Hernlund. 

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.093