23948sdkhjf

40 varslas i Malmö hamn

"Jag beklagar verkligen att vi inte ser någon annan utväg än att varsla om uppsägning" säger hamnens vd.

Coronakrisen slår hårt mot Copenhagen Malmö port (CMP). Trots en rad vidtagna åtgärder som sparpaket och nyttjande av statliga stödpaket är CMP tvungna att varsla om uppsägning, enligt ett pressmeddelande från hamnbolaget. 40 medarbetare berörs i Malmö.

Med ett Asien som inte är tillbaka till normal kapacitet än, med ett stängt Europa och ett USA som har drabbats riktigt hårt av coronakrisen, blir konsekvenserna för handel och turism i den här regionen enorma står det vidare i pressmeddelandet. Prognoserna från rederier och kunder ändras från vecka till vecka, ibland till och med från dag till dag. Stängda bilfabriker och störtdykt försäljning av nyproducerade bilar, ger stor påverkan i Malmö, som är Skandinaviens största bilhamn. Dessutom påverkas CMP kraftigt av den nu helt stängda kryssningsverksamheten och markanta nedgångar i de flesta övriga affärssegment både i Danmark och i Sverige.  

– Jag beklagar verkligen att vi inte ser någon annan utväg än att varsla om uppsägning. Det är ett tungt besked att lämna till medarbetarna. Vi har under en tid arbetat med att hitta andra lösningar. Bland annat initierades ett omfattande sparpaket i mars, och de statliga stödpaketen nyttjas i både Danmark och i Sverige, men tyvärr är det inte tillräckligt. Nedgångar i antal anlöp och hanterade volymer och därmed intäktsbortfall är för stora, säger Barbara Scheel Agersnap, vd på Copenhagen Malmö port.

På den danska sidan har det för närvarande inte varslats om uppsägning. Utvecklingen av krisen och en rad effekter kopplade till igångsatta initiativ, blir avgörande för om varsel om uppsägningar också ska göras på danska sidan senare i år.

– För att vi ska vara en sund verksamhet även i framtiden, är anpassningar till den nya verkligheten nödvändiga, även om det gör väldigt ont. Målet är naturligtvis att minimera antalet uppsägningar, och samtidigt ta oss ur krisen på bästa möjliga sätt, så att vi står rustade att möta marknaden och efterfrågningar efter coronakrisen. Vi är en del av den kritiska infrastrukturen, som säkerställer att godstransporterna i vår region fungerar. Det är vår intention och förhoppning, att vi  även i framtiden ska kunna vara den fantastiska hamn som vi är i dag. Det är hänsyn till hamnen, både i den akuta krisen vi befinner oss i men också på längre sikt, som är orsaken till det dystra beskedet i dag, säger Barbara Scheel Agersnap.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.062