23948sdkhjf

Postnord: Viruset har givit ändrade köpvanor

Även om näthandeln har ökat de senaste veckorna minskar den totala konsumtionen. Dock är det fler som nu vill ha sina varor levererade hem.

Dagligvaror och apoteksvaror är de produktkategorier där flest konsumenter söker sig till nätet till följd av corona-viruset, samtidigt som den totala konsumtionen av apoteks- och dagligvaror ökar. I de flesta andra kategorier konsumerar man mindre totalt sett, såväl som på nätet. En femtedel av svenskarna har dessutom avvaktat med att köpa en specifik vara på grund av virusets spridning. Det visar färska siffror från en delrapport av E-barometern Q1.

Under 2019 handlade i snitt 70 procent av svenska folket på nätet. Under perioden 26 mars – 6 april 2020 sjönk andelen till 66 procent. Dagligvaruhandeln är den delbransch där nya konsumenter söker sig till internet-köp sedan virusets utbrott, 7 procent uppger att de börjat e-handla dagligvaror. Så många som 21 procent av de svenska konsumenterna uppger att de på grund av corona har avstått från att köpa en specifik vara. Det är vanligast att ha avstått från att köpa kläder och skor (18 procent), samt möbler och heminredning (18 procent), följt av hemelektronik (15 procent).

– Det är tydligt att konsumtionsbeteendena har förändrats under de senaste veckorna, i takt med virusets spridning. Väldigt många håller hårt i plånboken och den minskade konsumtionen i butik tycks än så länge inte kompenseras av att man handlar mer på nätet. Även e-handeln har det alltså tufft i dessa dagar. Undantagen är dagligvaror och apoteksvaror, där man både handlar mer totalt sett, och gör en större andel av köpen på nätet, säger Carl-Fredrik Teder, detaljhandelsanalytiker på Postnord, i ett pressmeddelande.

14 procent av svenskarna uppger att viruset har påverkat hur de vill ha sina e-handlade varor levererade.  Det är fler som vill ha sina varor levererade hem och betydligt fler som vill ha dem lämnade utanför dörren. Samtidigt är det något färre som vill hämta paketen hos ombud, sett till tidigare undersökningar.

– Många undviker fysiska butiker helt eller handlar bara där de vet att det är lätt att hålla avståndet till andra. Dessutom tenderar de flesta att vilja handla från butiker i sitt direkta närområde, om de inte handlar på nätet, säger Arne Andersson, e-handelsexpert på Postnord.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.126