23948sdkhjf

"Vi lever i en upp-och-nervänd värld"

| Av Nella Bergström | Tipsa redaktionen

Green cargo-vd i brev till bolagets anställda: "Läget är allvarligt".

Så här skriver Green cargos vd Ted Söderholm i ett brev till de anställda: 

"Sedan ett par veckor tillbaka och effekterna av coronavirusets framfart är fortfarande i högsta grad svårbedömda. Situationen förändras från en dag till en annan, ibland från timme till timme och det är på många olika plan som frågor behöver besvaras och situationer lösas.

Läs också: Har jättarna hamnat på obestånd?

Godstransporter på järnväg har sedan länge stora finansiella utmaningar och pågående pandemi kan på sikt förvärra situationen men i skrivande stund upprätthåller vi transporterna på en normal nivå. Järnvägen är en samhällskritisk funktion och det är viktigt för hela Europas varu- och industriförsörjning att järnvägstransporterna kan fortsätta, framförallt då vi ser att långväga godstransporter på väg har stora utmaningar vid gränspassager med långa köer och förseningar som följd.

Även om situationen snabbt kan förändras, har vi just nu ett stabilt läge både i vår produktion och leverans. Vi ser minskade transportbehov i vissa branschsegment men också ett ökat transportbehov i andra, vilket med största sannolikhet är en effekt av att just långväga godstransporter med lastbil har utmaningar. Detta gör att vi hittills bibehåller stabilitet i vår produktion men också att vi kan ta emot de nya behoven av godstransporter. Men läget är allvarligt och risken finns att även vi får ett mer ansträngt resursläge. Vårt mål är alltid att hålla vår produktion igång för att bidra till att säkerställa den svenska och europeiska leveranskedjan.

Att vi håller våra huvuden kalla trots att världen gungar, har en konstruktiv inställning till smarta praktiska lösningar och kör på så gott det går utan att tumma på säkerheten givet förutsättningarna är viktigare än någonsin. Järnvägen är en avancerad processindustri som kräver att alla aktörer i systemet strävar efter operationell perfektion. Varje dag ser vi tillsammans till att stora godsmängder finner sin väg till våra kunder. Samverkan i branschen har aldrig varit viktigare. Ett exempel på att vi samverkar är att vi tillsammans med DB cargo och Hector rail har kommit överens om en tillfällig lösning avseende passåkning för att våra lokförare ska kunna ta sig dit där tågen finns och personalbyten sker. Det innebär att vi om möjligt kan upplåta det bakre utrymmet i godsloken till branschkollegor som är i behov av passåkning. Vi ser givetvis till att följa de officiella råd och rekommendationer som finns för minskad smittspridning och samtliga i hytten ska vara symptomfria. Men vi gör detta tillsammans för att godstransport på järnväg behövs för ett konkurrenskraftigt näringsliv, både nu och i framtiden

Om det är något jag har lärt mig efter ett drygt år på Green cargo är det att ”järnvägare” har en yrkesstolthet och en ansvarskänsla som går långt längre än de flesta andra branschers. Det ansvar som tas i vårt bolag just nu och det mycket hårda arbete som utförs varje dag av alla våra medarbetare är oerhört uppskattat. I denna hastigt uppkomna situation förväntas vi, trots en känsla av kaos, att fungera mer eller mindre som vanligt och fatta rationella beslut i linje med myndigheters anvisningar. Men att ”köra på som vanligt” när livets mest viktiga prioriteringar är utmanade av en fara som har okända och skrämmande egenskaper är stundtals svårt för oss alla. Vi på Green cargo spelar en aktiv roll i det samhälle som normalt fungerar och vår funktion bidrar i allra högsta grad till att vårt samhälle ska kunna återgå till det normala när allt det här lagt sig.

Så jag vill verkligen tacka dig som arbetar på Green  argo; du som är lokförare eller rangerar vagnar, du som underhåller våra lok och vagnar, ni på driftcenter och kundservice eller alla ni som arbetar med mer administrativa arbetsuppgifter. Alla – oavsett funktion – tack för ert engagemang och hårda arbete!

Det kommer en tid efter detta. Det kommer finnas ett före och ett efter pandemins utbrott och jag ser fram emot att fortsätta lägga grunden för Sveriges välstånd och konsumtion tillsammans med mina medarbetare och våra kunder."

Mer om: Green Cargo
Håll dig uppdaterad med Transportnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Plogbilschaufför stoppade rattfyllo – blir årets trafikhjälte

Enklare tullhantering i hamnen

Hallands hamnar får effektivare tullhantering med automatiserade processer.

Peab bygger logistikpark för 734 miljoner

Polisen: Många inbrott i lastbilar

Säkrare leveranser med digitala lås

Digitala lås på containrar gör leveranserna mer flexibla, och minskar springet på arbetsplatserna.

Catena bygger åt Seafrigo

Nyhetsbrev

Jobb & Karriär
Han ska driva Addsecures transporter

Arkiv

Sellpy växer och nyanställer

Krönika: Så får ni smartare försörjningskedjor

Sandahls bryter med Schenker i förtid

Jobb & Karriär
Adnavem utökar i Stockholm, Skåne och Småland

Vätgastågen är här

Efter omfattande tester ersätter vätgaståg dieseldrivna lok i Tyskland. "Vätgashistoria har skrivits".

Veckans konkurser

Sista kilometern går på batteri

Debatt
Logistikpark till varje pris?

APM växer när Europas hamnar tappar

Gävle – Sundsvall på under en timme

Trafikverket har utrett i vilken ordning järnvägen mellan Gävle och Kramfors bör byggas ut.

Möbeljätten satsar på eget lager

Rederi varslar 450 ombordanställda

Jobb & Karriär
Hon får chefstjänst hos Logistic contractor

Logicenters utökar i Norge

Logicenters satsar vidare i norska Vestby genom nytt strategiskt markköp.

Polfärskt flyttar in hos SLP

Prestigeorder till Scania

Levererar 75 batterilastbilar till norska Asko.

KRÖNIKA: Tre leveransutmaningar i coronatider

Jobb & Karriär
Han får mer ansvar hos Stena

Veckans konkurser

1

Havregiganten beställer el-lastbilar av Einride

Samarbete kring miljövänlig oljesanering

Jobb & Karriär
Han är Forseas nye vd

Jobb & Karriär
Ny vd på Nya Gotlandsflyget

Jobb & Karriär
Toppchef lämnar Scania för Daimler

Jobb & Karriär
Hon blir hög chef på Platzer

Veckans konkurser: dystert rekord

"Min pojkdröm har gått i uppfyllelse"

Jobb & Karriär
Erfaren Boozt-profil blir mässrådgivare

Zalando lanserar partnerprogram för svenska butiker

Se alla Företagens egna nyheter

Renovera Teleskopskydd när produktionen pausar

Mobilt Roll-Up skydd

Effektiv lagerlösning åt Kiviks Musteri

Mobilt Roll-Up skydd

Damaskus Maskinskydd presenterar ny hemsida

Renovera Teleskopskydd när produktionen pausar

Renovera Teleskopskydd när produktionen pausar

Damaskus Maskinskydd på Underhållsmässan

Träffa oss på Underhållsmässan i Göteborg

BSV – Så mycket mer än järn och gul färg

BITO får fin utmärkelse för ny transportlåda

Skydd till Lyftbord

BSV hjälper gärna till med rätt lyftredskap

Vi ses nästa vecka på Elmia Subcontractor

Kemi och Bulk Tanktrailers för snabb leverering!

Populär multifunktionslåda – nu i återvunnen plast

BITO utökar produktionskapaciteten med ny anläggning i Polen

BSV pallgafflar - Toppkvalitet och säkerhet!

Säker åtkomst till pallkanaler i rullställ

TIP Trailer Services i Jönköping har genomfört stor renovering av tanktrailer för Air Liquide

Kontakter till svetsrobotar

TIP söker fler mekaniker!

2-poliga modulen kombinerar dataöverföring och koax

Lyftsaxar för lyft av barriärer i betong

Två nya tekniska säljare för tunga däck på Nokian Däck AB

Sänd till en kollega

0.113