23948sdkhjf

Isbrytarna går i pension

Sjöfartsverket och finska Trafikledsverket har inlett ett nytt samarbetsavtal med syfte att rita och bygga tre svenska och två finska nya isbrytare.

Alla har vi väl någon slags relation till Oden, Ymer och Frej, isbrytarna som troget har kämpat i svenska vatten sedan 1970-talet. Men snart är deras saga all. 

Sjöfartsverkets fem egna isbrytare heter Ale, Oden, Atle, Frej och Ymer. De tre sistnämnda har varit i drift sedan 1970-talet, och behöver nu bytas ut.

– Våra nuvarande statsisbrytare lever på lånad tid. Utan en väl fungerande svensk isbrytning kan norrländska hamnar tvingas hålla stängt under hela 130 dagar om året. Det skulle drabba svenskt näringsliv hårt, eftersom att nio av tio varor till och från Sverige går via sjövägen. Nya isbrytare är därför viktigt för hela landet, säger Katarina Norén, generaldirektör vid Sjöfartsverket, i ett pressmeddelande.

Sjöfartsverket har därför tillsammans med finska Trafikledsverket (Väylävirasto) undertecknat ett nytt samarbetsavtal, som syftar till att genomföra ett gemensamt designarbete för tre svenska och två finska nya isbrytare.

– Nu sätter vi kurs mot nästa generations isbrytare. Tillsammans med våra finska vänner inleder vi nu ett viktigt designarbete för morgondagens svenska och finska isbrytare, säger Katarina Norén. 

– Utvecklingen av isbrytarflottan är en förutsättning för att trygga servicenivån inom vintersjöfarten. Detta samarbetsavtal med Sverige är en fortsättning på det goda isbrytarsamarbetet som pågått under flera år, säger Kari Wihlman, generaldirektör vid finska Trafikledsverket.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.097