23948sdkhjf

Nya färjor på Irländska sjön

Stenas nya fartyg kan ta mer frakt och förbrukar mindre bränsle.

Efter sex års planering och konstruktion går nu Stena lines färja Stena Estrid i trafik på linjen Dublin-Holyhead, och systerfartyget Stena Edda gör snart entré på linjen mellan Belfast och Liverpool. 

Stena Estrid och Stena Edda är de två första av fem färjor av typen E-flexer som byggs åt Stena line på Weihai Shipyard. Stena Estridtogs  i trafik på linjen mellan Dublin och Holyhead den 13 januari i år och nu är det snart dags för Stena Edda att göra sin jungfrutur på Belfast-Liverpool. Efter en månadslång resa från Weihai Shipyard seglade Stena Edda in i Belfast hamn på eftermiddagen den 26 februari. Under den kommande veckan testas de nybyggda färjelägena i Belfast och Liverpool innan det är dags för jungfruresan den 9 mars. Med totalt 3 100 längdmeter fraktdäck tillför Stena Edda 40 procent mer kapacitet än Stena Lagan, det fartyg hon ersätter. I början av 2021 får hon sällskap av systerfartyget Stena Embla på samma linje.

– Stena Estrid, Edda och Embla sätter en ny standard för våra fraktkunder på Irländska sjön. Fartygen väldigt effektiva, både när det gäller lastning och lossning, och bränsleförbrukningen är 25 procent lägre än motsvarande färjor på de linjer de trafikerar, säger Niclas Mårtensson, vd på Stena line.

Förutom de tre nybyggena för Irländska sjön har Stena line beställt ytterligare två större varianter av fartygstypen E-Flexer som ska levereras under 2022. Dessa färjor kommer att bli 240 meter långa, ha en lastkapacitet på 3 600 längdmeter och ta 1 200 passagerare. I dagsläget har Stena line inte offentliggjort deras destination.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.093