23948sdkhjf

Ambassadörer ska locka unga till järnvägen

Järnvägsbranschens samverkansforum, JBS, satsar nu på ambassadörer som ska locka elever och studenter att välja en framtid inom järnvägsbranschen.

En av de stora framtidsfrågorna är hur vi ska kunna få rätt och tillräcklig kompetens till järnvägs­branschen. Det handlar både om att öka rekryteringsbasen och att se till att utbildningar kan fylla branschens behov.  Tågföretagen har valt att satsa på ambassadörer, som ska locka studenter att välja en framtid inom järnvägsbranschen.

Ambassadörskapet inleds med en inspirationsdag där deltagarna får en introduktion till det kommande arbetet samt får möjlighet att lära känna varandra och veta mer om bredden av yrken i järnvägsbranschen. Nu i veckan hölls inspirationsdagen hos Bombardier i Stockholm. Med på dagen fanns representanter från Arbetsmarknadskunskap som berättade om hur unga ser på arbete och teknik och hur ambassadörerna kan nå ut med sitt budskap.

Flera av Tågföretagens medlemmar fanns också representerade, som Green Cargo, Transdev, SJ, Euromaint och Hector Rail tillsammans med Trafikverket, Bombardier och Infranord.

− Det var en intressant blandning av folk och yrken på plats, säger Björn Grönberg på Green Cargo.
Han är en av de utvalda ambassadörerna och är internutbildad inom Green Cargo, från bangårdsoperatör till instruktör och lokförare.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.11