23948sdkhjf

Regeringen måste tänka om kring YKB

| Av Tina Thorsell och Caj Luoma | Tipsa redaktionen

När yrkeskompetensbevisen nu ses över måste ADR-utbildningen kunna tillgodoräknas. Annars riskeras svenska företags konkurrenskraft, skriver Tina Thorsell och Caj Luoma på Transportföretagen.

Konkurrensen på de svenska vägarna är stenhård. Så ser svenska åkeriers vardag och verklighet ut och Transportstyrelsens tillståndsmätning för 2019 visar att andelen utländska lastbilar på svenska vägar har ökat. Men trots den stenhårda konkurrensen överväger regeringen att skapa sämre villkor för svenska åkeriföretag i jämförelse med till exempel Finland, Danmark och Tyskland, med en ny lagstiftning om yrkeskompetensbevis.

Innehav av yrkeskompetensbevis, YKB är en förutsättning för att yrkesmässigt kunna ägna sig åt transporter av såväl gods som personer. När regelverket förknippat med yrkeskompetensbevis nu är föremål för revision, överväger regeringen att inte utnyttja rätten att medge svenska transportföretag möjligheten att tillgodoräkna sig utbildning enligt annan lagstiftning – där ADR-utbildningen är den mest centrala i dagsläget men där andra utbildningar kan tillkomma i framtiden.

En godkänd ADR-utbildning ger behörighet att köra farligt gods. Givetvis ska förare fortsatt utbildas inom ADR och kraven ska vara höga. Men vi värnar också om ett regelverk som skapar konkurrens på lika villkor. Vi menar att den principen är åsidosatt vid revisionen av regelverket förknippat med yrkeskompetensbevis då den svenska regeringen, i motsats till sina regeringskollegor i Finland, Danmark och Tyskland, överväger ett alternativ där ingen ADR-utbildning får tillgodoräknas alls. I praktiken innebär det att svenska transportföretag får betydligt sämre möjligheter att konkurrera.

Det finns cirka 150 000 yrkesförare i Sverige. Av dessa har cirka 70 000 förare behov av en ADR-utbildning. Förare som vill behålla sitt ADR-intyg måste genomgå en repetitionsutbildning inom fem år. Beroende på vilken typ av gods det är frågan om är dessa utbildningar tre till fem dagar långa. Varje sådan utbildningsdag som svenska företag skulle medges möjlighet att tillgodoräkna sig inom ramen för regelverket kopplat till yrkeskompetensbevis motsvarar en kostnad på cirka 280 miljoner kronor för svensk transportnäring.

Vi baserar det på att varje utbildningsdag som får tillgodoräknas motsvarar 70 000 utbildningsdagar och att kostnaden för en utbildningsdag är 2 000 kronor. Lägger vi till ett produktionsbortfall på (lågt räknat) 2 000 kronor per utbildningsdag når vi en kostnad på 280 miljoner kronor. Skulle regeringen medge tillgodoräknandet av två dagar skulle svensk transportnäring undvika kostnader på mer än en halv miljard kronor – en kostnad som återkommer vart femte år.

I våra grannländer Finland och Danmark liksom i Tyskland – svensk transportnärings närmaste konkurrenter – talar mycket för ett regelverk där företagen i stället får tillgodoräkna sig utbildningsdagar på sättet som beskrivits ovan. Det gör att svenska åkerier får betydligt sämre möjlighet att konkurrera.

Samtidigt som vi vill se mera hållbara vägtransporter, är det viktigt att svenska åkeriföretag har samma förutsättningar som sina konkurrenter. Och med Transportstyrelsens färska tillståndsmätning som mäter en ökning av utländska lastbilar på de svenska vägarna i minnet, är det nu extra viktigt att svenska åkerier inte lastas med flera avgifter och regler.

Vi anser därför att regeringen bör omvärdera på vilket sätt den nya lagstiftningen förknippad med yrkeskompetensbevis ska formuleras. Vi menar att regeringen ska bidra till att stärka – inte begränsa – svenska transportföretags konkurrenskraft.

Håll dig uppdaterad med Transportnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Fortsatt tillväxt för Tip Trailer

Aditro fyller logistikcentret i Arlanda

Bring bygger ut sin paketutlämning

Satsar på e-handeln och tar ett jättesteg mot full täckning av Norden.

Mathem bygger nytt lager – 32 000 kvadratmeter

Drygt 1 000 personer kommer kunna arbeta i eller i anslutning till lagret.

Populära sopbilen blir eldriven

På väg mot farledsfördjupning i Göteborg

Nyhetsbrev

Volvo visar upp ellastbilar i USA

Börjar snart rulla hos samarbetspartner i Kalifornien.

Arkiv

Jobb & Karriär
Svenska Ingram får ny managing director

Ansluter från Atea i april.

Scanias ellastbilar i trafik

För bara några veckor sedan presenterade Scania sin satsning på vätgasdrift. Nu kommer nyheten att man även tar elbilar i drift.

Derome samordnar byggtransporter

Stark trend på transportutbildningarna

Fler sökande och fler tjejer när Tya sammanställer årets gymnasieutbildningar.

Fortsatt förlust för Green cargo

Jobb & Karriär
Malin Schäfer lämnar Knapp

Här är hennes nya toppuppdrag.

De bygger Nordens största solcellsanläggning på ett tak

”Trots att skatten på solenergi idag bestraffar stora solcellsanläggningar så kan vi inte skjuta stora och viktiga klimatinvesteringar på framtiden.”

Jobb & Karriär
Kliver av som vd för Märsta förenade

Lämnar över efter åtta års utveckling.

Stororder av elektrifierad lastbil

Krönika: Logistiken i det nya decenniet

Best Transports vd Niklas Knight har listat vilka trender som tog fart under det förra decenniet och spår vad som kommer att prägla transport- och logistikbranschen under det kommande årtiondet.

Nu kontrolleras arbetsmiljön i e-handeln

Arbetsmiljöverket går vidare efter höstens inspektioner.

UPS beställer 10 000 eldrivna budbilar

Godstrafiken ökade över bron

Jobb & Karriär
Widrikssons bygger upp Göteborgsteamet

Rekryterar ny affärschef med lokalt kundansvar.

Gardenstore flyttar lagret från Stockholm

Toyota satsar på biogas i Mjölbyfabriken

Både produktion och transporter har ställts om till gas. 

Enkel lösning ger bättre bygglogistik

Peab och Derome vill minska tidsödande resor efter småsaker.

SLP satsar stort i Jönköping

Prime penguin når Storbritannien

DSV i jätteavtal om jättetransporter

Inlandståg etablerar sig i Storuman

Det rullar på för Trelleborgs hamn

SLP bygger nytt i Helsingborg

Rekordfå dog i vägtrafiken 2019

Transportföretagen satsar inför 2020

Se alla Företagens egna nyheter

BITO får fin utmärkelse för ny transportlåda

Skydd till Lyftbord

God jul och Gott Nytt År från oss alla på BSV Krantilbehör!

BSV hjälper gärna till med rätt lyftredskap

Vi ses nästa vecka på Elmia Subcontractor

Kemi och Bulk Tanktrailers för snabb leverering!

Populär multifunktionslåda – nu i återvunnen plast

BITO utökar produktionskapaciteten med ny anläggning i Polen

BSV pallgafflar - Toppkvalitet och säkerhet!

Säker åtkomst till pallkanaler i rullställ

TIP Trailer Services i Jönköping har genomfört stor renovering av tanktrailer för Air Liquide

Kontakter till svetsrobotar

TIP söker fler mekaniker!

2-poliga modulen kombinerar dataöverföring och koax

Lyftsaxar för lyft av barriärer i betong

Två nya tekniska säljare för tunga däck på Nokian Däck AB

Allt hänger på föraren – Nokian Tyres stöder förartävlingen Scania Driver Competitions

Världens första självkörande buss som klarar alla väglag har Nokian Hakkapeliitta däck

Nya lastbilsdäck, nya regummeringsmaterial – Nokian Tyres följer branschens nya önskemål

Robust optisk överföring i populär kontakdonsfamilj

Nokian Tyres återigen ett av de mest hållbara bolagen i världen

En av däckindustrins mest moderna fabrik är snart färdigbyggd

Ny produktkatalog och jubileumserbjudande

BSV rörsax

Designa dina lagerlådor med BITO bin configurator

Sänd till en kollega

0.172