23948sdkhjf

Inlandsbanan vill ta hand om godset

| Av Mikael Mildén | Tipsa redaktionen

– När Västlänken är klar skulle vi kunna avlasta stambanan upp genom hela Sverige, säger vd Peter Ekholm.

Under Nordic rail, den stora tågmässan på Elmia i Jönköping, höll Inlandsbanan ett seminarium tillsammans med LKAB med titeln Så skapar vi en prioriterad godskorridor utan utsläpp. Vi passade på att ta en pratstund med Peter Ekholm, vd för Inlandsbanan om planerna på att föra över mer godstrafik på järnvägsspåret.

Peter Ekholm inleder med att ta upp den politiska viljan att flytta över trafik till järnvägen, som i dag är tämligen grundmurad. Däremot saknas många av förutsättningarna för att lyckas bra, då kapacitetsutnyttjandet är så högt att det är svårt att bygga upp nya logistiksystem på det. Speciellt när infrastrukturen måste underhållas bättre.

Läs också: Ny finansdirektör till Green cargo

– Enda sättet att råda bot på den utvecklingen är att först åtgärda kapaciteten, och det är bråttom. De investeringsprojekt som Trafikverket har på kartan är för långt borta, säger Peter Ekholm.

Här kommer Inlandsbanan in i bilden. Det är en statlig anläggning på över 100 mil järnväg, som löper parallellt med stambanan i den övre delen av landet.

– Vi behöver rusta hela anläggningen. Men vi behöver inte göra några större åtgärder när det gäller banunderbyggnaden och av broar är det bara en som behöver åtgärdas. Men vi behöver byta hela banöverbyggnaden och det måste göras på en gång. Och det gör det väldigt kostnadseffektivt, för här pågår ingen planprocess eller några tillståndsprövningar som behöver väntas in, det är bara att bygga. Det gör det här till ett unikt kostnadseffektivt järnvägsprojekt.

Inlandsbanan har presenterat ett finansieringsupplägg, som de nu diskuterar med Infrastrukturdepartementet. Faktum är att man inte skulle behöva vänta in politiska beslut och en långdragen prioriteringsprocess hos Trafikverket. Inlandsbanan är bolagiserad och kan vända sig till lånemarknaden. Man räknar med att kunna ha anläggningen avbetalad på 25 år.

I dag inskränker sig godsflödena i stort sett till en del regional virkestrafik som går kortare sträckor på Inlandsbanan och ut på Tvärbanan. Men i framtiden skulle en helt annan trafik kunna komma på tal.

– LKAB har insatsråvaror som behöver transporteras upp till deras anläggningar. Kalk skulle i framtiden kunna tas från Siljansringen, och då skulle de kunna erbjuda gråberg och makadam i retur, massor som läggs på hög där uppe i dag. Det vore en stor vinst för samhället.

Läs också: Inlandsbanan i samarbete för vätgasdrivet godslok

Andra möjligheter vore Bolidens trafik till Skellefteå hamn och LKAB:s trafik från Gällivare till Luleå som skulle kunna gå via Arvidsjaur.

– Och när trafiken mellan Mora och Kristinehamn återöppnas, då kan man ju gå väster om Vänern. När Västlänken är klar skulle vi kunna avlasta stambanan upp genom hela Sverige. Ta till exempel fisk från Nordnorge som ska ner på kontinenten. Kör det genom hela inlandet ner genom Västkusten i stället, säger Peter Ekholm.

Han ser också stora möjligheter för inlandets kommuner, där en upprustning som skulle ge hastigheter på 100 kilometer i timmen för gods och 140 för persontrafiken, kan öppna nattåg till helt nya besöksdestinationer. Det ger många nya arbetstillfällen och helt nya möjligheter för pendling.

Däremot finns inte en elektrifiering av Inlandsbanan på kartan inom en överskådlig framtid. Troligtvis blir godstrafiken alltså beroende av att man hittar andra klimatvänliga sätt att driva tågen.

– Med miljökraven som finns i dag har ju kunderna på anläggningen svårt att gå från transporter som i dag inte genererar koldioxid, till ett system som gör det. Men nu, med ny teknik, exempelvis med vätgas och bränslecellsteknik, så kan vi erbjuda ett alternativ på riktigt, och intresset växer för ett transportsystem utan koldioxidutsläpp även i inlandet.

Bränslefrågan måste med andra ord lösas, och det finns intressanta möjligheter. Till exempel kommer järnvägen att passera genom några stora vindenergiprojekt, som kommer att behöva hitta alternativ för energilagring.

– Det är en industri som håller på att lösa problemen för transportindustrin, säger Peter Ekholm.

Håll dig uppdaterad med Transportnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Det rullar på för Trelleborgs hamn

Nu börjar Scanias vätgasbil rulla

Fyra lastbilar körs på vätgas i ett pilotprojekt i Norge.

Börjar utbilda cykelchaufförer

Debatt
Regeringen måste tänka om kring YKB

När yrkeskompetensbevisen nu ses över måste ADR-utbildningen kunna tillgodoräknas. Annars riskeras svenska företags konkurrenskraft, skriver Tina Thorsell och Caj Luoma på Transportföretagen.

Adnavem visar mest hållbara alternativet

Den digitala marknadsplatsen har skapat ett filter som visar transporterna med lägst koldioxidutsläpp.

3PL-aktör bygger Autostore i Jönköping

Nyhetsbrev

Jobb & Karriär
Tar över transportområdet hos Hogia

Får ansvar för arbetet med hamnterminaler, färjetrafik och vägtransporter.

Arkiv

SLP bygger nytt i Helsingborg

Här placerar Na-kd sitt automatiserade Nordenlager

Jättekranar och automatiska grensletruckar på väg mot Norvik

Har inlett sin resa från Shanghai för att tas i drift i maj.

Jobb & Karriär
Helge Nyberg byter riktning med ny vd

Kraftig tillväxt ger nytt läge i bolaget.

Carlsberg tar över Nettos centrallager

Tonnageskatten lockar hem SCA:s rederi

En cykel kommer lastad för UPS

Fortsätter expansionen av lastcyklar i Norden.

Scanlog får ny majoritetsägare

Widrikssons nyföretagarprogram ger resultat

Har skapat 20 nya småföretag inom transport och logistik.

E-Tron siktar på urbana livsmedelsleveranser

Svenska bolaget presenterar två nya modeller av eldrivna kylfordon.

Jobb & Karriär
GDL har fått sin nya vd

Har en bakgrund från Meca och Mekonomen.

Eneroth på Transportforum: "Nu höjer vi tempot"

Jobb & Karriär
Ny finansdirektör till Green cargo

Har tidigare varit chefcontroller på SJ.

Rekordfå dog i vägtrafiken 2019

Rekordvolymer för Helsingborgs hamn

Rederierna ökade sina anlöp under året. 

Norrvidinge gör fler förvärv

Klimatet hett på årets Transportforum

8 januari inleds Transportforum 2020 i Linköping – i år är klimatfrågorna hetare än någonsin i Nordens största konferens för hela transportsektorn.

Transportföretagen satsar inför 2020

Best transport får nya ägare

Scania presenterar en mindre etanolmotor

Urb-it ger DHL hemleveranser utan fordon

Smarta västen varnar för truckarna

Missnöje på Zalandos lager

Arbetsmiljöverket slår till mot e-handlarna

DFDS utökar med jätteskepp i Göteborg

DHL bygger ut i Rosersberg

Se alla Företagens egna nyheter

God jul och Gott Nytt År från oss alla på BSV Krantilbehör!

BSV hjälper gärna till med rätt lyftredskap

Vi ses nästa vecka på Elmia Subcontractor

Kemi och Bulk Tanktrailers för snabb leverering!

Populär multifunktionslåda – nu i återvunnen plast

BITO utökar produktionskapaciteten med ny anläggning i Polen

BSV pallgafflar - Toppkvalitet och säkerhet!

Säker åtkomst till pallkanaler i rullställ

TIP Trailer Services i Jönköping har genomfört stor renovering av tanktrailer för Air Liquide

Kontakter till svetsrobotar

TIP söker fler mekaniker!

2-poliga modulen kombinerar dataöverföring och koax

Lyftsaxar för lyft av barriärer i betong

Två nya tekniska säljare för tunga däck på Nokian Däck AB

Allt hänger på föraren – Nokian Tyres stöder förartävlingen Scania Driver Competitions

Världens första självkörande buss som klarar alla väglag har Nokian Hakkapeliitta däck

Nya lastbilsdäck, nya regummeringsmaterial – Nokian Tyres följer branschens nya önskemål

Robust optisk överföring i populär kontakdonsfamilj

Nokian Tyres återigen ett av de mest hållbara bolagen i världen

En av däckindustrins mest moderna fabrik är snart färdigbyggd

Ny produktkatalog och jubileumserbjudande

BSV rörsax

Designa dina lagerlådor med BITO bin configurator

Nokian Hakkapeliitta LT3 – nytt premium vinterdäck för lätta lastbilar

Lyftverktyg med kvalitet och säkerhet överst

Sänd till en kollega

0.109