23948sdkhjf

Inlandsbanan vill ta hand om godset

| Av Mikael Mildén | Tipsa redaktionen

– När Västlänken är klar skulle vi kunna avlasta stambanan upp genom hela Sverige, säger vd Peter Ekholm.

Under Nordic rail, den stora tågmässan på Elmia i Jönköping, höll Inlandsbanan ett seminarium tillsammans med LKAB med titeln Så skapar vi en prioriterad godskorridor utan utsläpp. Vi passade på att ta en pratstund med Peter Ekholm, vd för Inlandsbanan om planerna på att föra över mer godstrafik på järnvägsspåret.

Peter Ekholm inleder med att ta upp den politiska viljan att flytta över trafik till järnvägen, som i dag är tämligen grundmurad. Däremot saknas många av förutsättningarna för att lyckas bra, då kapacitetsutnyttjandet är så högt att det är svårt att bygga upp nya logistiksystem på det. Speciellt när infrastrukturen måste underhållas bättre.

Läs också: Nytt godsspår byggs i Åby

– Enda sättet att råda bot på den utvecklingen är att först åtgärda kapaciteten, och det är bråttom. De investeringsprojekt som Trafikverket har på kartan är för långt borta, säger Peter Ekholm.

Här kommer Inlandsbanan in i bilden. Det är en statlig anläggning på över 100 mil järnväg, som löper parallellt med stambanan i den övre delen av landet.

– Vi behöver rusta hela anläggningen. Men vi behöver inte göra några större åtgärder när det gäller banunderbyggnaden och av broar är det bara en som behöver åtgärdas. Men vi behöver byta hela banöverbyggnaden och det måste göras på en gång. Och det gör det väldigt kostnadseffektivt, för här pågår ingen planprocess eller några tillståndsprövningar som behöver väntas in, det är bara att bygga. Det gör det här till ett unikt kostnadseffektivt järnvägsprojekt.

Inlandsbanan har presenterat ett finansieringsupplägg, som de nu diskuterar med Infrastrukturdepartementet. Faktum är att man inte skulle behöva vänta in politiska beslut och en långdragen prioriteringsprocess hos Trafikverket. Inlandsbanan är bolagiserad och kan vända sig till lånemarknaden. Man räknar med att kunna ha anläggningen avbetalad på 25 år.

I dag inskränker sig godsflödena i stort sett till en del regional virkestrafik som går kortare sträckor på Inlandsbanan och ut på Tvärbanan. Men i framtiden skulle en helt annan trafik kunna komma på tal.

– LKAB har insatsråvaror som behöver transporteras upp till deras anläggningar. Kalk skulle i framtiden kunna tas från Siljansringen, och då skulle de kunna erbjuda gråberg och makadam i retur, massor som läggs på hög där uppe i dag. Det vore en stor vinst för samhället.

Läs också: Snart fattas beslut om Kirunas nya järnvägsstation

Andra möjligheter vore Bolidens trafik till Skellefteå hamn och LKAB:s trafik från Gällivare till Luleå som skulle kunna gå via Arvidsjaur.

– Och när trafiken mellan Mora och Kristinehamn återöppnas, då kan man ju gå väster om Vänern. När Västlänken är klar skulle vi kunna avlasta stambanan upp genom hela Sverige. Ta till exempel fisk från Nordnorge som ska ner på kontinenten. Kör det genom hela inlandet ner genom Västkusten i stället, säger Peter Ekholm.

Han ser också stora möjligheter för inlandets kommuner, där en upprustning som skulle ge hastigheter på 100 kilometer i timmen för gods och 140 för persontrafiken, kan öppna nattåg till helt nya besöksdestinationer. Det ger många nya arbetstillfällen och helt nya möjligheter för pendling.

Däremot finns inte en elektrifiering av Inlandsbanan på kartan inom en överskådlig framtid. Troligtvis blir godstrafiken alltså beroende av att man hittar andra klimatvänliga sätt att driva tågen.

– Med miljökraven som finns i dag har ju kunderna på anläggningen svårt att gå från transporter som i dag inte genererar koldioxid, till ett system som gör det. Men nu, med ny teknik, exempelvis med vätgas och bränslecellsteknik, så kan vi erbjuda ett alternativ på riktigt, och intresset växer för ett transportsystem utan koldioxidutsläpp även i inlandet.

Bränslefrågan måste med andra ord lösas, och det finns intressanta möjligheter. Till exempel kommer järnvägen att passera genom några stora vindenergiprojekt, som kommer att behöva hitta alternativ för energilagring.

– Det är en industri som håller på att lösa problemen för transportindustrin, säger Peter Ekholm.

Håll dig uppdaterad med Transportnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Så ska corona-avfall transporteras

Postnord ger bort 15 000 vykort

Scania skänker 11 500 masker till sjukhus

Green cargos hållbarhetsredovisning är här

1

DB Schenker säger upp mångårigt kontrakt

Sjöfarten får regellättnader

Giltighetstiden för sjömäns intyg och fartygs certifikat förlängs i sex månader.

Nyhetsbrev

Smart logistik förenklar på byggarbetsplatser

Deromes mobila förråd på byggarbetsplatserna sparar miljö, tid och resurser som kan läggas på annat.

Arkiv

140 kilo knark smugglades i lastbil

Kilenkrysset köper 8 miljoner kvm mark

Satsar på nya logistikområden både norr och söder om Stockholm

Jobb & Karriär
Nordic truckcenter får ny vd

Logistikföretaget köper och bygger igen

Anställda ägare kan få hjälp av staten

Tillväxtverket har nu omtolkat reglerna för korttidspermittering, så att även anställda ägare, till exempel åkare, omfattas.

Vägtrafik ligger bakom stora utsläpp av mikroplast

Nytt godsspår byggs i Åby

Stort narkotikabeslag i Uddevalla hamn

Nya vanor i virusets spår

Dubbdäcken får sitta kvar två veckor längre

Transportstyrelsen har beslutat om ett generellt undantag från reglerna om dubbdäck, för att underlätta för olika branscher i nuläget.

8

Regeringen svarar på sågning av höghastighetståg

Effektiv logistik med digitalisering

Kilenkrysset förlänger avtal med Upplands motor

På väg mot fossilfria transporter

Sex län, fem regioner och 40 kommuner samverkar för en fossilfri transportsektor, och nu har projektet utökats.

Lastbilsköer syns på kartan

Elmia lastbil skjuts upp ett år

Med anledning av viruset och dess påverkan på industrin, transportnäringen och lastbilsbranschen, flyttas Elmia lastbil fram till 2021.

Snart fattas beslut om Kirunas nya järnvägsstation

Ytterligare två åkerier har gått omkull

Postnord ber om förståelse

Adnavem utvalda i hedrande final

1

GBK transport går omkull

Jobb & Karriär
Hon är Movebybikes nya vd

Postnord prisar återbrukare

Pengaregn över framtidens transporter

Budbee lanserar ny app

Transportfacket och arbetsgivarna överens om avtal

Undantag infört – branschen jublar

Karensdagen slopas – och stopp för stora sammankomster

Trafikverket fördöms för storslakt av magasin

Se alla Företagens egna nyheter

Renovera Teleskopskydd när produktionen pausar

Damaskus Maskinskydd på Underhållsmässan

Träffa oss på Underhållsmässan i Göteborg

BSV – Så mycket mer än järn och gul färg

BITO får fin utmärkelse för ny transportlåda

Skydd till Lyftbord

BSV hjälper gärna till med rätt lyftredskap

Vi ses nästa vecka på Elmia Subcontractor

Kemi och Bulk Tanktrailers för snabb leverering!

Populär multifunktionslåda – nu i återvunnen plast

BITO utökar produktionskapaciteten med ny anläggning i Polen

BSV pallgafflar - Toppkvalitet och säkerhet!

Säker åtkomst till pallkanaler i rullställ

TIP Trailer Services i Jönköping har genomfört stor renovering av tanktrailer för Air Liquide

Kontakter till svetsrobotar

TIP söker fler mekaniker!

2-poliga modulen kombinerar dataöverföring och koax

Lyftsaxar för lyft av barriärer i betong

Två nya tekniska säljare för tunga däck på Nokian Däck AB

Allt hänger på föraren – Nokian Tyres stöder förartävlingen Scania Driver Competitions

Världens första självkörande buss som klarar alla väglag har Nokian Hakkap...

Nya lastbilsdäck, nya regummeringsmaterial – Nokian Tyres följer branschens...

Robust optisk överföring i populär kontakdonsfamilj

Nokian Tyres återigen ett av de mest hållbara bolagen i världen

En av däckindustrins mest moderna fabrik är snart färdigbyggd

Sänd till en kollega

0.125