23948sdkhjf

Axfood om nya förarlösa samarbetet: ”Ett gyllene läge”

Axfood, Coca-Cola och Einride startar ett pilottest med förarlösa lastbilar. – Vi får lära oss mycket, säger Dagabs transportchef Helena Blom.

Det svenska start up-företaget Einrides förarlösa och elektriska lastbilar T-pods fortsätter att hitta samarbeten.

I dagligvaruhandeln har Lidl tagit på sig ledartröjan och planerar att köra igång med förarlösa transporter från lagret i Halmstad till närmaste butik på Remvägen, fyra kilometer bort. Om allt går enligt plan blir butiken först i världen med förarlösa transporter från lager till livsmedelsbutik.

I veckan blev det klart att även Axfoods inköps- och logistikbolag Dagab ger sig in i den förarlösa världen tillsammans med Coca-cola, som står för själva kostnaderna.

– Coca-Cola har varit väldigt sugna på att komma igång med förarlösa transporter och har då letat en lämplig samarbetspartner, berättar Helena Blom för Transportnet.

Transporterna kommer att utgå från Coca-colas anläggning i Jordbro och tas emot på Dagabs lager i Jordbro. Sträckorna som fordonen kommer att köra på uppgår till mellan 2,5 och tre kilometer, både på allmän väg och inhägnat område. Satsningen beräknas motsvara upp till 45 000 pallar fullgods.

– Det är stora och tunga volymer. För oss är det här ett gyllene läge att lära oss mer om hur transporterna fungerar, konstaterar Helena Blom.

Axfoods del i det hela är att ta emot och lossa de inledningsvis 15 förarlösa lastbilarna, vilket förstås kommer att vara en utmanande och lärorik process i sig.

– Det kommer att påverka allt från planering och hur vi lägger inköp till hur vi ska lossa lastbilarna och hantera returgods, säger Helena Blom och fortsätter:

– Vart behövs det installationer, hur fungerar tillståndsprocessen och exakt vilken väg ska lastbilarna ta inne på vårt område. Allt runtikring flödet helt enkelt.

Hur ser du på förarlösa transporter framöver?

– Att det blir helt förarlöst tror jag inte på men jag tror att de kommer att ha sin del i den totala fordonsparken. Sedan behöver de användas på rätt platser och det är sådan typ av kunskap som vi kommer att lära oss med det här samarbetet, konstaterar Helena Blom.

Vilka platser tror du passar?

Det kommer nog att vara ett alternativ när man kör konstanta flöden och volymer på bestämda tider så att enheter kan utnyttjas dygnet runt. kan förarlösa transporter vara ett sätt att bättre utnyttja dygnets alla 24 timmar.

Dagab har i dagsläget 150 lastbilar i sin flotta varav 14 går på flytande biogas, fyra på komprimerad biogas samt en hel del på etanol och laddhybrider. Omkring 50 procent av flottan kan drivas på alternativa drivmedel och då är inte HVO inkluderat. Kedjan jobbar aktivt med alternativa drivmedel och ser detta som huvudfokus just nu.

– Vi har jobbat länge med målet att minska fossilt diesel och då handlar det om att investera i alternativ som gas, etanol och laddhybrider. Elektrifiering av lastbilar kommer att komma mer och mer och så även när det gäller den autonoma delen. Men hur länge det kommer att dröja vet jag inte, det är mycket på agendan just nu.

Artikeln är en del av vårt tema om Intervju.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.094