23948sdkhjf

Med ansvar för transportutbildning

| Av Sanne Väli-Tainio | Tipsa redaktionen

Caj Luoma är chef inom kompetensförsörjning på Transportföretagen. Och han har varit i branschen länge, trots att det inte var självklart från början.

I grunden är Caj Luoma utbildad jurist. Han började sitt yrkesliv med ”klassiska juristuppgifter”, som han själv kallar det, på både myndighet och juristbyrå. Därefter kom han av en slump in i transportbranschen.

Jag brukar säga att jag kom in på ett bananskal. Jag brukar prata om bananskalen på det här sättet: om man ser dem och undviker dem så händer ingenting, men blundar du för dem och bara går rakt fram då slirar du till ibland och så hamnar du någonstans och så tar du dig framåt utifrån de förutsättningarna, säger han.

Läs också: Transportföretagen tar över Vintervägforum

Det var inte vad Caj Luoma hade planerat, men dit kom han. Till en början var han verksam inom Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd, TYA, och arbetade internationellt med utbildning.

– Det ledde till att jag blev ordförande för en internationell organisation och satt där i fyra och ett halvt år. Det var inte min huvudsakliga syssla, men det tog mycket av min uppmärksamhet och det var en väldigt stimulerande roll.

I det sammanhanget fick han kontakt med bransch- och arbetsgivarorganisationen Transportföretagen och fick därigenom möjlighet att börja där. I Transportföretagen ingår nio förbund inom flera branschområden: säkerhet, transport och motor. Caj Luoma trivs med att arbeta så brett.

– Tittar man på en yrkesroll så kan man dela upp det i flera yrkesroller, så transportsektorn blir enorm. Jag tycker det är fantastiskt roligt att jobba med det här och mångfalden som finns inom de här områdena. Allt är i ständig utveckling också, och så brinner jag för att verka mellan politik och näringsliv.

Han tycker dessutom att det är ett viktigt arbete då han anser att transportsektorn är en avgörande faktor för samhället.

– När man sätter sig in i vad transportsektorn är för samhället, så är det dess blodomlopp. När man spekulerar i vad som händer om transporterna slutar fungera… hur ska man ta sig till arbetet eller till barnens fotbollsträning, eller hur ska matvarorna ta sig till butikerna? Vi är helt beroende av transporter.

Det var snart elva år sedan Caj Luoma började arbeta på Transportföretagen och redan från dag ett har han varit chef inom kompetensförsörjning.

– Min kalender är väldigt belastad. Jag sitter mycket i möten, politiska eller mediala till exempel, eller står på scen i olika sammanhang.

Läs också: Allt fler söker till transportprogrammet

På frågan om Caj Luoma anser att han är en bra chef svarar han med ett leende – efter en tids betänketid.

– Klassiskt svar, men det får väl andra bedöma. Det är en aktuell fråga faktiskt, för ganska nyligen gick jag en ledarskapsutbildning. 70 frågor skickades ut till personer på organisationen, och enligt svaren är jag uppenbarligen en bra chef. Det finns såklart förbättringsområden, men det är inget avgörande som sticker ut negativt. Jag blev uppriktigt glad när jag såg resultatet för jag hade inte räknat med att det skulle landa så bra.

Att han är en bra chef skulle kunna bero på det han ser som viktigast med sitt arbete: just medarbetarna.

– Jag går all in på det. Mycket av min tid går åt att göra avstämningar och ibland vidta åtgärder om det krävs, till exempel lätta på arbetsbördor för enskilda personer eller så, säger han.

Finns det något du tycker är mindre kul med ditt arbete?

– Rakt upp och ner har jag kanske inte svart bälte i ekonomi. Fast jag har en ganska låg tröskel där också. Jag förstår vikten av det arbetet, men det är inte det roligaste med administration och så.

Läs också: Transportföretagen i samarbete med försvarsmakten

Om man tror att det räcker för Caj Luoma att ha ett fullspäckat schema på arbetet så har man fel. Han tycks inte vila särskilt mycket för på fritiden har han också alltid något stort på gång.

– Jag är inte den som plockar lite blåbär och läser en bok. Jag engagerar mig alltid i något vid sidan om.

Just nu sitter han i styrelsen för sina söners fotbollsklubb Karlberg, han tränar fyra dagar i veckan och har ganska nyligen börjat med landsvägscykling och som de flesta människor så reser han när tiden finns.

– Jag är väldigt mycket i mina söners fotbollsvärld. De har väl börjat ge upp drömmen om att få spela i landslaget, skrattar Caj Luoma. Men de spelar ändå mycket och jag gillar att se på och vara med i den världen.

Cyklingen har visat sig vara en bra motionsform för honom och de två senaste åren har han klarat av Vätternrundan. Ett lopp som sträcker sig över 30 mil, vilket kan anses rätt långt för en vanlig motionscyklist, men inte för Caj Luoma. Och vad gäller resorna så är det kanske det enda tillfället han vilar på, i alla fall när det bär av till en strand på Kreta och inte till valfri storstad där det finns massor att göra.

Hans fru är från Kreta, vilket är orsaken till att de ofta reser dit. De reser också ofta till Cajs barndomshem: Åland. Där finns hans familj och släkt och de har ett landställe på ön.

– Jag brukar säga att jag är ålänning. Men när jag fick frågan för en tid sedan om jag känner att jag åker hem när jag åker dit så har jag inte längre ett självklart svar. Jag åker ju hem på ett sätt, men jag åker också hem när jag åker tillbaka till Stockholm, säger han.

Håll dig uppdaterad med Transportnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Intervju
Vätgasdrift på gång för godset

Alstom har gjort succé med sitt vätgasdrivna passagerartåg. Nu har man planer på att bygga lok för godstrafiken.

Prologis bygger nytt på spekulation

Jobb & Karriär
Inzile knyter teknisk chef till sig

Har arbetat med elbilen som konsult i två års tid.

Cervera flyttar till Arlandastad

Tar med sig hela centrallagret till ny e-handelsfokuserad anläggning.

Best transport får nya ägare

Intervju
Inlandsbanan vill ta hand om godset

– När Västlänken är klar skulle vi kunna avlasta stambanan upp genom hela Sverige, säger vd Peter Ekholm.

Nyhetsbrev

Nytt logistiksamarbete på 120 000 kvadrat i Staffanstorp

Arkiv

Schenker bygger bro mellan Asien och Europa

Startar nya verksamheter i åtta länder. 

Jobb & Karriär
SLP fortsätter växa

Rekryterar ekonomiansvarig.

Intervju
Axfood om nya förarlösa samarbetet: ”Ett gyllene läge”

Fossilfrihet – här är APM:s klimatlöfte inför 2020

Containerterminalen i Göteborg siktar på att bli fossilfri redan nästa år.

Jobb & Karriär
Logistic contractor byter vd

Anders Bothén får lämna efter tolv år på posten.

Scania presenterar en mindre etanolmotor

Axfood och Coca-cola börjar med förarlösa transporter

Pilot dras igång under nästa år.

Urb-it ger DHL hemleveranser utan fordon

Nytt uppköp gör Ntex till största privata speditör

Köper Göteborgsbolag med inriktning mot sjö- och flygfrakt.

Hestra-handsken tog hem logistikpriset

Utsedda till Årets logistiklösning på Modegalan.

Sveriges nya logistikmässa

Intervju
50 år av pallkranar från fabriken i Boxholm

Det har gått ett halvt sekel sedan BT byggde sin första pallkran i Mjölby. Sedan dess har man blivit Swisslog och både kranar och logistik har förändrats radikalt.

Lidl öppnar sitt tredje centrallager

Störst i Sverige med kapacitet att serva 100 butiker.

Widrikssons tog hem jätteupphandlingen

Fortsätter köra de åtta kommunernas samordnade varudistribution.

SLP utökar i Nässjö

Jobb & Karriär
Hon är Årets yrkeslärare

World skills Sweden har utsett en verklig förebild till årets pristagare.

Smarta västen varnar för truckarna

Missnöje på Zalandos lager

Arbetsmiljöverket slår till mot e-handlarna

DFDS utökar med jätteskepp i Göteborg

DHL bygger ut i Rosersberg

Logistic contractor etablerar sig i Finland

Så ska Freja erövra Polen

Coops lagerplaner skapar oro – 740 anställda påverkas

XR Logistik köper Skaraborgsåkeri

Consafe vässar kampen mot luft i transporterna

Transportföretagen tar över Vintervägforum

Scania minskar med 20 procent

SLP köper första fastigheten i Landskrona

Se alla Företagens egna nyheter

BSV hjälper gärna till med rätt lyftredskap

Vi ses nästa vecka på Elmia Subcontractor

Kemi och Bulk Tanktrailers för snabb leverering!

Populär multifunktionslåda – nu i återvunnen plast

BITO utökar produktionskapaciteten med ny anläggning i Polen

BSV pallgafflar - Toppkvalitet och säkerhet!

Säker åtkomst till pallkanaler i rullställ

TIP Trailer Services i Jönköping har genomfört stor renovering av tanktrailer för Air Liquide

Kontakter till svetsrobotar

TIP söker fler mekaniker!

2-poliga modulen kombinerar dataöverföring och koax

Lyftsaxar för lyft av barriärer i betong

Två nya tekniska säljare för tunga däck på Nokian Däck AB

Allt hänger på föraren – Nokian Tyres stöder förartävlingen Scania Driver Competitions

Världens första självkörande buss som klarar alla väglag har Nokian Hakkapeliitta däck

Nya lastbilsdäck, nya regummeringsmaterial – Nokian Tyres följer branschens nya önskemål

Robust optisk överföring i populär kontakdonsfamilj

Nokian Tyres återigen ett av de mest hållbara bolagen i världen

En av däckindustrins mest moderna fabrik är snart färdigbyggd

Ny produktkatalog och jubileumserbjudande

BSV rörsax

Designa dina lagerlådor med BITO bin configurator

Nokian Hakkapeliitta LT3 – nytt premium vinterdäck för lätta lastbilar

Lyftverktyg med kvalitet och säkerhet överst

Genom grönländska glaciärer med Nokian Hakkapeliitta däck

Sänd till en kollega

0.131