23948sdkhjf

Kravet från Göteborgs hamn inför Brexit

Den 31 oktober ska Storbritannien lämna EU, om tidtabellen håller. I Göteborgs hamn slipper du inte in utan att ha godset tullklart.

Det är mindre än en månad kvar till det uppsatta datumet för Brexit. Den 31 oktober kan förutsättningarna för transporter mellan Storbritannien och Sverige förändras radikalt. I Sveriges största export- och importhamn förbereder man sig redan nu på att börja tillämpa tredjelandsregler i fråga om bland annat tulltariffer, tullkontroller och kontroller av att EU:s regler för varor är uppfyllda. 

– Den som exporterar måste se till att ha sitt gods tullklart innan det når Göteborgs hamn och våra terminaler. Det är det budskap vi skickar till marknaden. Har man inte ordning på dessa bitar kommer man inte in i hamnen. Samma princip gäller för importflöden från Storbritannien – är godset inte tullklart innan skeppning till Sverige riskerar det att fastna i våra terminaler, säger Elvir Dzanic, vd på Göteborgs hamn, i ett pressmeddelande. 

Han ser skillnader mellan branschens olika företag, och förstår att det kan bli tufft för många att hinna förbereda sig rätt. 

– Min uppfattning är att de större aktörerna är väl förberedda. Utmaningen ligger främst hos de mindre aktörer som inte har den administrativa kapacitet som de större varuägarna och speditörerna har. Men med det sagt så står jag ändå fast vid det jag sade tidigare – kom inte till Göteborgs hamn utan att ha förberett dina tullhandlingar. 

Även om man själv har förberett sig ordentligt, eller inte ens skeppar gods dit, kan man självklart påverkas av Brexit, när nya rutiner ska införas. Bland annat diskuterar olika aktörer om det kan bli långa köer in till hamnen. 

– Vi tror inte att kösituationer kommer att uppstå i portarna till terminalerna. Blir det problem så kommer de att uppstå tidigare i systemet, som i hamnens huvudentré, där vi måste vara förberedda. Skulle det behövas så har vi identifierat ett antal ytor i hamnens närhet dit man eventuellt kan behöva hänvisas tillfälligt i väntan på klarering, säger Elvir Dzanic. 

Elvir Dzanic tar upp en tidigare utmaning som branschens aktörer hanterade galant. 

– När nya regler för tullhantering kom för cirka tio år sedan var oron stor, men man anpassade sig snabbt den gången, och jag det är jag säker på att man kommer att göra i det här fallet också. Jag vet av erfarenhet är att logistikbranschen är mästare på att snabbt anpassa sig till nya situationer. 

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.078