23948sdkhjf

Kravet från Göteborgs hamn inför Brexit

| Av Mikael Mildén | Tipsa redaktionen

Den 31 oktober ska Storbritannien lämna EU, om tidtabellen håller. I Göteborgs hamn slipper du inte in utan att ha godset tullklart.

Det är mindre än en månad kvar till det uppsatta datumet för Brexit. Den 31 oktober kan förutsättningarna för transporter mellan Storbritannien och Sverige förändras radikalt. I Sveriges största export- och importhamn förbereder man sig redan nu på att börja tillämpa tredjelandsregler i fråga om bland annat tulltariffer, tullkontroller och kontroller av att EU:s regler för varor är uppfyllda. 

– Den som exporterar måste se till att ha sitt gods tullklart innan det når Göteborgs hamn och våra terminaler. Det är det budskap vi skickar till marknaden. Har man inte ordning på dessa bitar kommer man inte in i hamnen. Samma princip gäller för importflöden från Storbritannien – är godset inte tullklart innan skeppning till Sverige riskerar det att fastna i våra terminaler, säger Elvir Dzanic, vd på Göteborgs hamn, i ett pressmeddelande. 

Han ser skillnader mellan branschens olika företag, och förstår att det kan bli tufft för många att hinna förbereda sig rätt. 

– Min uppfattning är att de större aktörerna är väl förberedda. Utmaningen ligger främst hos de mindre aktörer som inte har den administrativa kapacitet som de större varuägarna och speditörerna har. Men med det sagt så står jag ändå fast vid det jag sade tidigare – kom inte till Göteborgs hamn utan att ha förberett dina tullhandlingar. 

Även om man själv har förberett sig ordentligt, eller inte ens skeppar gods dit, kan man självklart påverkas av Brexit, när nya rutiner ska införas. Bland annat diskuterar olika aktörer om det kan bli långa köer in till hamnen. 

– Vi tror inte att kösituationer kommer att uppstå i portarna till terminalerna. Blir det problem så kommer de att uppstå tidigare i systemet, som i hamnens huvudentré, där vi måste vara förberedda. Skulle det behövas så har vi identifierat ett antal ytor i hamnens närhet dit man eventuellt kan behöva hänvisas tillfälligt i väntan på klarering, säger Elvir Dzanic. 

Elvir Dzanic tar upp en tidigare utmaning som branschens aktörer hanterade galant. 

– När nya regler för tullhantering kom för cirka tio år sedan var oron stor, men man anpassade sig snabbt den gången, och jag det är jag säker på att man kommer att göra i det här fallet också. Jag vet av erfarenhet är att logistikbranschen är mästare på att snabbt anpassa sig till nya situationer. 

Håll dig uppdaterad med Transportnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Intervju
Axfood om nya förarlösa samarbetet: ”Ett gyllene läge”

Fossilfrihet – här är APM:s klimatlöfte inför 2020

Containerterminalen i Göteborg siktar på att bli fossilfri redan nästa år.

Jobb & Karriär
Logistic contractor byter vd

Anders Bothén får lämna efter tolv år på posten.

Scania presenterar en mindre etanolmotor

Axfood och Coca-cola börjar med förarlösa transporter

Pilot dras igång under nästa år.

Urb-it ger DHL hemleveranser utan fordon

Nyhetsbrev

Nytt uppköp gör Ntex till största privata speditör

Köper Göteborgsbolag med inriktning mot sjö- och flygfrakt.

Arkiv

Hestra-handsken tog hem logistikpriset

Utsedda till Årets logistiklösning på Modegalan.

Sveriges nya logistikmässa

Intervju
50 år av pallkranar från fabriken i Boxholm

Det har gått ett halvt sekel sedan BT byggde sin första pallkran i Mjölby. Sedan dess har man blivit Swisslog och både kranar och logistik har förändrats radikalt.

Lidl öppnar sitt tredje centrallager

Störst i Sverige med kapacitet att serva 100 butiker.

Widrikssons tog hem jätteupphandlingen

Fortsätter köra de åtta kommunernas samordnade varudistribution.

SLP utökar i Nässjö

Jobb & Karriär
Hon är Årets yrkeslärare

World skills Sweden har utsett en verklig förebild till årets pristagare.

Smarta västen varnar för truckarna

Hector kör för Södra

Skriver nytt avtal för fem års transporter.

Missnöje på Zalandos lager

Skogssektorn siktar på eldrift

Skogforsk startar projekt för att nå fossilfria transporter.

3

Första timmertåget till terminalen i Malungsfors

Hamnsamarbete för miljön i Norden

DHL bygger för 200 miljoner

Arbetsmiljöverket slår till mot e-handlarna

DFDS utökar med jätteskepp i Göteborg

Jula säkrar pappersexport från Falköping

DHL bygger ut i Rosersberg

Logistic contractor etablerar sig i Finland

Så ska Freja erövra Polen

Coops lagerplaner skapar oro – 740 anställda påverkas

XR Logistik köper Skaraborgsåkeri

Consafe vässar kampen mot luft i transporterna

Transportföretagen tar över Vintervägforum

Scania minskar med 20 procent

SLP köper första fastigheten i Landskrona

Allt fler söker till transportprogrammet

Renault satsar på vätgas för lätta transportbilar

Prime penguin växer i Norge

Se alla Företagens egna nyheter

BSV hjälper gärna till med rätt lyftredskap

Vi ses nästa vecka på Elmia Subcontractor

Kemi och Bulk Tanktrailers för snabb leverering!

Populär multifunktionslåda – nu i återvunnen plast

BITO utökar produktionskapaciteten med ny anläggning i Polen

BSV pallgafflar - Toppkvalitet och säkerhet!

Säker åtkomst till pallkanaler i rullställ

TIP Trailer Services i Jönköping har genomfört stor renovering av tanktrailer för Air Liquide

Kontakter till svetsrobotar

TIP söker fler mekaniker!

2-poliga modulen kombinerar dataöverföring och koax

Lyftsaxar för lyft av barriärer i betong

Två nya tekniska säljare för tunga däck på Nokian Däck AB

Allt hänger på föraren – Nokian Tyres stöder förartävlingen Scania Driver Competitions

Världens första självkörande buss som klarar alla väglag har Nokian Hakkapeliitta däck

Nya lastbilsdäck, nya regummeringsmaterial – Nokian Tyres följer branschens nya önskemål

Robust optisk överföring i populär kontakdonsfamilj

Nokian Tyres återigen ett av de mest hållbara bolagen i världen

En av däckindustrins mest moderna fabrik är snart färdigbyggd

Ny produktkatalog och jubileumserbjudande

BSV rörsax

Designa dina lagerlådor med BITO bin configurator

Nokian Hakkapeliitta LT3 – nytt premium vinterdäck för lätta lastbilar

Lyftverktyg med kvalitet och säkerhet överst

Genom grönländska glaciärer med Nokian Hakkapeliitta däck

Sänd till en kollega

0.544