23948sdkhjf

De kapar elva procent av transporterna

Med digitalisering av lastning och transport sparar Västlänkenbygget in på lastbilsresorna.

Med framförhållning, tio uppkopplade lastbilar, tre grävmaskiner och en ny tjänst, har NCC, Volvo Lastvagnar, Volvo Construction equipment kunnat skapa stora effektiviseringar i flödena av schaktmassor i Västlänkenbygget i Göteborg. 

– Uppkopplade tjänster kommer att spela en allt viktigare roll för att minska miljöpåverkan och öka produktiviteten. Effektiv utlastning är ett bra exempel på detta, säger Roger Alm, vd på Volvo Lastvagnar, i ett pressmeddelande. 

Effektiv utlastning är alltså namnet på den nya tjänst som aktörerna utvecklat tillsammans. Utvecklingen har pågått i mer än två år och inleddes redan innan det stora byggprojektet startade. Tillsammans analyserade man produktionsprocessen och identifierade olika utmaningar för transporter och flöden i det åttaåriga projektet.  

Under analysarbetet drog man slutsatsen att den största effekten fås om man kan nå fullt lastutnyttjande varje gång man lastar en lastbil. Målet blev att komma så nära 100 procent som möjligt. När NCC räknande närmare på det såg man att antalet transporter i Centralenprojektet borde kunna minskas med upp till elva procent, vilket motsvarar 8 000 färre transporter och 1 000 ton lägre koldioxidoxidutsläpp fram till 2022. 

Nu testar man alltså sin lösning under Västlänkenbyggets deletapp Centralen. Genom en digital lösning kan alla inblandade logga in på ett gemensamt system med hjälp av en app i telefonen. Lastbilschaufförerna kör till lastplatsen vid Centralstationen och grävmaskinisterna kan se vilka bilar som finns tillgängliga. 

Efter lastning får chauffören via systemet veta vilket material som ligger på flaket, vilken vikt det har och vilken deponi det ska köras till. I systemet finns åtta aktiva deponier. Genom den digitaliserade processen minskar administrationen och produktiviteten ökar när störningarna i trafiken minskar. Tjänsten gör också att alla inblandade enkelt kan dela sina digitala lastkvitton med Trafikverket. 

– Vi ser stora fördelar med den här tjänsten och samarbetet. Utöver att transporter och koldioxidutsläpp minskar får vi även en mer effektiv arbetsprocess som gynnar både vår uppdragsgivare, användandet av offentliga resurser och våra medarbetare i produktionen. Vi kan till exempel planera arbetet med precision, få en översikt av flödena samt en smidigare och säkrare arbetssituation för medarbetarna, säger Kenneth Nilsson, affärsområdeschef på NCC Infrastructure. 

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.205