23948sdkhjf

Ica-vd:n hyllar nya logistikpiloten: ”Ett viktigt steg”

| Av Pontus Nyman | Tipsa redaktionen

Jungfrufärden för de tre första lastbilarna startade tidigt i morse.

Fri Köpenskap och Transportnet kunde i fredags berätta att Ica lanserar en testpilot med egna chaufförer och lastbilar. De tre första bilarna lämnade Västerås-lagret i morse, måndag.

Bakom satsningen ligger den påtagliga chaufförsbristen som drabbat inte bara Sverige utan hela Europa. Ökad e-handel i kombination med minskat utbildningsintresse har över tid skapat en arbetskraftsbrist i logistiksektorn. Liksom övriga branschen har Ica känt av effekterna särskilt kring högtider som jul, påsk och midsommar.

Läs också: Ica har tillträtt sin nya fastighet

Chaufförsbristen är ett faktum och den drabbar i olika omfattning alla inom industrin och i vår bransch. Vi har de senaste åren jobbat aktivt med att försöka knyta åkerierna närmare Ica och jobbat tillsammans för att attrahera chaufförer, säger Anders Svensson, vd för Ica Sverige och fortsätter:

– Vi upplever en viss stabilisering på chaufförsmarknaden även om vi kommer att ha ett underskott i ganska många år framöver.

För att minska belastningen har Ica dragit igång en egen logistiksatsning och förutom de tre lastbilarna som satts in i dag ska ytterligare sex adderas till april 2020.

– Vi har sedan en lång tid tillbaka outscoursat alla transporter men med bakgrund till turbulensen på transportmarknaden har vi upplevt vissa utmaningar. Därför har vi bestämt oss för att testa egna bilar också, berättar Anders Svensson.

Hur stor den egna Ica-logistiken kan bli på sikt vill han däremot inte spekulera i.

– Det kan jag inte svara på i dagsläget. Nu gör vi ett test och även om det faller väl ut så kommer det att ta tid att bygga det här. Vi har långsiktiga avtal med våra transportörer.

Men satsningen handlar inte bara om att tackla chaufförsbristen utan det finns också flera andra fördelar. Till exempel i termer av service för Ica-handlarna. Chaufförerna har nämligen direktkontakt med butikspersonalen och med Icas chaufförsutbildning kan servicedelen vässas.

– Vår ambition är att hitta de transportlösningar som ger bästa möjliga service både vad gäller kvalitet och effektivitet till Ica-butikerna. Vi är väldigt nöjda med våra åkerier men med det här interna testet som vi jobbar med nu så konkurrensutsätter vi dem lite. Sedan får vi se vad det ger oss, säger Anders Svensson.

En annan fördel är att lastbilarna drivs med flytande biogas vilket har blivit en stor snackis i logistikbranschen. Med det nya drivmedlet som baseras på matavfall, gödsel och andra restprodukter från lantbruk kan koldioxidutsläppen reduceras med upp till 90 procent.

– Det är ett viktigt steg för att nå vårt ambitiösa hållbarhetsmål att vara klimatneutrala 2020, konstaterar Anders Svensson.

Mer om: Ica | LBG | Vägtransporter
Håll dig uppdaterad med Transportnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Tempcon group köper Fiskhamnens åkeri

Logicenters vinner förstapris

Ystad hamn ska bli djupare

CR Cargo byter namn

Öresundsregionens nya hamnterminal skjuts upp

Situation för terminalen är alltför osäker i och med viruset.

Nya rekord för e-handeln

78 procent av svenskarna handlade på nätet i april, vilket är högre än någonsin.

Nyhetsbrev

SLP växer i Småland

Arkiv

Instängda ålar räddades i hamnen

Inzile anställer ett helt arbetslag

Startar egen forsknings- och utvecklingsavdelning.

Sandahlsbolagen köper två åkerier

Ny regel ska lindra krisen för transportsektorn

Scania räknar med att tvingas avskeda många

I och med den minskade efterfrågan har företaget upp till 5 000 för många anställda globalt, varav 1 000 i Sverige.

Jobb & Karriär
Hon ska styra Sturup

250 varslas på Martin & Serveras lager

Veckans konkurser

Ahola transport får prestigepris

EU ger stödmiljoner till transportsektorn

DHLs biogasbilar kör åt Svenska retursystem

Ett steg på väg mot målet om fossilfria transporter om fem år.

Överraskande forskningsresultat: Nya fartyg belastar Östersjön mer än gamla

Resultatet från en ny förstudie förvånar forskarna.

Världens största autostore blir ännu större

Swedavias fraktchef tror på flygfrakten

Beijer levererar byggmaterial fossilfritt

Nätapoteket växer rejält och flyttar till nytt lager

Vilotiderna återgår till de normala

Polisen: Många inbrott i lastbilar

Jobb & Karriär
Han ska driva Addsecures transporter

Krönika: Så får ni smartare försörjningskedjor

Veckans konkurser

2

Debatt
Logistikpark till varje pris?

KRÖNIKA: Tre leveransutmaningar i coronatider

Jobb & Karriär
Han får mer ansvar hos Stena

Veckans konkurser

1

Havregiganten beställer el-lastbilar av Einride

Samarbete kring miljövänlig oljesanering

Jobb & Karriär
Han är Forseas nye vd

Jobb & Karriär
Ny vd på Nya Gotlandsflyget

Se alla Företagens egna nyheter

Renovera Teleskopskydd när produktionen pausar

Mobilt Roll-Up skydd

Effektiv lagerlösning åt Kiviks Musteri

Mobilt Roll-Up skydd

Damaskus Maskinskydd presenterar ny hemsida

Renovera Teleskopskydd när produktionen pausar

Renovera Teleskopskydd när produktionen pausar

Damaskus Maskinskydd på Underhållsmässan

Träffa oss på Underhållsmässan i Göteborg

BSV – Så mycket mer än järn och gul färg

BITO får fin utmärkelse för ny transportlåda

Skydd till Lyftbord

BSV hjälper gärna till med rätt lyftredskap

Vi ses nästa vecka på Elmia Subcontractor

Kemi och Bulk Tanktrailers för snabb leverering!

Populär multifunktionslåda – nu i återvunnen plast

BITO utökar produktionskapaciteten med ny anläggning i Polen

BSV pallgafflar - Toppkvalitet och säkerhet!

Säker åtkomst till pallkanaler i rullställ

TIP Trailer Services i Jönköping har genomfört stor renovering av tanktrailer för Air Liquide

Kontakter till svetsrobotar

TIP söker fler mekaniker!

2-poliga modulen kombinerar dataöverföring och koax

Lyftsaxar för lyft av barriärer i betong

Två nya tekniska säljare för tunga däck på Nokian Däck AB

Sänd till en kollega

0.126