23948sdkhjf

Ny kalkyl: Elvägar billig metod för fossilfrihet

| Av Sanne Väli-Tainio | Tipsa redaktionen

Trafikverket har tagit fram en kalkyl som visar att elvägar kan vara ett relativt billigt sätt att gå mot fossilfriheten. De två befintliga elvägarna som byggts på test har gett goda resultat och man arbetar för att kunna lägga fram ett förslag till nästa infrastrukturplan 2022.

Planen för ett fossilfritt samhälle kan för många kännas omöjlig, men Trafikverket kan ha kommit på en lösning för en stor del av trafiken. De har i uppdrag att ta reda på hur man kan minska koldioxidutsläppen från framför allt tung godstrafik på vägarna i Sverige.

Nu har de därför tagit fram en kalkyl som visar att elvägar kan vara lönsamma – om man bygger tillräckligt stort. Det krävs, enligt kalkylen, minst 150 mil elvägsnät för att det skulle bli lönsamt. Och bygger man 300 mil, på vägar där tung godstrafik kör mycket, skulle koldioxidutsläppen från just tunga fordon minska med runt 50 procent.

Läs också: Nu börjar Scanias vätgasbil rulla

Det skulle dessutom kunna möjliggöra mindre batteripack på lastbilar, Jan Petterson, programchef för Trafikverkets program Elvägar.

En sådan investering skulle kosta 50 miljarder kronor, vilket kan jämföras med höghastighetsbanan Stockholm–Göteborg–Malmö som kostar minst 230 miljarder kronor.

2016 byggdes en elväg på en sträcka i Sandviken med luftledningsmetoden och 2018 byggdes en utanför Arlanda med markskenelösningen. Det planeras ytterligare elvägar i Lund och utanför Visby, där den senare ska vara trådlös.

Alla är temporära testanläggningar som ska användas för att analysera information vi får från dem. Vi ser redan nu att tekniken fungerar, men vi behöver analysera vidare, bland annat drift och underhåll, livslängd, önskad storlek på batterierna i fordonen, säger Jan Pettersson.

Vidare planerar Trafikverket att lägga fram ett förslag på ett första steg av utrullning av elvägar till nästa infrastrukturplan 2022.

Håll dig uppdaterad med Transportnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Avmattning i Göteborgs hamn

Roro-volymerna, mängden skeppade nya bilar och energihamnen uppvisar en viss minskning under 2019.

Utveckling för Norrköpings hamn

Jobb & Karriär
Lämnar Catena för konkurrenten

Blir affärsområdesansvarig för industri och logistik.

Dollarstore stänger centrallagret i Jämtland 

Postnord expanderar sin 3d-printing

– Tekniken kan effektivisera hela leverantörskedjan, säger Tomas Lundström, head of 3d på Postnord Strålfors.

Jobb & Karriär
Intern rekrytering till SSL:s vd-post

Scandinavian shipping and logistics lyfter upp sin marknadsansvarige.

Nyhetsbrev

Inlandståg etablerar sig i Storuman

Arkiv

Det rullar på för Trelleborgs hamn

Nu börjar Scanias vätgasbil rulla

Fyra lastbilar körs på vätgas i ett pilotprojekt i Norge.

Börjar utbilda cykelchaufförer

Debatt
Regeringen måste tänka om kring YKB

När yrkeskompetensbevisen nu ses över måste ADR-utbildningen kunna tillgodoräknas. Annars riskeras svenska företags konkurrenskraft, skriver Tina Thorsell och Caj Luoma på Transportföretagen.

Adnavem visar mest hållbara alternativet

Den digitala marknadsplatsen har skapat ett filter som visar transporterna med lägst koldioxidutsläpp.

3PL-aktör bygger Autostore i Jönköping

Jobb & Karriär
Tar över transportområdet hos Hogia

Får ansvar för arbetet med hamnterminaler, färjetrafik och vägtransporter.

SLP bygger nytt i Helsingborg

Här placerar Na-kd sitt automatiserade Nordenlager

Jättekranar och automatiska grensletruckar på väg mot Norvik

Har inlett sin resa från Shanghai för att tas i drift i maj.

Jobb & Karriär
Helge Nyberg byter riktning med ny vd

Kraftig tillväxt ger nytt läge i bolaget.

Carlsberg tar över Nettos centrallager

Tonnageskatten lockar hem SCA:s rederi

En cykel kommer lastad för UPS

Fortsätter expansionen av lastcyklar i Norden.

Scanlog får ny majoritetsägare

Widrikssons nyföretagarprogram ger resultat

Har skapat 20 nya småföretag inom transport och logistik.

E-Tron siktar på urbana livsmedelsleveranser

Svenska bolaget presenterar två nya modeller av eldrivna kylfordon.

Rekordfå dog i vägtrafiken 2019

Transportföretagen satsar inför 2020

Best transport får nya ägare

Scania presenterar en mindre etanolmotor

Urb-it ger DHL hemleveranser utan fordon

Smarta västen varnar för truckarna

Missnöje på Zalandos lager

Se alla Företagens egna nyheter

God jul och Gott Nytt År från oss alla på BSV Krantilbehör!

BSV hjälper gärna till med rätt lyftredskap

Vi ses nästa vecka på Elmia Subcontractor

Kemi och Bulk Tanktrailers för snabb leverering!

Populär multifunktionslåda – nu i återvunnen plast

BITO utökar produktionskapaciteten med ny anläggning i Polen

BSV pallgafflar - Toppkvalitet och säkerhet!

Säker åtkomst till pallkanaler i rullställ

TIP Trailer Services i Jönköping har genomfört stor renovering av tanktrailer för Air Liquide

Kontakter till svetsrobotar

TIP söker fler mekaniker!

2-poliga modulen kombinerar dataöverföring och koax

Lyftsaxar för lyft av barriärer i betong

Två nya tekniska säljare för tunga däck på Nokian Däck AB

Allt hänger på föraren – Nokian Tyres stöder förartävlingen Scania Driver Competitions

Världens första självkörande buss som klarar alla väglag har Nokian Hakkapeliitta däck

Nya lastbilsdäck, nya regummeringsmaterial – Nokian Tyres följer branschens nya önskemål

Robust optisk överföring i populär kontakdonsfamilj

Nokian Tyres återigen ett av de mest hållbara bolagen i världen

En av däckindustrins mest moderna fabrik är snart färdigbyggd

Ny produktkatalog och jubileumserbjudande

BSV rörsax

Designa dina lagerlådor med BITO bin configurator

Nokian Hakkapeliitta LT3 – nytt premium vinterdäck för lätta lastbilar

Lyftverktyg med kvalitet och säkerhet överst

Sänd till en kollega

0.172