23948sdkhjf

Ny kalkyl: Elvägar billig metod för fossilfrihet

| Av Sanne Väli-Tainio | Tipsa redaktionen

Trafikverket har tagit fram en kalkyl som visar att elvägar kan vara ett relativt billigt sätt att gå mot fossilfriheten. De två befintliga elvägarna som byggts på test har gett goda resultat och man arbetar för att kunna lägga fram ett förslag till nästa infrastrukturplan 2022.

Planen för ett fossilfritt samhälle kan för många kännas omöjlig, men Trafikverket kan ha kommit på en lösning för en stor del av trafiken. De har i uppdrag att ta reda på hur man kan minska koldioxidutsläppen från framför allt tung godstrafik på vägarna i Sverige.

Nu har de därför tagit fram en kalkyl som visar att elvägar kan vara lönsamma – om man bygger tillräckligt stort. Det krävs, enligt kalkylen, minst 150 mil elvägsnät för att det skulle bli lönsamt. Och bygger man 300 mil, på vägar där tung godstrafik kör mycket, skulle koldioxidutsläppen från just tunga fordon minska med runt 50 procent.

Läs också: Axfood om nya förarlösa samarbetet: ”Ett gyllene läge”

Det skulle dessutom kunna möjliggöra mindre batteripack på lastbilar, Jan Petterson, programchef för Trafikverkets program Elvägar.

En sådan investering skulle kosta 50 miljarder kronor, vilket kan jämföras med höghastighetsbanan Stockholm–Göteborg–Malmö som kostar minst 230 miljarder kronor.

2016 byggdes en elväg på en sträcka i Sandviken med luftledningsmetoden och 2018 byggdes en utanför Arlanda med markskenelösningen. Det planeras ytterligare elvägar i Lund och utanför Visby, där den senare ska vara trådlös.

Alla är temporära testanläggningar som ska användas för att analysera information vi får från dem. Vi ser redan nu att tekniken fungerar, men vi behöver analysera vidare, bland annat drift och underhåll, livslängd, önskad storlek på batterierna i fordonen, säger Jan Pettersson.

Vidare planerar Trafikverket att lägga fram ett förslag på ett första steg av utrullning av elvägar till nästa infrastrukturplan 2022.

Håll dig uppdaterad med Transportnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Intervju
Axfood om nya förarlösa samarbetet: ”Ett gyllene läge”

Fossilfrihet – här är APM:s klimatlöfte inför 2020

Containerterminalen i Göteborg siktar på att bli fossilfri redan nästa år.

Jobb & Karriär
Logistic contractor byter vd

Anders Bothén får lämna efter tolv år på posten.

Scania presenterar en mindre etanolmotor

Axfood och Coca-cola börjar med förarlösa transporter

Pilot dras igång under nästa år.

Urb-it ger DHL hemleveranser utan fordon

Nyhetsbrev

Nytt uppköp gör Ntex till största privata speditör

Köper Göteborgsbolag med inriktning mot sjö- och flygfrakt.

Arkiv

Hestra-handsken tog hem logistikpriset

Utsedda till Årets logistiklösning på Modegalan.

Sveriges nya logistikmässa

Intervju
50 år av pallkranar från fabriken i Boxholm

Det har gått ett halvt sekel sedan BT byggde sin första pallkran i Mjölby. Sedan dess har man blivit Swisslog och både kranar och logistik har förändrats radikalt.

Lidl öppnar sitt tredje centrallager

Störst i Sverige med kapacitet att serva 100 butiker.

Widrikssons tog hem jätteupphandlingen

Fortsätter köra de åtta kommunernas samordnade varudistribution.

SLP utökar i Nässjö

Jobb & Karriär
Hon är Årets yrkeslärare

World skills Sweden har utsett en verklig förebild till årets pristagare.

Smarta västen varnar för truckarna

Hector kör för Södra

Skriver nytt avtal för fem års transporter.

Missnöje på Zalandos lager

Skogssektorn siktar på eldrift

Skogforsk startar projekt för att nå fossilfria transporter.

3

Första timmertåget till terminalen i Malungsfors

Hamnsamarbete för miljön i Norden

DHL bygger för 200 miljoner

Arbetsmiljöverket slår till mot e-handlarna

DFDS utökar med jätteskepp i Göteborg

Jula säkrar pappersexport från Falköping

DHL bygger ut i Rosersberg

Logistic contractor etablerar sig i Finland

Så ska Freja erövra Polen

Coops lagerplaner skapar oro – 740 anställda påverkas

XR Logistik köper Skaraborgsåkeri

Consafe vässar kampen mot luft i transporterna

Transportföretagen tar över Vintervägforum

Scania minskar med 20 procent

SLP köper första fastigheten i Landskrona

Allt fler söker till transportprogrammet

Renault satsar på vätgas för lätta transportbilar

Prime penguin växer i Norge

Se alla Företagens egna nyheter

BSV hjälper gärna till med rätt lyftredskap

Vi ses nästa vecka på Elmia Subcontractor

Kemi och Bulk Tanktrailers för snabb leverering!

Populär multifunktionslåda – nu i återvunnen plast

BITO utökar produktionskapaciteten med ny anläggning i Polen

BSV pallgafflar - Toppkvalitet och säkerhet!

Säker åtkomst till pallkanaler i rullställ

TIP Trailer Services i Jönköping har genomfört stor renovering av tanktrailer för Air Liquide

Kontakter till svetsrobotar

TIP söker fler mekaniker!

2-poliga modulen kombinerar dataöverföring och koax

Lyftsaxar för lyft av barriärer i betong

Två nya tekniska säljare för tunga däck på Nokian Däck AB

Allt hänger på föraren – Nokian Tyres stöder förartävlingen Scania Driver Competitions

Världens första självkörande buss som klarar alla väglag har Nokian Hakkapeliitta däck

Nya lastbilsdäck, nya regummeringsmaterial – Nokian Tyres följer branschens nya önskemål

Robust optisk överföring i populär kontakdonsfamilj

Nokian Tyres återigen ett av de mest hållbara bolagen i världen

En av däckindustrins mest moderna fabrik är snart färdigbyggd

Ny produktkatalog och jubileumserbjudande

BSV rörsax

Designa dina lagerlådor med BITO bin configurator

Nokian Hakkapeliitta LT3 – nytt premium vinterdäck för lätta lastbilar

Lyftverktyg med kvalitet och säkerhet överst

Genom grönländska glaciärer med Nokian Hakkapeliitta däck

Sänd till en kollega

0.186