23948sdkhjf

Statliga pengar till 159 lastbilar för flytande biogas

| Av Mikael Mildén | Tipsa redaktionen

Innovationsklustret Drive LBG löser hönan och ägget-problematiken.

Vem ska våga investera i ny teknik för flytande biogas? Ska producenterna sätta upp anläggningar när inga bilar kommer för att tanka? Eller ska åkerierna köpa lastbilar, som de inte kan fylla när de vill börja köra?

Lösningen på problemet kan vara innovationsklustret Drive LBG där regeringen satsat 200 miljoner kronor.

– Genom denna satsning löser vi den klassiska ”hönan och ägget”-situationen när ett nytt drivmedel ska introduceras på marknaden. De som investerar i ny produktionskapacitet kan vara trygga med att det kommer att finnas kunder till LBG:n, samtidigt som progressiva åkerier som satsar på klimatvänliga transporter kan vara säkra på att det finns LBG att tanka, säger Robert Andrén, generaldirektör för Energimyndigheten, i ett pressmeddelande.

Fram tills nu har man beviljat stöd till fem produktionsanläggningar, fem tankstationer, två bunkringsstationer för fartyg och tio långfärdsbussar. Och nu kommer alltså beskedet att 159 nya lastbilar för LBG får finansiering, något som kommer att sätta rejäl fart på biogasmarknaden.

I satsningen på tunga fordon delar 32 företag på 29 miljoner kronor, där en stor del går till åkerier som vill köpa in nya lastbilar. Dessutom provar Volvo en ny affärsmodell som bygger på leasing, och tio långfärdsbussar från Scania ska köras längs Norrlandskusten.

– Jag hoppas att Drive LBG och Sverige kan bli ett internationellt skyltfönster för ny LBG-teknik genom denna världsunika satsning. Under hösten kommer vi att ta in ytterligare intresseanmälningar om LBG-lastbilar för de åkerier som vill visa vägen mot det fossilfria samhället. Det finns fortfarande stödpengar kvar att söka, säger Johan Laurell, projektledare för Drive LBG.

Den nya ansökningsomgången avslutas 30 september, och där finns 17 miljoner kronor att ansöka om för att använda till fler fordon.

Håll dig uppdaterad med Transportnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Så ska Freja erövra Polen

Wibax Malmöterminal är klar – täcker nu hela Sverige 

Strategiskt läge för södra Sverige och import från kontinenten.

Lyckad digitalisering i Göteborgs energihamn

De kör 90 ton från skogen till terminalen

Sveaskog och Volvo Lastvagnar har fått tillstånd att testa extra tunga laster.

Coops lagerplaner skapar oro – 740 anställda påverkas

Coop vill bygga automatiserat jättelager i Eskilstuna

Planerar att flytta lager från Västerås och Upplands Bro.

Nyhetsbrev

Inlandståg utökar godstransporterna med ellok

Vill ta sina transporter vidare ut i Sverige.

Arkiv

DHL tar Vasaloppet i mål

XR Logistik köper Skaraborgsåkeri

Sortimo löser logistiken för hantverkaren

Lanserar nyutvecklad cykel som tar dig förbi köer och parkeringsbekymmer.

Consafe vässar kampen mot luft i transporterna

Tip levererar 440 trailrar i jätteaffär

Första affären utomlands för Gordon

Skriver avtal med foodtechbolaget Simple feast.

Stockholm förbättrar för roro-trafiken

Bygger ut sin biogasflotta

Jobb & Karriär
Nästa generation tar över på GN Transport

Tar steget upp efter åtta år i företaget.

De ska utveckla Norrköpings nya logistikområde

”Affären följer vår uttalade strategi att växa inom logistiksegmentet.”

Terntank köper gasdrivna tankfartyg

Kommer att gå i trafik på Östersjön och Nordsjön 2021. 

LKAB i pilotprojekt med Inlandsbanan

Jobb & Karriär
Ny rederidirektör på Sjöfartsverket

Kommer direkt från Preem.

4

Nu kan du köpa Volvos ellastbilar

Sedan februari rullar Volvos ellastbilar på gatorna. Men nu är det fritt fram för alla att köpa.

De ska automatisera Axfoods superlager

Tyska bolaget får miljardavtalet i Axfoods nya jättebygge.

Tunga norska kontrakt för Green cargo

Tecknar avtal med Schenker och Aga.

Yaytrade anlitar Airmee för upplockningstjänst

Transportföretagen tar över Vintervägforum

Scania minskar med 20 procent

SLP köper första fastigheten i Landskrona

Allt fler söker till transportprogrammet

Renault satsar på vätgas för lätta transportbilar

Prime penguin växer i Norge

Så ska luften minskas i paketen

Eton väljer Autostore

Catena säljer 95 000 kvadratmeter i Nykvarn

Einride tar in kvarts miljard

Beijer går till molnbaserad ruttplanering

SLP köper stort

Se alla Företagens egna nyheter

BSV hjälper gärna till med rätt lyftredskap

Vi ses nästa vecka på Elmia Subcontractor

Kemi och Bulk Tanktrailers för snabb leverering!

Populär multifunktionslåda – nu i återvunnen plast

BITO utökar produktionskapaciteten med ny anläggning i Polen

BSV pallgafflar - Toppkvalitet och säkerhet!

Säker åtkomst till pallkanaler i rullställ

TIP Trailer Services i Jönköping har genomfört stor renovering av tanktrailer för Air Liquide

Kontakter till svetsrobotar

TIP söker fler mekaniker!

2-poliga modulen kombinerar dataöverföring och koax

Lyftsaxar för lyft av barriärer i betong

Två nya tekniska säljare för tunga däck på Nokian Däck AB

Allt hänger på föraren – Nokian Tyres stöder förartävlingen Scania Driver Competitions

Världens första självkörande buss som klarar alla väglag har Nokian Hakkapeliitta däck

Nya lastbilsdäck, nya regummeringsmaterial – Nokian Tyres följer branschens nya önskemål

Robust optisk överföring i populär kontakdonsfamilj

Nokian Tyres återigen ett av de mest hållbara bolagen i världen

En av däckindustrins mest moderna fabrik är snart färdigbyggd

Ny produktkatalog och jubileumserbjudande

BSV rörsax

Designa dina lagerlådor med BITO bin configurator

Nokian Hakkapeliitta LT3 – nytt premium vinterdäck för lätta lastbilar

Lyftverktyg med kvalitet och säkerhet överst

Genom grönländska glaciärer med Nokian Hakkapeliitta däck

Sänd till en kollega

0.167