23948sdkhjf

Nu ska APM ta hand om lastbilschaufförerna

| Av Mikael Mildén | Tipsa redaktionen

Inrättar ombud som ser till att förarna får bättre service i hamnen.

APM Terminals i Göteborg har startat ett genomgripande arbete för att ta bättre hand om de lastbilar, och inte minst de chaufförer, som kommer till containerhamnen. Tidigare under året har man bland annat startat en sms-service som skickar ut information när terminalen har störningar som riskerar att påverka hanteringstiden för godset. De kan numera också se vilket förväntad hanteringstid när de anlänt. Till detta kommer de automatiserade portar som har utvecklats för att förenkla flödet in i hamnen. 

Allt för att skapa bättre möjligheter att planera och minska stressen för dem som kör godset till och från Göteborg. 

Men det räcker inte. För att ytterligare försöka förbättra chaufförernas tillvaro på terminalen inrättar AMP en så kallad TCA, eller trucker care agent. Det är en roll som ska sätta fokus på de chaufförer som drabbas av en förlängd hanteringstid, och ett försök att underlätta för dem på plats. 

 Det ska vara lätt att ta sig in och ut ur terminalen, helt i enlighet med vår satsning The Gothenburg gateway, där fokus ligger på effektivisering och flexibilitet. Vi ska inte bara vara bäst i Skandinavien, utan bäst i hela Europa på det här, säger APM:s vd Henrik Kristensen i ett pressmeddelande. 

TCA:n kommer också att samla och analysera data över godsflödet och logistiken i hamnen, för att upptäcka flaskhalsar och arbeta proaktivt för att undvika dem. Den som utsetts till TCA är Metta Uneman, som började arbeta hos APM i Göteborg i maj och har lång erfarenhet av customer service från både Maersk, Seago line och Sealand. 

– Kundnöjdheten är vi alla delaktiga i och ansvariga för. Det viktiga i den nya rollen är att vi nu kan mäta vår servicenivå och följa upp med de kunder där vi behöver stötta extra, säger hon. 

Håll dig uppdaterad med Transportnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Stockholm förbättrar för roro-trafiken

Bygger ut sin biogasflotta

Jobb & Karriär
Nästa generation tar över på GN Transport

Tar steget upp efter åtta år i företaget.

De ska utveckla Norrköpings nya logistikområde

”Affären följer vår uttalade strategi att växa inom logistiksegmentet.”

Terntank köper gasdrivna tankfartyg

Kommer att gå i trafik på Östersjön och Nordsjön 2021. 

LKAB i pilotprojekt med Inlandsbanan

Nyhetsbrev

Jobb & Karriär
Ny rederidirektör på Sjöfartsverket

Kommer direkt från Preem.

Arkiv
4

Nu kan du köpa Volvos ellastbilar

Sedan februari rullar Volvos ellastbilar på gatorna. Men nu är det fritt fram för alla att köpa.

De ska automatisera Axfoods superlager

Tyska bolaget får miljardavtalet i Axfoods nya jättebygge.

Tunga norska kontrakt för Green cargo

Tecknar avtal med Schenker och Aga.

Yaytrade anlitar Airmee för upplockningstjänst

Transportföretagen tar över Vintervägforum

Scania minskar med 20 procent

Här är detaljerna om Nellys nya lager

1

Intervju
”Energitillgången kan vara en dealbreaker”

Logicenters står mitt i en stekhet bransch. Vi har pratat med chefen Matthias Kettelhoit om marknadens trender och bolagets strategier.

Fyra år längre och tre miljarder dyrare för Förbifarten

Nu släpper Trafikverket sin nya tidsplan för Förbifart Stockholm.

Stora vinster i att bli av med stopp

Ett göteborgsföretag har tagit fram en metod för att väga lastbilar utan att de behöver stanna på vågen.

Ntex i uppköp – satsar stort på svenska marknaden

Siktar på en miljard i omsättning bara i Sverige.

SLP köper första fastigheten i Landskrona

Så blir Julas Postnordterminal

Här är Postnords strategi inför årets black friday

Snart är det dags för e-handelns största högtider.

Allt fler söker till transportprogrammet

Jobb & Karriär
Hon blir Catenas CFO

Ledningsförändringar i fastighetsbolaget.

Schenker byter till Zetes Androidterminaler

Renault satsar på vätgas för lätta transportbilar

Prime penguin växer i Norge

Så ska luften minskas i paketen

Eton väljer Autostore

Catena säljer 95 000 kvadratmeter i Nykvarn

Einride tar in kvarts miljard

Beijer går till molnbaserad ruttplanering

SLP köper stort

De blev Årets transportskola

Schenker säljer Bring Frigos lager

Widrikssons expanderar i Göteborg

Vätterleden flyttar från Kungsbacka 

Se alla Företagens egna nyheter

Vi ses nästa vecka på Elmia Subcontractor

Kemi och Bulk Tanktrailers för snabb leverering!

Populär multifunktionslåda – nu i återvunnen plast

BITO utökar produktionskapaciteten med ny anläggning i Polen

BSV pallgafflar - Toppkvalitet och säkerhet!

Säker åtkomst till pallkanaler i rullställ

TIP Trailer Services i Jönköping har genomfört stor renovering av tanktrailer för Air Liquide

Kontakter till svetsrobotar

TIP söker fler mekaniker!

2-poliga modulen kombinerar dataöverföring och koax

Lyftsaxar för lyft av barriärer i betong

Två nya tekniska säljare för tunga däck på Nokian Däck AB

Allt hänger på föraren – Nokian Tyres stöder förartävlingen Scania Driver Competitions

Världens första självkörande buss som klarar alla väglag har Nokian Hakkapeliitta däck

Nya lastbilsdäck, nya regummeringsmaterial – Nokian Tyres följer branschens nya önskemål

Robust optisk överföring i populär kontakdonsfamilj

Nokian Tyres återigen ett av de mest hållbara bolagen i världen

En av däckindustrins mest moderna fabrik är snart färdigbyggd

Ny produktkatalog och jubileumserbjudande

BSV rörsax

Designa dina lagerlådor med BITO bin configurator

Nokian Hakkapeliitta LT3 – nytt premium vinterdäck för lätta lastbilar

Lyftverktyg med kvalitet och säkerhet överst

Genom grönländska glaciärer med Nokian Hakkapeliitta däck

Nokian Tyres är Sveriges mest rekommenderade däckmärke

Sänd till en kollega

0.202