23948sdkhjf

Nu ska APM ta hand om lastbilschaufförerna

Inrättar ombud som ser till att förarna får bättre service i hamnen.

APM Terminals i Göteborg har startat ett genomgripande arbete för att ta bättre hand om de lastbilar, och inte minst de chaufförer, som kommer till containerhamnen. Tidigare under året har man bland annat startat en sms-service som skickar ut information när terminalen har störningar som riskerar att påverka hanteringstiden för godset. De kan numera också se vilket förväntad hanteringstid när de anlänt. Till detta kommer de automatiserade portar som har utvecklats för att förenkla flödet in i hamnen. 

Allt för att skapa bättre möjligheter att planera och minska stressen för dem som kör godset till och från Göteborg. 

Men det räcker inte. För att ytterligare försöka förbättra chaufförernas tillvaro på terminalen inrättar AMP en så kallad TCA, eller trucker care agent. Det är en roll som ska sätta fokus på de chaufförer som drabbas av en förlängd hanteringstid, och ett försök att underlätta för dem på plats. 

 Det ska vara lätt att ta sig in och ut ur terminalen, helt i enlighet med vår satsning The Gothenburg gateway, där fokus ligger på effektivisering och flexibilitet. Vi ska inte bara vara bäst i Skandinavien, utan bäst i hela Europa på det här, säger APM:s vd Henrik Kristensen i ett pressmeddelande. 

TCA:n kommer också att samla och analysera data över godsflödet och logistiken i hamnen, för att upptäcka flaskhalsar och arbeta proaktivt för att undvika dem. Den som utsetts till TCA är Metta Uneman, som började arbeta hos APM i Göteborg i maj och har lång erfarenhet av customer service från både Maersk, Seago line och Sealand. 

– Kundnöjdheten är vi alla delaktiga i och ansvariga för. Det viktiga i den nya rollen är att vi nu kan mäta vår servicenivå och följa upp med de kunder där vi behöver stötta extra, säger hon. 

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.11