23948sdkhjf

Fiskarheden flyttar över till tåget

| Av Mikael Mildén | Tipsa redaktionen

När Västerdalsbanan nu invigs öppnar det för att Fiskarheden kör trävaror, timmer och flis på järnväg.

I dag, 20 augusti, invigs den nya Västerdalsbanan efter en upprustning. Men det innebär inte bara festligheter i närvaro av infrastrukturminister Thomas Eneroth på den upprustade virkesterminalen i Malungsfors. Det betyder nämligen också att Fiskarheden inleder sina tågtransporter på den efterlängtade järnvägssträckan. 

– Att kunna transportera sågverksflis, biobränsle och så småningom sågade trävaror på järnväg innebär ett klimatsteg helt i linje med våra miljömål. Vi räknar med att koldioxidutsläppen på sikt minskar till en femtedel när vi transporterar på tåg jämfört med lastbil, alltså får vi bort 80 procent av utsläppen för den godsmängd vi kan transportera med tåg. På sikt kan det innebära en minskning med 75 lastbilar i veckan, säger Olle Larsson i ett pressmeddelande. Han är både initiativtagare till Västerdalsbanans upprustning och vd på Fiskarheden. 

2015 startade man upp Västerdala terminal och järnvägsspår, som samägs av Fiskarheden och Malung-Sälens kommun. 2017 inleddes upprustningen av järnvägsspåret mellan Malung och Malungsfors och timmerterminalen där.  

 – Terminalen kommer att sysselsätta fyra personer på sikt. Dessutom kan mer arbetskraft snart behövas, nu när transportmöjligheterna ökar och vi kan satsa mer på biobränslet. 

Sammanlagt har projektet krävt 100 miljoner kronor. Trafikverket har upprustat banan Malung-Rågsveden och genom Klimatklivet har man fått extra pengar från regeringens satsning på att flytta gods till mer klimatvänliga transporter. Men Malung-Sälens kommun, Fiskarheden, Malungs jordägare, Lima-och Transtrands besparingsskogar och Mellanskog har också investerat i projektet. 

Håll dig uppdaterad med Transportnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Axfood och Coca-cola börjar med förarlösa transporter

Pilot dras igång i början av 2020.

Urb-it ger DHL hemleveranser utan fordon

Nytt uppköp gör Ntex till största privata speditör

Köper Göteborgsbolag med inriktning mot sjö- och flygfrakt.

Hestra-handsken tog hem logistikpriset

Utsedda till Årets logistiklösning på Modegalan.

Sveriges nya logistikmässa

Intervju
50 år av pallkranar från fabriken i Boxholm

Det har gått ett halvt sekel sedan BT byggde sin första pallkran i Mjölby. Sedan dess har man blivit Swisslog och både kranar och logistik har förändrats radikalt.

Nyhetsbrev

Lidl öppnar sitt tredje centrallager

Störst i Sverige med kapacitet att serva 100 butiker.

Arkiv

Widrikssons tog hem jätteupphandlingen

Fortsätter köra de åtta kommunernas samordnade varudistribution.

SLP utökar i Nässjö

Jobb & Karriär
Hon är Årets yrkeslärare

World skills Sweden har utsett en verklig förebild till årets pristagare.

Smarta västen varnar för truckarna

Hector kör för Södra

Skriver nytt avtal för fem års transporter.

Missnöje på Zalandos lager

Skogssektorn siktar på eldrift

Skogforsk startar projekt för att nå fossilfria transporter.

3

Första timmertåget till terminalen i Malungsfors

Hamnsamarbete för miljön i Norden

DHL bygger för 200 miljoner

Arbetsmiljöverket slår till mot e-handlarna

DFDS utökar med jätteskepp i Göteborg

Jula säkrar pappersexport från Falköping

Här byggstartar Axfood sitt megalager

Bygger 104 000 kvadratmeter i Bålsta.

De utvecklar stort logistikområde i Järna

DHL bygger ut i Rosersberg

Trelleborg ökar flödet med helautomatisk gate

Samarbetar med Hogia om rullande incheckning till hamnen.

Logistic contractor etablerar sig i Finland

Så ska Freja erövra Polen

Coops lagerplaner skapar oro – 740 anställda påverkas

XR Logistik köper Skaraborgsåkeri

Consafe vässar kampen mot luft i transporterna

Transportföretagen tar över Vintervägforum

Scania minskar med 20 procent

SLP köper första fastigheten i Landskrona

Allt fler söker till transportprogrammet

Renault satsar på vätgas för lätta transportbilar

Prime penguin växer i Norge

Så ska luften minskas i paketen

Se alla Företagens egna nyheter

BSV hjälper gärna till med rätt lyftredskap

Vi ses nästa vecka på Elmia Subcontractor

Kemi och Bulk Tanktrailers för snabb leverering!

Populär multifunktionslåda – nu i återvunnen plast

BITO utökar produktionskapaciteten med ny anläggning i Polen

BSV pallgafflar - Toppkvalitet och säkerhet!

Säker åtkomst till pallkanaler i rullställ

TIP Trailer Services i Jönköping har genomfört stor renovering av tanktrailer för Air Liquide

Kontakter till svetsrobotar

TIP söker fler mekaniker!

2-poliga modulen kombinerar dataöverföring och koax

Lyftsaxar för lyft av barriärer i betong

Två nya tekniska säljare för tunga däck på Nokian Däck AB

Allt hänger på föraren – Nokian Tyres stöder förartävlingen Scania Driver Competitions

Världens första självkörande buss som klarar alla väglag har Nokian Hakkapeliitta däck

Nya lastbilsdäck, nya regummeringsmaterial – Nokian Tyres följer branschens nya önskemål

Robust optisk överföring i populär kontakdonsfamilj

Nokian Tyres återigen ett av de mest hållbara bolagen i världen

En av däckindustrins mest moderna fabrik är snart färdigbyggd

Ny produktkatalog och jubileumserbjudande

BSV rörsax

Designa dina lagerlådor med BITO bin configurator

Nokian Hakkapeliitta LT3 – nytt premium vinterdäck för lätta lastbilar

Lyftverktyg med kvalitet och säkerhet överst

Genom grönländska glaciärer med Nokian Hakkapeliitta däck

Sänd till en kollega

0.147