23948sdkhjf

Fiskarheden flyttar över till tåget

När Västerdalsbanan nu invigs öppnar det för att Fiskarheden kör trävaror, timmer och flis på järnväg.

I dag, 20 augusti, invigs den nya Västerdalsbanan efter en upprustning. Men det innebär inte bara festligheter i närvaro av infrastrukturminister Thomas Eneroth på den upprustade virkesterminalen i Malungsfors. Det betyder nämligen också att Fiskarheden inleder sina tågtransporter på den efterlängtade järnvägssträckan. 

– Att kunna transportera sågverksflis, biobränsle och så småningom sågade trävaror på järnväg innebär ett klimatsteg helt i linje med våra miljömål. Vi räknar med att koldioxidutsläppen på sikt minskar till en femtedel när vi transporterar på tåg jämfört med lastbil, alltså får vi bort 80 procent av utsläppen för den godsmängd vi kan transportera med tåg. På sikt kan det innebära en minskning med 75 lastbilar i veckan, säger Olle Larsson i ett pressmeddelande. Han är både initiativtagare till Västerdalsbanans upprustning och vd på Fiskarheden. 

2015 startade man upp Västerdala terminal och järnvägsspår, som samägs av Fiskarheden och Malung-Sälens kommun. 2017 inleddes upprustningen av järnvägsspåret mellan Malung och Malungsfors och timmerterminalen där.  

 – Terminalen kommer att sysselsätta fyra personer på sikt. Dessutom kan mer arbetskraft snart behövas, nu när transportmöjligheterna ökar och vi kan satsa mer på biobränslet. 

Sammanlagt har projektet krävt 100 miljoner kronor. Trafikverket har upprustat banan Malung-Rågsveden och genom Klimatklivet har man fått extra pengar från regeringens satsning på att flytta gods till mer klimatvänliga transporter. Men Malung-Sälens kommun, Fiskarheden, Malungs jordägare, Lima-och Transtrands besparingsskogar och Mellanskog har också investerat i projektet. 

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.126