23948sdkhjf

Zalando bygger nytt megalager

| Av Mikael Mildén | Tipsa redaktionen

Satsar på sin högsta automationsnivå hittills.

Zalando har gjort sig kända för sin logistik, med ett gigantiskt centrallager i Tyskland och satellitlager placerade i nära sina olika marknader. Genom att följa upp köpmönstren kan klädjätten på det sättet minska ledtiderna ut till kund genom att hålla regionernas mest beställda varor ute i satellitlagren och sällanköpen med längre leveranstid i centrallagret. 

I januari invigde Zalando sitt nya Nordenlager i Brunna, utanför Stockholm, med 60 000 kvadratmeter lageryta och bolagets högsta automationsnivå hittills. Nu meddelar man att man kommer att bygga ett nytt logistikcenter i Nederländerna, och det blir en anläggning som bräcker den svenska spjutspetsen. 

Centret placeras i Bleiswijk, nära Rotterdam, och blir 140 000 kvadratmeter stort, med plats för 16 miljoner artiklar. Zalando utlovar också en ännu högre automationsgrad än i Brunna. Målet är att leverera de första paketen från Bleiswijk sommaren 2021 och framöver hoppas man kunna erbjuda 1 500 arbetstillfällen. Lagret kommer att leverera varor till kunder i Nederländerna, Belgien, Luxemburg, Frankrike, Spanien och Storbritannien. 

– Benelux-länderna spelar en viktig roll i Zalandos tillväxtambitioner. För de kommande fem åren siktar vi på att dubbla intäkterna i denna region och därmed stärka vår position som marknadsledare. Öppnandet av logistikcentret i Bleiswijk är en viktig hörnsten för att möjliggöra denna tillväxt. Vi ser fram emot att förbättra kundupplevelsen genom att minska våra leveranstider i Beneluxområdet och införa tjänster med leverans samma dag-leveranser och leveranser nästföljande dag, så snart Bleiswijk är i full drift, säger Kenneth Melchior, direktör för Nordeuropa på Zalando, i ett pressmeddelande. 

Investeringen i det nya centrets intralogistik blir 200 miljoner euro. I dag består Zalandos logistiknätverk av nio olika lager, men sex anläggningar till är under konstruktion. 

Håll dig uppdaterad med Transportnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Intervju
Vätgasdrift på gång för godset

Alstom har gjort succé med sitt vätgasdrivna passagerartåg. Nu har man planer på att bygga lok för godstrafiken.

Prologis bygger nytt på spekulation

Jobb & Karriär
Inzile knyter teknisk chef till sig

Har arbetat med elbilen som konsult i två års tid.

Cervera flyttar till Arlandastad

Tar med sig hela centrallagret till ny e-handelsfokuserad anläggning.

Best transport får nya ägare

Intervju
Inlandsbanan vill ta hand om godset

– När Västlänken är klar skulle vi kunna avlasta stambanan upp genom hela Sverige, säger vd Peter Ekholm.

Nyhetsbrev

Nytt logistiksamarbete på 120 000 kvadrat i Staffanstorp

Arkiv

Schenker bygger bro mellan Asien och Europa

Startar nya verksamheter i åtta länder. 

Jobb & Karriär
SLP fortsätter växa

Rekryterar ekonomiansvarig.

Intervju
Axfood om nya förarlösa samarbetet: ”Ett gyllene läge”

Fossilfrihet – här är APM:s klimatlöfte inför 2020

Containerterminalen i Göteborg siktar på att bli fossilfri redan nästa år.

Jobb & Karriär
Logistic contractor byter vd

Anders Bothén får lämna efter tolv år på posten.

Scania presenterar en mindre etanolmotor

Axfood och Coca-cola börjar med förarlösa transporter

Pilot dras igång under nästa år.

Urb-it ger DHL hemleveranser utan fordon

Nytt uppköp gör Ntex till största privata speditör

Köper Göteborgsbolag med inriktning mot sjö- och flygfrakt.

Hestra-handsken tog hem logistikpriset

Utsedda till Årets logistiklösning på Modegalan.

Sveriges nya logistikmässa

Intervju
50 år av pallkranar från fabriken i Boxholm

Det har gått ett halvt sekel sedan BT byggde sin första pallkran i Mjölby. Sedan dess har man blivit Swisslog och både kranar och logistik har förändrats radikalt.

Lidl öppnar sitt tredje centrallager

Störst i Sverige med kapacitet att serva 100 butiker.

Widrikssons tog hem jätteupphandlingen

Fortsätter köra de åtta kommunernas samordnade varudistribution.

SLP utökar i Nässjö

Jobb & Karriär
Hon är Årets yrkeslärare

World skills Sweden har utsett en verklig förebild till årets pristagare.

Smarta västen varnar för truckarna

Missnöje på Zalandos lager

Arbetsmiljöverket slår till mot e-handlarna

DFDS utökar med jätteskepp i Göteborg

DHL bygger ut i Rosersberg

Logistic contractor etablerar sig i Finland

Så ska Freja erövra Polen

Coops lagerplaner skapar oro – 740 anställda påverkas

XR Logistik köper Skaraborgsåkeri

Consafe vässar kampen mot luft i transporterna

Transportföretagen tar över Vintervägforum

Scania minskar med 20 procent

SLP köper första fastigheten i Landskrona

Se alla Företagens egna nyheter

BSV hjälper gärna till med rätt lyftredskap

Vi ses nästa vecka på Elmia Subcontractor

Kemi och Bulk Tanktrailers för snabb leverering!

Populär multifunktionslåda – nu i återvunnen plast

BITO utökar produktionskapaciteten med ny anläggning i Polen

BSV pallgafflar - Toppkvalitet och säkerhet!

Säker åtkomst till pallkanaler i rullställ

TIP Trailer Services i Jönköping har genomfört stor renovering av tanktrailer för Air Liquide

Kontakter till svetsrobotar

TIP söker fler mekaniker!

2-poliga modulen kombinerar dataöverföring och koax

Lyftsaxar för lyft av barriärer i betong

Två nya tekniska säljare för tunga däck på Nokian Däck AB

Allt hänger på föraren – Nokian Tyres stöder förartävlingen Scania Driver Competitions

Världens första självkörande buss som klarar alla väglag har Nokian Hakkapeliitta däck

Nya lastbilsdäck, nya regummeringsmaterial – Nokian Tyres följer branschens nya önskemål

Robust optisk överföring i populär kontakdonsfamilj

Nokian Tyres återigen ett av de mest hållbara bolagen i världen

En av däckindustrins mest moderna fabrik är snart färdigbyggd

Ny produktkatalog och jubileumserbjudande

BSV rörsax

Designa dina lagerlådor med BITO bin configurator

Nokian Hakkapeliitta LT3 – nytt premium vinterdäck för lätta lastbilar

Lyftverktyg med kvalitet och säkerhet överst

Genom grönländska glaciärer med Nokian Hakkapeliitta däck

Sänd till en kollega

0.134