23948sdkhjf

Nordstan satsar stort på cykeltransporter

Nordstan vill minska på transporterna till och från köpcentrumet. Nu knyter man två cykelaktörer till sig.

Göteborgska Nordstan har ett satt upp ett uttalat mål att minska trafiken till och från köpcentrumet. Nu meddelar man att man knutit två aktörer till sig som kommer att erbjuda cykeltransporter åt kunder och hyresgäster i gallerian. 

En av dem är Pling, cykelåkeriet som funnits i Göteborg sedan 2012 och byggt sin verksamhet kring fossilfria transporter flera år innan cargocyklarna började slå igenom på bredare front. Målet har hela tiden varit att ersätta budbilarna och skapa en trivsammare stadsmiljö.  

 Att flytta till Nordstan är ett stort och viktigt steg för oss. Nu har vi bättre läge för viss terminalverksamhet, vi kan utöka vårt servicepaket med mer cykelunderhåll och förhoppningsvis erbjuda något unikt för aktörerna i Nordstan. Med den här centrala placeringen får vi fina möjligheter att växa ännu mer, säger Stina Johansson, säljansvarig och styrelseordförande för Pling, i ett pressmeddelande. 

Pling drivs som en ekonomisk förening och personalkooperativ, och har alltså arbetat länge för att lyfta cykelfrakten. Som kollegor får de nu en betydligt nyare aktör på arenan när Best transport rullar ut sina första cyklar. De är sedan tidigare kända för att klimatkompensera sina transporter, men nu tar de alltså miljösatsningen ett steg vidare. 

– Vi är väldigt glada över att Nordstan nu blir cityhub för våra lastcyklar. Det är bättre för miljön och bidrar till mindre trängsel på Göteborgs gator, då man slipper en del av den tunga trafiken, säger Niklas Falk, affärsområdeschef på Best transport i Göteborg. 

Magnus Zingmark, verksam i Hållbarhetsprojekt Nordstan är nöjd med att få in Pling och Best i infrastrukturen kring Nordstan. 

– Vi är mycket glada att Pling transport flyttar in till Nordstan och samtidigt bidrar till vår vision om en hubb där lastbilar levererar till Nordstan och där varorna lastas om till lastcyklar. Vi välkomnar också Best transport och ser fram emot ett gott samarbete. Förhoppningen är att våra butiker framöver ska använda lastcyklar för att leverera varorna till sina kunder på detta smidiga sätt, oavsett om det handlar om inköp gjorda i butik eller för varor som handlas online, säger Magnus Zingmark, Hållbarhetsprojekt Nordstan. 

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.11