23948sdkhjf

Berendsen levererar med el

| Av Mikael Mildén | Tipsa redaktionen

När upphandlingen krävde fossilfritt valde Berendsen elbil. 

Det har funnits en viss tveksamhet till eldrivna distributionsbilar i branschen. Hur långt går de egentligen, hur klarar de den svenska vintern? Många tycker att biltillverkarna lagt krutet på personbilar och tyngre fordon. 

Men nu börjar det hända saker. Senast ut är textilserviceföretaget Berendsen, som nu köper sin första helt eldrivna distributionsbil, som kommer att leverera nytvättade mattor från tvätteriet i Arlöv till kunderna i Helsingborgs- och Malmöområdet. 

Läs också: Einride tar in kvarts miljard

– Elektrifieringen är viktig om vi ska uppfylla Sveriges klimatmål att minska CO2e-utsläppen från transporter på väg med 70 procent. För att minska vårt fossilberoende måste vi se över och göra förändringar på transportsidan, bland annat genom att införa fler elbilar i vår fordonsflotta, säger Lina K Wiles, hållbarhetschef på Berendsen, i ett pressmeddelande. 

Bilen man kommer att använda är en Volkswagen Crafter, som ska klara 70-100 kilometer per dag med många stopp. Den nya generationens elbudbilar har också batterierna inbyggda i chassit, vilket gör att man inte behöver kompromissa med lastutrymmet.  

– Lastutrymmet är samma som i våra dieselbilar och bilen är lika snabb i stadstrafik med last som utan – till skillnad mot en bensin- eller diesel som kan gå trögare vid full last, säger Patrik Nyholm, inköpschef på Berendsen. 

Förutom fördelarna med att slippa fossila utsläpp via avgaserna, ser Berendsen att elbilarna inte drar lika mycket energi när de står stilla, och att de ger en trivsammare stadsmiljö och bättre arbetsmiljö för chaufförerna. 

– Vi ser att kunderna skärper sina krav. I detta fall är det Helsingborgs stad som kräver fossilfri distribution i sin upphandling, en inriktning som vi välkomnar och hoppas att allt fler kunder tar efter, säger Lina K Wiles. 

Håll dig uppdaterad med Transportnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

De bygger Autostorelager i Värnamo

Snabb installation av robotanläggning, bansystem och plockstationer.

Einride tar in kvarts miljard

Beijer går till molnbaserad ruttplanering

Intervju
Med ansvar för transportutbildning

Caj Luoma är chef inom kompetensförsörjning på Transportföretagen. Och han har varit i branschen länge, trots att det inte var självklart från början.

Einride i svenska städer om åtta till tio år

Här kommer Hisingsbron till Göteborg

22 broelement kom med båt i en jättelast från Spanien.

Nyhetsbrev

Kravet från Göteborgs hamn inför Brexit

Den 31 oktober ska Storbritannien lämna EU, om tidtabellen håller. I Göteborgs hamn slipper du inte in utan att ha godset tullklart.

Arkiv

DHL ansluter till Nordstans cykelhubb

Börjar köra med fraktcyklar även i Göteborg.

SLP köper stort

Jobb & Karriär
Element expanderar i Sverige

Nya säljchefen kommer direkt från SSI Schäfer.

De kapar elva procent av transporterna

Med digitalisering av lastning och transport sparar Västlänkenbygget in på lastbilsresorna.

Smarta takluftriktaren ger stor besparing

Transportföretagen i samarbete med försvarsmakten

Transportföretagen har ingått ett samarbete med försvarsmakten. Syftet är att se över vilka kompetenser som kan återanvändas när personer som arbetat inom försvaret ska vidare till civil tjänstgöring.

De blev Årets transportskola

Klart med självkörande fordon i Helsingborgs hamn

Schenker säljer Bring Frigos lager

Best satsar på hälsovården

Har tredubblat omsättningen i segmentet på tre år.

Jobb & Karriär
Blir inköpschef hos Green cargo

Har lång erfarenhet från Vattenfall.

Bygghemmas lager byggs ut för 132 miljoner

Widrikssons expanderar i Göteborg

De ska utmana inom logistikfastigheter

Nytt samarbete slår sig in på den heta marknaden.

Vätterleden flyttar från Kungsbacka 

Små investeringar sparar 30 procent energi

ÅF och Logicenters har jagat effektiviseringar i logistikfastigheter.

Nu startar Ethadrive sin satsning på ED95

Åland post erövrar Norden – på väg mot Sverige

Nu blir Kinapaketen dyrare

Adnavem har fyllt två

Ford godkänner transportbilar för HVO

Regeringen utökar satsningen på biogas

Bring utökar i Danmark

Mathem gör satsning på biogas

Bzzt ger sig in i budbranschen

Fossilfritt redan nästa år för Hjärtat

Coop stänger Nettos centrallager i Linköping

Så ska kommunerna bygga för e-handeln

Allt fler kvinnor blir chaufförer

Se alla Företagens egna nyheter

BITO utökar produktionskapaciteten med ny anläggning i Polen

BSV pallgafflar - Toppkvalitet och säkerhet!

Säker åtkomst till pallkanaler i rullställ

TIP Trailer Services i Jönköping har genomfört stor renovering av tanktrailer för Air Liquide

Kontakter till svetsrobotar

TIP söker fler mekaniker!

2-poliga modulen kombinerar dataöverföring och koax

Lyftsaxar för lyft av barriärer i betong

Två nya tekniska säljare för tunga däck på Nokian Däck AB

Allt hänger på föraren – Nokian Tyres stöder förartävlingen Scania Driver Competitions

Världens första självkörande buss som klarar alla väglag har Nokian Hakkapeliitta däck

Nya lastbilsdäck, nya regummeringsmaterial – Nokian Tyres följer branschens nya önskemål

Robust optisk överföring i populär kontakdonsfamilj

Nokian Tyres återigen ett av de mest hållbara bolagen i världen

En av däckindustrins mest moderna fabrik är snart färdigbyggd

Ny produktkatalog och jubileumserbjudande

BSV rörsax

Designa dina lagerlådor med BITO bin configurator

Nokian Hakkapeliitta LT3 – nytt premium vinterdäck för lätta lastbilar

Lyftverktyg med kvalitet och säkerhet överst

Genom grönländska glaciärer med Nokian Hakkapeliitta däck

Nokian Tyres är Sveriges mest rekommenderade däckmärke

Nyhet! Snabb och exakt flerfärgs märkmaskin med utskärning – SMS R1

NYHET! Total Nordic inleder samarbete med Mitsubishi Motors Sverige

NYTT! RUBIA OPTIMA 1100 FE 10W-30, högkvalitativ motorolja, med API CK & VO...

Sänd till en kollega

0.203