23948sdkhjf

Berendsen levererar med el

När upphandlingen krävde fossilfritt valde Berendsen elbil. 

Det har funnits en viss tveksamhet till eldrivna distributionsbilar i branschen. Hur långt går de egentligen, hur klarar de den svenska vintern? Många tycker att biltillverkarna lagt krutet på personbilar och tyngre fordon. 

Men nu börjar det hända saker. Senast ut är textilserviceföretaget Berendsen, som nu köper sin första helt eldrivna distributionsbil, som kommer att leverera nytvättade mattor från tvätteriet i Arlöv till kunderna i Helsingborgs- och Malmöområdet. 

– Elektrifieringen är viktig om vi ska uppfylla Sveriges klimatmål att minska CO2e-utsläppen från transporter på väg med 70 procent. För att minska vårt fossilberoende måste vi se över och göra förändringar på transportsidan, bland annat genom att införa fler elbilar i vår fordonsflotta, säger Lina K Wiles, hållbarhetschef på Berendsen, i ett pressmeddelande. 

Bilen man kommer att använda är en Volkswagen Crafter, som ska klara 70-100 kilometer per dag med många stopp. Den nya generationens elbudbilar har också batterierna inbyggda i chassit, vilket gör att man inte behöver kompromissa med lastutrymmet.  

– Lastutrymmet är samma som i våra dieselbilar och bilen är lika snabb i stadstrafik med last som utan – till skillnad mot en bensin- eller diesel som kan gå trögare vid full last, säger Patrik Nyholm, inköpschef på Berendsen. 

Förutom fördelarna med att slippa fossila utsläpp via avgaserna, ser Berendsen att elbilarna inte drar lika mycket energi när de står stilla, och att de ger en trivsammare stadsmiljö och bättre arbetsmiljö för chaufförerna. 

– Vi ser att kunderna skärper sina krav. I detta fall är det Helsingborgs stad som kräver fossilfri distribution i sin upphandling, en inriktning som vi välkomnar och hoppas att allt fler kunder tar efter, säger Lina K Wiles. 

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.172