23948sdkhjf

”Behåll dispenserna för BK4”

| Av Mikael Mildén | Tipsa redaktionen

Öppet brev till Lena Erixon: Skogsindustrierna kräver att dispenserna för 74-tonsfordonen ska förlängas.

Trafikverket har meddelat att man inte tänker förlänga dispenserna för de fordon som ingår i försöken med 74 tons vikt i BK4. Det rör sig om ett 30-tal lastbilar som trafikerar vägsträckor godkända av Trafikverket.  

Nu skriver Skogsindustrierna ett öppet brev till Trafikverkets generaldirektör Lena Erixon och begär att dispenserna ska förlängas.  

"Skogsindustrierna vill att Sverige snabbare tar vara på de samhällsekonomiska vinster som införandet av BK4 innebär för trafiksäkerhet, näringsliv, klimat och miljö. Vi är oroliga för att administrativa beslut hindrar en fungerande implementering och påverkar framtida vilja att dela i försöksprojekt”, skriver man i brevet som är undertecknat av Karolina Boholm och Karin Tormalm, Transportdirektör respektive Näringspolitisk utredare på Skogsindustrierna. 

Man sammanfattar sina skäl till begäran i flera punkter. 

  • Det saknas vägar att köra testfordonen på. Vissa statliga vägar är möjliga för några av fordonen, men kommunala vägar fram till godsets lastning och lossning saknas. Det betyder att lastbilarna inte kan fortsätta köra. 
  • Flera fordon deltar i forskningsprojekt, som ännu inte slutförts. 
  • Åkerierna som har investerat i 74-tonsfordon straffas nu för sin satsning. Bilarna är svåra att sälja på en marknad där de inte får köras. Dessa företag har valt att gå före och utveckla transporter i linje med regeringens klimatpolitik, men de missgynnas nu. 

“Vi anser att det är viktigt att företag som investerar i ny teknik inte missgynnas eftersom de kan påverka viljan hos företag att delta i framtida forskning och demonstration av ny teknik. Skogsindustrierna önskar därför att generaldirektören förlänger nu gällande dispenser i ytterligare två år”, fortsätter man. 

Skogsindustrierna noterar också att det inte finns några formella eller juridiska hinder att förlänga dispenserna. 

Håll dig uppdaterad med Transportnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Stockholm förbättrar för roro-trafiken

Bygger ut sin biogasflotta

Jobb & Karriär
Nästa generation tar över på GN Transport

Tar steget upp efter åtta år i företaget.

De ska utveckla Norrköpings nya logistikområde

”Affären följer vår uttalade strategi att växa inom logistiksegmentet.”

Terntank köper gasdrivna tankfartyg

Kommer att gå i trafik på Östersjön och Nordsjön 2021. 

LKAB i pilotprojekt med Inlandsbanan

Nyhetsbrev

Jobb & Karriär
Ny rederidirektör på Sjöfartsverket

Kommer direkt från Preem.

Arkiv
4

Nu kan du köpa Volvos ellastbilar

Sedan februari rullar Volvos ellastbilar på gatorna. Men nu är det fritt fram för alla att köpa.

De ska automatisera Axfoods superlager

Tyska bolaget får miljardavtalet i Axfoods nya jättebygge.

Tunga norska kontrakt för Green cargo

Tecknar avtal med Schenker och Aga.

Yaytrade anlitar Airmee för upplockningstjänst

Transportföretagen tar över Vintervägforum

Scania minskar med 20 procent

Här är detaljerna om Nellys nya lager

1

Intervju
”Energitillgången kan vara en dealbreaker”

Logicenters står mitt i en stekhet bransch. Vi har pratat med chefen Matthias Kettelhoit om marknadens trender och bolagets strategier.

Fyra år längre och tre miljarder dyrare för Förbifarten

Nu släpper Trafikverket sin nya tidsplan för Förbifart Stockholm.

Stora vinster i att bli av med stopp

Ett göteborgsföretag har tagit fram en metod för att väga lastbilar utan att de behöver stanna på vågen.

Ntex i uppköp – satsar stort på svenska marknaden

Siktar på en miljard i omsättning bara i Sverige.

SLP köper första fastigheten i Landskrona

Så blir Julas Postnordterminal

Här är Postnords strategi inför årets black friday

Snart är det dags för e-handelns största högtider.

Allt fler söker till transportprogrammet

Jobb & Karriär
Hon blir Catenas CFO

Ledningsförändringar i fastighetsbolaget.

Schenker byter till Zetes Androidterminaler

Renault satsar på vätgas för lätta transportbilar

Prime penguin växer i Norge

Så ska luften minskas i paketen

Eton väljer Autostore

Catena säljer 95 000 kvadratmeter i Nykvarn

Einride tar in kvarts miljard

Beijer går till molnbaserad ruttplanering

SLP köper stort

De blev Årets transportskola

Schenker säljer Bring Frigos lager

Widrikssons expanderar i Göteborg

Vätterleden flyttar från Kungsbacka 

Se alla Företagens egna nyheter

Vi ses nästa vecka på Elmia Subcontractor

Kemi och Bulk Tanktrailers för snabb leverering!

Populär multifunktionslåda – nu i återvunnen plast

BITO utökar produktionskapaciteten med ny anläggning i Polen

BSV pallgafflar - Toppkvalitet och säkerhet!

Säker åtkomst till pallkanaler i rullställ

TIP Trailer Services i Jönköping har genomfört stor renovering av tanktrailer för Air Liquide

Kontakter till svetsrobotar

TIP söker fler mekaniker!

2-poliga modulen kombinerar dataöverföring och koax

Lyftsaxar för lyft av barriärer i betong

Två nya tekniska säljare för tunga däck på Nokian Däck AB

Allt hänger på föraren – Nokian Tyres stöder förartävlingen Scania Driver Competitions

Världens första självkörande buss som klarar alla väglag har Nokian Hakkapeliitta däck

Nya lastbilsdäck, nya regummeringsmaterial – Nokian Tyres följer branschens nya önskemål

Robust optisk överföring i populär kontakdonsfamilj

Nokian Tyres återigen ett av de mest hållbara bolagen i världen

En av däckindustrins mest moderna fabrik är snart färdigbyggd

Ny produktkatalog och jubileumserbjudande

BSV rörsax

Designa dina lagerlådor med BITO bin configurator

Nokian Hakkapeliitta LT3 – nytt premium vinterdäck för lätta lastbilar

Lyftverktyg med kvalitet och säkerhet överst

Genom grönländska glaciärer med Nokian Hakkapeliitta däck

Nokian Tyres är Sveriges mest rekommenderade däckmärke

Sänd till en kollega

0.184