23948sdkhjf

”Behåll dispenserna för BK4”

| Av Mikael Mildén | Tipsa redaktionen

Öppet brev till Lena Erixon: Skogsindustrierna kräver att dispenserna för 74-tonsfordonen ska förlängas.

Trafikverket har meddelat att man inte tänker förlänga dispenserna för de fordon som ingår i försöken med 74 tons vikt i BK4. Det rör sig om ett 30-tal lastbilar som trafikerar vägsträckor godkända av Trafikverket.  

Nu skriver Skogsindustrierna ett öppet brev till Trafikverkets generaldirektör Lena Erixon och begär att dispenserna ska förlängas.  

"Skogsindustrierna vill att Sverige snabbare tar vara på de samhällsekonomiska vinster som införandet av BK4 innebär för trafiksäkerhet, näringsliv, klimat och miljö. Vi är oroliga för att administrativa beslut hindrar en fungerande implementering och påverkar framtida vilja att dela i försöksprojekt”, skriver man i brevet som är undertecknat av Karolina Boholm och Karin Tormalm, Transportdirektör respektive Näringspolitisk utredare på Skogsindustrierna. 

Man sammanfattar sina skäl till begäran i flera punkter. 

  • Det saknas vägar att köra testfordonen på. Vissa statliga vägar är möjliga för några av fordonen, men kommunala vägar fram till godsets lastning och lossning saknas. Det betyder att lastbilarna inte kan fortsätta köra. 
  • Flera fordon deltar i forskningsprojekt, som ännu inte slutförts. 
  • Åkerierna som har investerat i 74-tonsfordon straffas nu för sin satsning. Bilarna är svåra att sälja på en marknad där de inte får köras. Dessa företag har valt att gå före och utveckla transporter i linje med regeringens klimatpolitik, men de missgynnas nu. 

“Vi anser att det är viktigt att företag som investerar i ny teknik inte missgynnas eftersom de kan påverka viljan hos företag att delta i framtida forskning och demonstration av ny teknik. Skogsindustrierna önskar därför att generaldirektören förlänger nu gällande dispenser i ytterligare två år”, fortsätter man. 

Skogsindustrierna noterar också att det inte finns några formella eller juridiska hinder att förlänga dispenserna. 

Håll dig uppdaterad med Transportnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Debatt
Regeringen måste tänka om kring YKB

När yrkeskompetensbevisen nu ses över måste ADR-utbildningen kunna tillgodoräknas. Annars riskeras svenska företags konkurrenskraft, skriver Tina Thorsell och Caj Luoma på Transportföretagen.

Adnavem visar mest hållbara alternativet

Den digitala marknadsplatsen har skapat ett filter som visar transporterna med lägst koldioxidutsläpp.

3PL-aktör bygger Autostore i Jönköping

Jobb & Karriär
Tar över transportområdet hos Hogia

Får ansvar för arbetet med hamnterminaler, färjetrafik och vägtransporter.

SLP bygger nytt i Helsingborg

Här placerar Na-kd sitt automatiserade Nordenlager

Nyhetsbrev

Jättekranar och automatiska grensletruckar på väg mot Norvik

Har inlett sin resa från Shanghai för att tas i drift i maj.

Arkiv

Jobb & Karriär
Helge Nyberg byter riktning med ny vd

Kraftig tillväxt ger nytt läge i bolaget.

Carlsberg tar över Nettos centrallager

Tonnageskatten lockar hem SCA:s rederi

En cykel kommer lastad för UPS

Fortsätter expansionen av lastcyklar i Norden.

Scanlog får ny majoritetsägare

Widrikssons nyföretagarprogram ger resultat

Har skapat 20 nya småföretag inom transport och logistik.

E-Tron siktar på urbana livsmedelsleveranser

Svenska bolaget presenterar två nya modeller av eldrivna kylfordon.

Jobb & Karriär
GDL har fått sin nya vd

Har en bakgrund från Meca och Mekonomen.

Eneroth på Transportforum: "Nu höjer vi tempot"

Jobb & Karriär
Ny finansdirektör till Green cargo

Har tidigare varit chefcontroller på SJ.

Rekordfå dog i vägtrafiken 2019

Rekordvolymer för Helsingborgs hamn

Rederierna ökade sina anlöp under året. 

Norrvidinge gör fler förvärv

Klimatet hett på årets Transportforum

8 januari inleds Transportforum 2020 i Linköping – i år är klimatfrågorna hetare än någonsin i Nordens största konferens för hela transportsektorn.

Transportföretagen satsar inför 2020

Snart säljstart för E-Sprinter

Nya terminalbygget in i fas två

Best transport får nya ägare

Scania presenterar en mindre etanolmotor

Urb-it ger DHL hemleveranser utan fordon

Smarta västen varnar för truckarna

Missnöje på Zalandos lager

Arbetsmiljöverket slår till mot e-handlarna

DFDS utökar med jätteskepp i Göteborg

DHL bygger ut i Rosersberg

Logistic contractor etablerar sig i Finland

Så ska Freja erövra Polen

Se alla Företagens egna nyheter

God jul och Gott Nytt År från oss alla på BSV Krantilbehör!

BSV hjälper gärna till med rätt lyftredskap

Vi ses nästa vecka på Elmia Subcontractor

Kemi och Bulk Tanktrailers för snabb leverering!

Populär multifunktionslåda – nu i återvunnen plast

BITO utökar produktionskapaciteten med ny anläggning i Polen

BSV pallgafflar - Toppkvalitet och säkerhet!

Säker åtkomst till pallkanaler i rullställ

TIP Trailer Services i Jönköping har genomfört stor renovering av tanktrailer för Air Liquide

Kontakter till svetsrobotar

TIP söker fler mekaniker!

2-poliga modulen kombinerar dataöverföring och koax

Lyftsaxar för lyft av barriärer i betong

Två nya tekniska säljare för tunga däck på Nokian Däck AB

Allt hänger på föraren – Nokian Tyres stöder förartävlingen Scania Driver Competitions

Världens första självkörande buss som klarar alla väglag har Nokian Hakkapeliitta däck

Nya lastbilsdäck, nya regummeringsmaterial – Nokian Tyres följer branschens nya önskemål

Robust optisk överföring i populär kontakdonsfamilj

Nokian Tyres återigen ett av de mest hållbara bolagen i världen

En av däckindustrins mest moderna fabrik är snart färdigbyggd

Ny produktkatalog och jubileumserbjudande

BSV rörsax

Designa dina lagerlådor med BITO bin configurator

Nokian Hakkapeliitta LT3 – nytt premium vinterdäck för lätta lastbilar

Lyftverktyg med kvalitet och säkerhet överst

Sänd till en kollega

0.126