Schenker siktar på digitala fraktbokningar, något som kommer att märkas för de svenska kunderna under det närmaste året. Bolaget har redan använt sin nya plattform Connect 4.0 i Tyskland under en period.
– Vår nya connect 4.0-plattform gör logistiken enklare än någonsin förr. Vi har slagit ihop våra huvudsakliga transporttjänster till en enda plattform vilket är ett viktigt steg i vår digitaliseringsstrategi. Kunderna kan dra nytta av både användarvänligheten och vårt globala nätverk av logistikexperter, säger Jochen Thewes, CEO på Schenker, i ett pressmeddelande.
I ett första steg lanserar Schenker nu Connect 4 ocean, för sjöfrakt, medan Connect 4 air och connect 4 land kommer senare under året. Därmed binder man samman sina stora transporttjänster; flyg, sjö och land i en smidig lösning.
Connect 4 ocean ger Schenkers kunder dörr-till-dörrbevakning i realtid, aktuella seglingsscheman och ledtider, och tjänsten filtrerar fram de bästa kombinationerna och lösningarna för hamnar och lokala transportlösningar i mer än 50 länder. Målet är att kunden ska kunna beställa med några klick och sedan ha full kontroll på sändningen via den digitala plattformen.