23948sdkhjf

Schenker gör staden fossilfri

Reducerar utsläppen med 100 procent redan nästa år.

I år reducerar DB Schenker i Norge sina utsläpp av koldioxid med 80 procent i centrala Oslo. Nästa år siktar man på 100 procent, inte bara i huvudstaden, utan i alla större norska städer. 

– Vi vill visa att det går att göra det, redan med dagens teknik, säger Lars Sveen, head of land domestic för Schenker i Norge, i ett pressmeddelande. 

Redan nu kör man åtta nya MAN TGE och tre elcyklar innanför Oslos Ring 3, i en radie på sju kilometer. I gengäld sparar man 60 000 liter diesel och kan ställa av tre av sina tunga distributionslastbilar. 

Godset går till centrala Oslo med biogaslastbil från Schenkers terminal utanför staden, in till nya Oslo eco city hub, uppbyggd av containrar, där det lastas om till elbil och cykel. 

– Bilarna har en räckvidd på tio mil, kanske sex, sju på vintern. Vi kommer att få en snabbladdare installerad vid hubben som kan ladda 80 procent av batteriet på 45 minuter som finansieras av Oslo kommun, säger Lars Sveen. 

Prismässigt ligger elbilarna en bra bit över dieselbilarna, men de kan å andra sidan köras senare på kvällen, då de har lägre bullernivåer. 

– Det är avgörande att få längre driftstid i bilarna. Vi kan köra hemleveranser i bostadsområden på kvällar och vi har ett avtal med Röda korset om att tömma deras klädinsamlingar på kvällstid. Även Oslos kommun har visat intresse för kvällsleveranser. 

Nu skulle Schenker vilja se fler politiska initiativ för att gynna fossilfria transporter i städerna, som slopad trängselskatt och lastzoner enbart för fossilfria fordon. 

De cyklar som Schenker tidigare använde kunde lasta 150 kilo. Nu lastar man 300 kilo åt gången och kan leverera till butiker längs gågator, hela arbetsdagen. En runda blir kring tre mil på dag med 40 till 50 stopp. 

– Vi ville inte vänta på morgondagens teknik. Vi ville vara ett föredöme som ett stort företag i en stor stad genom att visa att det faktiskt går att distribuera gods utan att släppa ut någon koldioxid. Kan vi klara det – kan många andra också göra det, säger Lars Sveen. 

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.125