23948sdkhjf

Schenker gör staden fossilfri

| Av Mikael Mildén | Tipsa redaktionen

Reducerar utsläppen med 100 procent redan nästa år.

I år reducerar DB Schenker i Norge sina utsläpp av koldioxid med 80 procent i centrala Oslo. Nästa år siktar man på 100 procent, inte bara i huvudstaden, utan i alla större norska städer. 

– Vi vill visa att det går att göra det, redan med dagens teknik, säger Lars Sveen, head of land domestic för Schenker i Norge, i ett pressmeddelande. 

Läs också: Regeringen måste tänka om kring YKB

Redan nu kör man åtta nya MAN TGE och tre elcyklar innanför Oslos Ring 3, i en radie på sju kilometer. I gengäld sparar man 60 000 liter diesel och kan ställa av tre av sina tunga distributionslastbilar. 

Godset går till centrala Oslo med biogaslastbil från Schenkers terminal utanför staden, in till nya Oslo eco city hub, uppbyggd av containrar, där det lastas om till elbil och cykel. 

– Bilarna har en räckvidd på tio mil, kanske sex, sju på vintern. Vi kommer att få en snabbladdare installerad vid hubben som kan ladda 80 procent av batteriet på 45 minuter som finansieras av Oslo kommun, säger Lars Sveen. 

Prismässigt ligger elbilarna en bra bit över dieselbilarna, men de kan å andra sidan köras senare på kvällen, då de har lägre bullernivåer. 

– Det är avgörande att få längre driftstid i bilarna. Vi kan köra hemleveranser i bostadsområden på kvällar och vi har ett avtal med Röda korset om att tömma deras klädinsamlingar på kvällstid. Även Oslos kommun har visat intresse för kvällsleveranser. 

Nu skulle Schenker vilja se fler politiska initiativ för att gynna fossilfria transporter i städerna, som slopad trängselskatt och lastzoner enbart för fossilfria fordon. 

De cyklar som Schenker tidigare använde kunde lasta 150 kilo. Nu lastar man 300 kilo åt gången och kan leverera till butiker längs gågator, hela arbetsdagen. En runda blir kring tre mil på dag med 40 till 50 stopp. 

– Vi ville inte vänta på morgondagens teknik. Vi ville vara ett föredöme som ett stort företag i en stor stad genom att visa att det faktiskt går att distribuera gods utan att släppa ut någon koldioxid. Kan vi klara det – kan många andra också göra det, säger Lars Sveen. 

Håll dig uppdaterad med Transportnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Debatt
Regeringen måste tänka om kring YKB

När yrkeskompetensbevisen nu ses över måste ADR-utbildningen kunna tillgodoräknas. Annars riskeras svenska företags konkurrenskraft, skriver Tina Thorsell och Caj Luoma på Transportföretagen.

Adnavem visar mest hållbara alternativet

Den digitala marknadsplatsen har skapat ett filter som visar transporterna med lägst koldioxidutsläpp.

3PL-aktör bygger Autostore i Jönköping

Jobb & Karriär
Tar över transportområdet hos Hogia

Får ansvar för arbetet med hamnterminaler, färjetrafik och vägtransporter.

SLP bygger nytt i Helsingborg

Här placerar Na-kd sitt automatiserade Nordenlager

Nyhetsbrev

Jättekranar och automatiska grensletruckar på väg mot Norvik

Har inlett sin resa från Shanghai för att tas i drift i maj.

Arkiv

Jobb & Karriär
Helge Nyberg byter riktning med ny vd

Kraftig tillväxt ger nytt läge i bolaget.

Carlsberg tar över Nettos centrallager

Tonnageskatten lockar hem SCA:s rederi

En cykel kommer lastad för UPS

Fortsätter expansionen av lastcyklar i Norden.

Scanlog får ny majoritetsägare

Widrikssons nyföretagarprogram ger resultat

Har skapat 20 nya småföretag inom transport och logistik.

E-Tron siktar på urbana livsmedelsleveranser

Svenska bolaget presenterar två nya modeller av eldrivna kylfordon.

Jobb & Karriär
GDL har fått sin nya vd

Har en bakgrund från Meca och Mekonomen.

Eneroth på Transportforum: "Nu höjer vi tempot"

Jobb & Karriär
Ny finansdirektör till Green cargo

Har tidigare varit chefcontroller på SJ.

Rekordfå dog i vägtrafiken 2019

Rekordvolymer för Helsingborgs hamn

Rederierna ökade sina anlöp under året. 

Norrvidinge gör fler förvärv

Klimatet hett på årets Transportforum

8 januari inleds Transportforum 2020 i Linköping – i år är klimatfrågorna hetare än någonsin i Nordens största konferens för hela transportsektorn.

Transportföretagen satsar inför 2020

Snart säljstart för E-Sprinter

Nya terminalbygget in i fas två

Best transport får nya ägare

Scania presenterar en mindre etanolmotor

Urb-it ger DHL hemleveranser utan fordon

Smarta västen varnar för truckarna

Missnöje på Zalandos lager

Arbetsmiljöverket slår till mot e-handlarna

DFDS utökar med jätteskepp i Göteborg

DHL bygger ut i Rosersberg

Logistic contractor etablerar sig i Finland

Se alla Företagens egna nyheter

God jul och Gott Nytt År från oss alla på BSV Krantilbehör!

BSV hjälper gärna till med rätt lyftredskap

Vi ses nästa vecka på Elmia Subcontractor

Kemi och Bulk Tanktrailers för snabb leverering!

Populär multifunktionslåda – nu i återvunnen plast

BITO utökar produktionskapaciteten med ny anläggning i Polen

BSV pallgafflar - Toppkvalitet och säkerhet!

Säker åtkomst till pallkanaler i rullställ

TIP Trailer Services i Jönköping har genomfört stor renovering av tanktrailer för Air Liquide

Kontakter till svetsrobotar

TIP söker fler mekaniker!

2-poliga modulen kombinerar dataöverföring och koax

Lyftsaxar för lyft av barriärer i betong

Två nya tekniska säljare för tunga däck på Nokian Däck AB

Allt hänger på föraren – Nokian Tyres stöder förartävlingen Scania Driver Competitions

Världens första självkörande buss som klarar alla väglag har Nokian Hakkapeliitta däck

Nya lastbilsdäck, nya regummeringsmaterial – Nokian Tyres följer branschens nya önskemål

Robust optisk överföring i populär kontakdonsfamilj

Nokian Tyres återigen ett av de mest hållbara bolagen i världen

En av däckindustrins mest moderna fabrik är snart färdigbyggd

Ny produktkatalog och jubileumserbjudande

BSV rörsax

Designa dina lagerlådor med BITO bin configurator

Nokian Hakkapeliitta LT3 – nytt premium vinterdäck för lätta lastbilar

Lyftverktyg med kvalitet och säkerhet överst

Sänd till en kollega

0.125