23948sdkhjf

Airmee tar cykelvägen till fossilfrihet

När Airmee gör en fossilfri satsning ingår lastbilar med HVO, en budbil på el och ett gäng cargocyklar i upplägget.

Airmee har gått från att vara uppstickare till att bli en allt mer etablerad aktör inom snabba transporter för den sista milens leveranser. Nu lanserar man sin nya fossilfria tjänst, där e-handlarnas kunder ska kunna välja fossilfri frakt när de checkar ut sitt köp i webbutiken. 

– Det här kommer att komma, många e-handlare tycker att det är viktigt. I någon undersökning svarade ju nio av tio konsumenter att fossilfritt var viktigare än snabbhet. Men det handlar också om ifall kunderna är beredda att betala för det, säger Julian Lee, vd för Airmee. 

Den nya tjänsten är densamma som Airmees övriga leveranser, med spårning i realtid och exakt leveranstid. Men för konsumenter i Stockholms innerstad kan man nu alltså välja att få paketet hemkört samma dag, mellan 17 och 22, med elbil eller cykelbud. 

På cykelsidan har Airmee samarbeten med dedikerade cykelåkerier. Under snart ett halvår har man haft 2-3 cyklar i trafik, men nu ökar man upp till fyra eller fem stycken. 

– Vi kör med cargocyklar från Velove i Göteborg. Det är den fyrhjuliga modellen med en container för godset. Tanken är att köra i hela innerstan med cyklar här i Stockholm, säger Julian Lee. 

Hittills har cyklarna övertygat mer än den elektriska budbil som Airmee kör. Julian Lee berättar att den fortfarande inte riktigt har den räckvidd som skulle behövas, speciellt under den kalla svenska vintern. Cyklarna har dessutom stora fördelar när det kommer till att ta sig fram i rusningstrafik och cykelbuden är riktiga entusiaster som känner staden väl och levererar snabbt. 

Faktum är att cyklarna skulle kunna bli ett effektivt alternativ även utanför innerstaden. 

– Egentligen kan man köra i ett större område, det handlar främst om volym. Man kan säkert köra i närförorterna, men det är svårt ju glesare staden är, för desto längre blir det mellan stoppen. Så länge inte e-handeln är på en nivå då varenda hem köper något varje dag, är det tätheten som sätter gränserna, säger Julian Lee. 

Den första kunden att hoppa på Airmees fossilfria samma dag-leveranser blev Apotea. Tillsammans har man skapat en lösning där Airmee hämtar varorna på Apoteas varulager i Morgongåva och kör med HVO-tankade lastbilar till Stockholm och lastar om till cykel och elbil. Apotea har redan tidigare beslutat att inte släppa in bilar som inte klarar miljöklassningen Euro 6 för att hämta eller lämna gods till lagret, och man har gjort sig kända för att ha många leveransalternativ i sin butik. 

Framöver ligger vägen öppen till cykelleveranser även i andra större städer. 

– Det handlar åter igen om densiteten, men vi kommer att börja i Göteborg och Malmö också. Troligtvis kör vi igång där till hösten i alla fall, säger Julian Lee. 

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.109