23948sdkhjf

Hargs hamn får nyckelroll efter Alfrida

| Av Morgan Andersson | Tipsa redaktionen

Hamnens läge perfekt när de ekonomiska skadeverkningarna efter Alfridas framfart i Upplandsskogarna ska begränsas.

Minst en halv miljon kubikmeter skog fälldes när stormen Alfrida drog fram i början av januari. Hårdast drabbades skogsägare i Uppland, bland annat Sveaskog som sedan dess tillsammans med andra branschaktörer försökt hitta lösningar som kan rädda så mycket som möjligt av virkets värde.

Det är viktigt att den stormfällda skogen tas om hand snabbt, så att den inte hinner förlora i kvalitet och värde. Utöver det har vi granbarkborreproblematiken som kommer krypande norrut. Granbarkborrar trivs i vindfällen, så stormen har bidragit med perfekt yngelmaterial, säger Roger Johansson, marknadschef i Sveaskogs marknadsområde Syd.

Redan tidigt stod det klart att Hargs hamn skulle bli något av ett nav för virkestransporterna till kunder som hittades såväl på den svenska hemmamarknaden som i Finland och Tyskland. Och nu går startskottet för utskeppning av det stormskadade virket. I snitt planeras för en båt i veckan fram till sommaren.

Totalt planeras tolv båtar med barrmassaved som ska landa hos två av Sveaskogs kunder utefter Norrlandskusten; Vallvik och Domsjö.

– Det motsvarar ungefär 50 000 kubikmeter. Förutom virke från Sveaskogs mark och privata skogsägare som vi avverkat hos, har den stora volymen blivit möjlig att erbjuda våra kunder tack vare att vi samarbetar med andra skogsföretag i regionen, säger Roger Johansson.

Därutöver kommer fem båtar med grantimmer att skeppas ut från Hargs hamn – tre till Tyskland och två till Finland.

Det är en logistikutmaning av stora mått. Vi har kort tid på oss att avverka det här virket, och har varit snabba med att rigga för att köra in det till hamnen samt göra affärer som möjliggör detta.

Även kring timmertransporterna har vi samarbetat med andra skogsföretag, en båt är vikt åt Mellanskog medan övrigt virke kommer från egen skog och såväl små som stora leverantörer. Flera av våra trogna virkesleverantörer drabbades hårt av stormen, och vi har hjälpt så många som möjligt att upparbeta stormfällen för att rädda virkesvärden även hos dem, säger Roger Johansson.

Håll dig uppdaterad med Transportnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Husmoduler flyttar över till tåget

Expandia presenterar ny logistiklösning med järnvägen som bas.

Collicare fick Julas logistikkontrakt

DSV i jätteavtal om jättetransporter

Avmattning i Göteborgs hamn

Roro-volymerna, mängden skeppade nya bilar och energihamnen uppvisar en viss minskning under 2019.

Utveckling för Norrköpings hamn

Jobb & Karriär
Lämnar Catena för konkurrenten

Blir affärsområdesansvarig för industri och logistik.

Nyhetsbrev

Dollarstore stänger centrallagret i Jämtland 

Arkiv

Postnord expanderar sin 3d-printing

– Tekniken kan effektivisera hela leverantörskedjan, säger Tomas Lundström, head of 3d på Postnord Strålfors.

Jobb & Karriär
Intern rekrytering till SSL:s vd-post

Scandinavian shipping and logistics lyfter upp sin marknadsansvarige.

Inlandståg etablerar sig i Storuman

Det rullar på för Trelleborgs hamn

Nu börjar Scanias vätgasbil rulla

Fyra lastbilar körs på vätgas i ett pilotprojekt i Norge.

Börjar utbilda cykelchaufförer

Debatt
Regeringen måste tänka om kring YKB

När yrkeskompetensbevisen nu ses över måste ADR-utbildningen kunna tillgodoräknas. Annars riskeras svenska företags konkurrenskraft, skriver Tina Thorsell och Caj Luoma på Transportföretagen.

Adnavem visar mest hållbara alternativet

Den digitala marknadsplatsen har skapat ett filter som visar transporterna med lägst koldioxidutsläpp.

3PL-aktör bygger Autostore i Jönköping

Jobb & Karriär
Tar över transportområdet hos Hogia

Får ansvar för arbetet med hamnterminaler, färjetrafik och vägtransporter.

SLP bygger nytt i Helsingborg

Här placerar Na-kd sitt automatiserade Nordenlager

Jättekranar och automatiska grensletruckar på väg mot Norvik

Har inlett sin resa från Shanghai för att tas i drift i maj.

Jobb & Karriär
Helge Nyberg byter riktning med ny vd

Kraftig tillväxt ger nytt läge i bolaget.

Carlsberg tar över Nettos centrallager

Tonnageskatten lockar hem SCA:s rederi

En cykel kommer lastad för UPS

Fortsätter expansionen av lastcyklar i Norden.

Rekordfå dog i vägtrafiken 2019

Transportföretagen satsar inför 2020

Best transport får nya ägare

Scania presenterar en mindre etanolmotor

Urb-it ger DHL hemleveranser utan fordon

Smarta västen varnar för truckarna

Se alla Företagens egna nyheter

God jul och Gott Nytt År från oss alla på BSV Krantilbehör!

BSV hjälper gärna till med rätt lyftredskap

Vi ses nästa vecka på Elmia Subcontractor

Kemi och Bulk Tanktrailers för snabb leverering!

Populär multifunktionslåda – nu i återvunnen plast

BITO utökar produktionskapaciteten med ny anläggning i Polen

BSV pallgafflar - Toppkvalitet och säkerhet!

Säker åtkomst till pallkanaler i rullställ

TIP Trailer Services i Jönköping har genomfört stor renovering av tanktrailer för Air Liquide

Kontakter till svetsrobotar

TIP söker fler mekaniker!

2-poliga modulen kombinerar dataöverföring och koax

Lyftsaxar för lyft av barriärer i betong

Två nya tekniska säljare för tunga däck på Nokian Däck AB

Allt hänger på föraren – Nokian Tyres stöder förartävlingen Scania Driver Competitions

Världens första självkörande buss som klarar alla väglag har Nokian Hakkapeliitta däck

Nya lastbilsdäck, nya regummeringsmaterial – Nokian Tyres följer branschens nya önskemål

Robust optisk överföring i populär kontakdonsfamilj

Nokian Tyres återigen ett av de mest hållbara bolagen i världen

En av däckindustrins mest moderna fabrik är snart färdigbyggd

Ny produktkatalog och jubileumserbjudande

BSV rörsax

Designa dina lagerlådor med BITO bin configurator

Nokian Hakkapeliitta LT3 – nytt premium vinterdäck för lätta lastbilar

Lyftverktyg med kvalitet och säkerhet överst

Sänd till en kollega

0.156