23948sdkhjf

Coop satsar på leveransskåp över hela landet

Nu släpper Coop nästa giv i e-handeln. Rullar ut nya skåplösningar som kan placeras i butik eller vid knutpunkter.

Coop är på teknisk frammarsch och planerar att ställa om 70 butiker till nya lösningar för e-handeln. Vissa av dessa butiker kommer att få egen drive through. Andra kommer att ha en utlämningslösning där kunden hämtar kassarna inne i butiken.

Transportnet kan nu även avslöja hur den tredje delen ser ut. Med Strongpoint som leverantör lanserar Coop 7x2,2x0,7 meter stora e-handelsskåp med temperaturzoner både för kylda och frysta varor.

Vi är redo att trycka på knappen och leverera dem i en rasande takt. Vi har etableringsplanen på plats, säger Niklas Zeitlin, operativ chef på Coop Online till Transportnet.

Först ska föreningarna bara bestämma vilken del i hämta-konceptet som de 70 olika butikerna ska ha. Fördelarna med e-handelsskåpen är att kräver sparsamt med utrymme och kan placeras överallt där elektricitet finns. Det kan vara på parkeringen, i villaområden eller vid samlingspunkter som tunnelbanan, flygplatsen eller på dagis.

Till en början handlar det om en form utanför butiken, men möjligheterna på sikt är stora, berättar Niklas Zeitlin.

Fördelen för Coop är att de med sina 665 butiker har stor geografisk spridning över landet men samtidigt kan samarbeta med varandra och skapa ”mini-darkstores”.

Alla butiker har inte möjligheten till eget plock men det behövs inte. En butik kan ha en större e-handel med slingbilar som levererar till 6-7 andra butiker och e-handelsskåp.

Första testbutik för e-handelsskåpen blir kedjans teknikexpert Stora Coop i Varberg. Skåpen ska finnas på plats där samt i en annan obestämd butik innan sommaren.

De ska stå på parkeringen och blir ett komplement till vår hemleverans. Många som har vägarna förbi tycker att det är skönt att kunna bestämma själv när man ska hämta kassarna, säger Coop Varbergs vd Göran Borg till Fri Köpenskap.

För att hämtningen ska gå så snabbt som möjligt får skåpet två egna parkeringsplatser.

Vi har slagit i taket när det gäller e-handel. Det här är ett sätt att avlasta ytterligare samtidigt som lönsamheten blir bättre än vid hemleverans. Om kunderna gillar skåpen kan vi snabbt beställa fler, säger Göran Borg som också överväger skåp utanför ytterligare en butik.

Skåpen öppnas av kunderna via mobiltelefonen och har totalt 39 fack. 27 kylda och 12 frysta. 3 kassar ryms i varje fack. Inga rumstempererade fack behövs.

De enda två varorna som inte tål kylen är färsk basilika och bananer, men det löser man genom att lägga dem i en fryspåse, säger Sven Calissendorff, vd på Strongpoint, som levererar skåpen.

Intresset är stort även bland andra kedjor men i Sverige är skåpens fulla potential ännu inte i bruk.

I Ryssland levererar vi däremot skåp som sätts upp i bostadsområden och på andra platser där konsumenterna gärna rör sig, konstaterar han.

Han är övertygad om att drivmedelsstationer, större genomfartsparkeringar, dagis och andra platser kommer att få besök av e-handelsskåp inom en snar framtid.

Problemet med att få ekonomi i e-handeln handlar ofta om den sista milen. Kan man då förkorta genom smarta lösningar vid platser som kunderna ändå passerar så sparar man mycket pengar.

Parallellt med satsningen pågår, som Fri Köpenskap tidigare berättat, ett test i Helsingborgsområdet, ”E-drop”, tillsammans med företaget Nowaste, där Coop levererar kassar till kylda skåp i bostadsområden. Skillnaden är att Coop inte har någon del i affären. Det är Nowaste som äger affären och kunden som prenumererar på tjänsten.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.157