23948sdkhjf

Coop satsar på leveransskåp över hela landet

| Av Pontus Nyman | Tipsa redaktionen

Nu släpper Coop nästa giv i e-handeln. Rullar ut nya skåplösningar som kan placeras i butik eller vid knutpunkter.

Coop är på teknisk frammarsch och planerar att ställa om 70 butiker till nya lösningar för e-handeln. Vissa av dessa butiker kommer att få egen drive through. Andra kommer att ha en utlämningslösning där kunden hämtar kassarna inne i butiken.

Transportnet kan nu även avslöja hur den tredje delen ser ut. Med Strongpoint som leverantör lanserar Coop 7x2,2x0,7 meter stora e-handelsskåp med temperaturzoner både för kylda och frysta varor.

Läs också: Axfood och Coca-cola börjar med förarlösa transporter

Vi är redo att trycka på knappen och leverera dem i en rasande takt. Vi har etableringsplanen på plats, säger Niklas Zeitlin, operativ chef på Coop Online till Transportnet.

Först ska föreningarna bara bestämma vilken del i hämta-konceptet som de 70 olika butikerna ska ha. Fördelarna med e-handelsskåpen är att kräver sparsamt med utrymme och kan placeras överallt där elektricitet finns. Det kan vara på parkeringen, i villaområden eller vid samlingspunkter som tunnelbanan, flygplatsen eller på dagis.

Till en början handlar det om en form utanför butiken, men möjligheterna på sikt är stora, berättar Niklas Zeitlin.

Fördelen för Coop är att de med sina 665 butiker har stor geografisk spridning över landet men samtidigt kan samarbeta med varandra och skapa ”mini-darkstores”.

Alla butiker har inte möjligheten till eget plock men det behövs inte. En butik kan ha en större e-handel med slingbilar som levererar till 6-7 andra butiker och e-handelsskåp.

Första testbutik för e-handelsskåpen blir kedjans teknikexpert Stora Coop i Varberg. Skåpen ska finnas på plats där samt i en annan obestämd butik innan sommaren.

De ska stå på parkeringen och blir ett komplement till vår hemleverans. Många som har vägarna förbi tycker att det är skönt att kunna bestämma själv när man ska hämta kassarna, säger Coop Varbergs vd Göran Borg till Fri Köpenskap.

För att hämtningen ska gå så snabbt som möjligt får skåpet två egna parkeringsplatser.

Läs också: Nytt uppköp gör Ntex till största privata speditör

Vi har slagit i taket när det gäller e-handel. Det här är ett sätt att avlasta ytterligare samtidigt som lönsamheten blir bättre än vid hemleverans. Om kunderna gillar skåpen kan vi snabbt beställa fler, säger Göran Borg som också överväger skåp utanför ytterligare en butik.

Skåpen öppnas av kunderna via mobiltelefonen och har totalt 39 fack. 27 kylda och 12 frysta. 3 kassar ryms i varje fack. Inga rumstempererade fack behövs.

De enda två varorna som inte tål kylen är färsk basilika och bananer, men det löser man genom att lägga dem i en fryspåse, säger Sven Calissendorff, vd på Strongpoint, som levererar skåpen.

Intresset är stort även bland andra kedjor men i Sverige är skåpens fulla potential ännu inte i bruk.

I Ryssland levererar vi däremot skåp som sätts upp i bostadsområden och på andra platser där konsumenterna gärna rör sig, konstaterar han.

Han är övertygad om att drivmedelsstationer, större genomfartsparkeringar, dagis och andra platser kommer att få besök av e-handelsskåp inom en snar framtid.

Problemet med att få ekonomi i e-handeln handlar ofta om den sista milen. Kan man då förkorta genom smarta lösningar vid platser som kunderna ändå passerar så sparar man mycket pengar.

Parallellt med satsningen pågår, som Fri Köpenskap tidigare berättat, ett test i Helsingborgsområdet, ”E-drop”, tillsammans med företaget Nowaste, där Coop levererar kassar till kylda skåp i bostadsområden. Skillnaden är att Coop inte har någon del i affären. Det är Nowaste som äger affären och kunden som prenumererar på tjänsten.

Håll dig uppdaterad med Transportnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Intervju
Axfood om nya förarlösa samarbetet: ”Ett gyllene läge”

Fossilfrihet – här är APM:s klimatlöfte inför 2020

Containerterminalen i Göteborg siktar på att bli fossilfri redan nästa år.

Jobb & Karriär
Logistic contractor byter vd

Anders Bothén får lämna efter tolv år på posten.

Scania presenterar en mindre etanolmotor

Axfood och Coca-cola börjar med förarlösa transporter

Pilot dras igång under nästa år.

Urb-it ger DHL hemleveranser utan fordon

Nyhetsbrev

Nytt uppköp gör Ntex till största privata speditör

Köper Göteborgsbolag med inriktning mot sjö- och flygfrakt.

Arkiv

Hestra-handsken tog hem logistikpriset

Utsedda till Årets logistiklösning på Modegalan.

Sveriges nya logistikmässa

Intervju
50 år av pallkranar från fabriken i Boxholm

Det har gått ett halvt sekel sedan BT byggde sin första pallkran i Mjölby. Sedan dess har man blivit Swisslog och både kranar och logistik har förändrats radikalt.

Lidl öppnar sitt tredje centrallager

Störst i Sverige med kapacitet att serva 100 butiker.

Widrikssons tog hem jätteupphandlingen

Fortsätter köra de åtta kommunernas samordnade varudistribution.

SLP utökar i Nässjö

Jobb & Karriär
Hon är Årets yrkeslärare

World skills Sweden har utsett en verklig förebild till årets pristagare.

Smarta västen varnar för truckarna

Hector kör för Södra

Skriver nytt avtal för fem års transporter.

Missnöje på Zalandos lager

Skogssektorn siktar på eldrift

Skogforsk startar projekt för att nå fossilfria transporter.

3

Första timmertåget till terminalen i Malungsfors

Hamnsamarbete för miljön i Norden

DHL bygger för 200 miljoner

Arbetsmiljöverket slår till mot e-handlarna

DFDS utökar med jätteskepp i Göteborg

Jula säkrar pappersexport från Falköping

DHL bygger ut i Rosersberg

Logistic contractor etablerar sig i Finland

Så ska Freja erövra Polen

Coops lagerplaner skapar oro – 740 anställda påverkas

XR Logistik köper Skaraborgsåkeri

Consafe vässar kampen mot luft i transporterna

Transportföretagen tar över Vintervägforum

Scania minskar med 20 procent

SLP köper första fastigheten i Landskrona

Allt fler söker till transportprogrammet

Renault satsar på vätgas för lätta transportbilar

Prime penguin växer i Norge

Se alla Företagens egna nyheter

BSV hjälper gärna till med rätt lyftredskap

Vi ses nästa vecka på Elmia Subcontractor

Kemi och Bulk Tanktrailers för snabb leverering!

Populär multifunktionslåda – nu i återvunnen plast

BITO utökar produktionskapaciteten med ny anläggning i Polen

BSV pallgafflar - Toppkvalitet och säkerhet!

Säker åtkomst till pallkanaler i rullställ

TIP Trailer Services i Jönköping har genomfört stor renovering av tanktrailer för Air Liquide

Kontakter till svetsrobotar

TIP söker fler mekaniker!

2-poliga modulen kombinerar dataöverföring och koax

Lyftsaxar för lyft av barriärer i betong

Två nya tekniska säljare för tunga däck på Nokian Däck AB

Allt hänger på föraren – Nokian Tyres stöder förartävlingen Scania Driver Competitions

Världens första självkörande buss som klarar alla väglag har Nokian Hakkapeliitta däck

Nya lastbilsdäck, nya regummeringsmaterial – Nokian Tyres följer branschens nya önskemål

Robust optisk överföring i populär kontakdonsfamilj

Nokian Tyres återigen ett av de mest hållbara bolagen i världen

En av däckindustrins mest moderna fabrik är snart färdigbyggd

Ny produktkatalog och jubileumserbjudande

BSV rörsax

Designa dina lagerlådor med BITO bin configurator

Nokian Hakkapeliitta LT3 – nytt premium vinterdäck för lätta lastbilar

Lyftverktyg med kvalitet och säkerhet överst

Genom grönländska glaciärer med Nokian Hakkapeliitta däck

Sänd till en kollega

0.134