23948sdkhjf

EU:s mobilitetspaket gick igenom

| Av Mikael Mildén | Tipsa redaktionen

Europeiska transportfacket är nöjda med överenskommelsen.

Många hade trott att det skulle ta ännu längre tid att komma till en överenskommelse om EU:s nya mobilitetspaket. Men nu har man baxat dem en bra bit på vägen i och med torsdagens omröstning i parlamentet. Och de första kommentarerna var övervägande positiva. 

Socialdemokraterna var mycket nöjda och kallade beslutet för en historisk seger för de socialdemokratiskt lagda förslagen om kör- och vilotider, utstationeringsregler och cabotage. 

– Nu får vi lika lön för lika arbete på samma plats även i transportsektorn. Det är en fantastisk seger för alla so jobbar inom transportsektorn, sa Marita Ulvskog (S) i sin första kommentar. 

Frank Moreels är president för ETF, de europeiska transportfacken. Han sade att organisationen var nöjd med utfallet, även om de skulle ha föredragit starkare skrivningar. 

– Vi kommer att följa implementeringen av reglerna och kontrollerna noga. Utfallet från dagens omröstning följer våra riktlinjer och ett steg framåt för tydligare och bättre regler i branschen. I slutändan visade parlamentet att de bryr sig om förare och människor i Europa. Det här är en framgång för ETF:s fair transport-kampanj, sade han. 

När det gäller cabotagekörningar kommer ett fordon nu kunna ta körningar i annat land under tre dagar, sedan måste det återvända till hemlandet i minst 60 timmar, innan det får komma tillbaka för fortsatt körning. Lastbilschauffören måste återvända till hemlandet minst var fjärde vecka. För utstationering gäller att chaufförer ska få samma ersättning som inhemska förare, om inte färden börjar och slutar i hemlandet. Dessutom kommer de nya, smarta färdskrivarna att behöva installeras. 

Även Transportföretagen var positiva till resultatet i Europaparlamentet.  

– Vi ser på det stora hela positivt på dagens omröstning som möjliggör ökad hållbarhet och sund konkurrens. De av Europaparlamentet antagna reglerna bidrar till att marknaden harmoniseras genom delvis enklare och mer lättkontrollerbara regler – detta bidrar till sund konkurrens. Den smarta färdskrivaren version II kommer att bidra till bättre kontroller, säger Maria Lindh näringspolitisk expert, EU-rätt och transporter hos Transportföretagen. 

Samtidigt varnar man för flera problem som kan skapas med de nya reglerna. Dels kan de leda till att fyllnadsgraden i Europas lastfordon minskar. Eftermonteringskostnaden för de nya färdskrivarna kan också bli en tyngande kostnad för åkerierna. Och vem ska bekosta nya, säkrare uppställningsplatser? 

Maria Lindh framhåller också att det till stor del är en fråga om att kontrollera efterlevnaden. 

– Det behövs fler vägkontroller i Sverige. Det är ett stort problem att antalet kontrollanter är för få. Detta är inte hållbart vare sig ur trafiksäkerhetssynpunkt eller ur konkurrenshänseende. 

Håll dig uppdaterad med Transportnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Jobb & Karriär
Inzile knyter teknisk chef till sig

Har arbetat med elbilen som konsult i två års tid.

Cervera flyttar till Arlandastad

Tar med sig hela centrallagret till ny e-handelsfokuserad anläggning.

Best transport får nya ägare

Intervju
Inlandsbanan vill ta hand om godset

– När Västlänken är klar skulle vi kunna avlasta stambanan upp genom hela Sverige, säger vd Peter Ekholm.

Nytt logistiksamarbete på 120 000 kvadrat i Staffanstorp

Schenker bygger bro mellan Asien och Europa

Startar nya verksamheter i åtta länder. 

Nyhetsbrev

Jobb & Karriär
SLP fortsätter växa

Rekryterar ekonomiansvarig.

Arkiv

Intervju
Axfood om nya förarlösa samarbetet: ”Ett gyllene läge”

Fossilfrihet – här är APM:s klimatlöfte inför 2020

Containerterminalen i Göteborg siktar på att bli fossilfri redan nästa år.

Jobb & Karriär
Logistic contractor byter vd

Anders Bothén får lämna efter tolv år på posten.

Scania presenterar en mindre etanolmotor

Axfood och Coca-cola börjar med förarlösa transporter

Pilot dras igång under nästa år.

Urb-it ger DHL hemleveranser utan fordon

Nytt uppköp gör Ntex till största privata speditör

Köper Göteborgsbolag med inriktning mot sjö- och flygfrakt.

Hestra-handsken tog hem logistikpriset

Utsedda till Årets logistiklösning på Modegalan.

Sveriges nya logistikmässa

Intervju
50 år av pallkranar från fabriken i Boxholm

Det har gått ett halvt sekel sedan BT byggde sin första pallkran i Mjölby. Sedan dess har man blivit Swisslog och både kranar och logistik har förändrats radikalt.

Lidl öppnar sitt tredje centrallager

Störst i Sverige med kapacitet att serva 100 butiker.

Widrikssons tog hem jätteupphandlingen

Fortsätter köra de åtta kommunernas samordnade varudistribution.

SLP utökar i Nässjö

Jobb & Karriär
Hon är Årets yrkeslärare

World skills Sweden har utsett en verklig förebild till årets pristagare.

Smarta västen varnar för truckarna

Hector kör för Södra

Skriver nytt avtal för fem års transporter.

Missnöje på Zalandos lager

Arbetsmiljöverket slår till mot e-handlarna

DFDS utökar med jätteskepp i Göteborg

DHL bygger ut i Rosersberg

Logistic contractor etablerar sig i Finland

Så ska Freja erövra Polen

Coops lagerplaner skapar oro – 740 anställda påverkas

XR Logistik köper Skaraborgsåkeri

Consafe vässar kampen mot luft i transporterna

Transportföretagen tar över Vintervägforum

Scania minskar med 20 procent

SLP köper första fastigheten i Landskrona

Allt fler söker till transportprogrammet

Se alla Företagens egna nyheter

BSV hjälper gärna till med rätt lyftredskap

Vi ses nästa vecka på Elmia Subcontractor

Kemi och Bulk Tanktrailers för snabb leverering!

Populär multifunktionslåda – nu i återvunnen plast

BITO utökar produktionskapaciteten med ny anläggning i Polen

BSV pallgafflar - Toppkvalitet och säkerhet!

Säker åtkomst till pallkanaler i rullställ

TIP Trailer Services i Jönköping har genomfört stor renovering av tanktrailer för Air Liquide

Kontakter till svetsrobotar

TIP söker fler mekaniker!

2-poliga modulen kombinerar dataöverföring och koax

Lyftsaxar för lyft av barriärer i betong

Två nya tekniska säljare för tunga däck på Nokian Däck AB

Allt hänger på föraren – Nokian Tyres stöder förartävlingen Scania Driver Competitions

Världens första självkörande buss som klarar alla väglag har Nokian Hakkapeliitta däck

Nya lastbilsdäck, nya regummeringsmaterial – Nokian Tyres följer branschens nya önskemål

Robust optisk överföring i populär kontakdonsfamilj

Nokian Tyres återigen ett av de mest hållbara bolagen i världen

En av däckindustrins mest moderna fabrik är snart färdigbyggd

Ny produktkatalog och jubileumserbjudande

BSV rörsax

Designa dina lagerlådor med BITO bin configurator

Nokian Hakkapeliitta LT3 – nytt premium vinterdäck för lätta lastbilar

Lyftverktyg med kvalitet och säkerhet överst

Genom grönländska glaciärer med Nokian Hakkapeliitta däck

Sänd till en kollega

0.2