23948sdkhjf

EU:s mobilitetspaket gick igenom

| Av Mikael Mildén | Tipsa redaktionen

Europeiska transportfacket är nöjda med överenskommelsen.

Många hade trott att det skulle ta ännu längre tid att komma till en överenskommelse om EU:s nya mobilitetspaket. Men nu har man baxat dem en bra bit på vägen i och med torsdagens omröstning i parlamentet. Och de första kommentarerna var övervägande positiva. 

Socialdemokraterna var mycket nöjda och kallade beslutet för en historisk seger för de socialdemokratiskt lagda förslagen om kör- och vilotider, utstationeringsregler och cabotage. 

– Nu får vi lika lön för lika arbete på samma plats även i transportsektorn. Det är en fantastisk seger för alla so jobbar inom transportsektorn, sa Marita Ulvskog (S) i sin första kommentar. 

Frank Moreels är president för ETF, de europeiska transportfacken. Han sade att organisationen var nöjd med utfallet, även om de skulle ha föredragit starkare skrivningar. 

– Vi kommer att följa implementeringen av reglerna och kontrollerna noga. Utfallet från dagens omröstning följer våra riktlinjer och ett steg framåt för tydligare och bättre regler i branschen. I slutändan visade parlamentet att de bryr sig om förare och människor i Europa. Det här är en framgång för ETF:s fair transport-kampanj, sade han. 

När det gäller cabotagekörningar kommer ett fordon nu kunna ta körningar i annat land under tre dagar, sedan måste det återvända till hemlandet i minst 60 timmar, innan det får komma tillbaka för fortsatt körning. Lastbilschauffören måste återvända till hemlandet minst var fjärde vecka. För utstationering gäller att chaufförer ska få samma ersättning som inhemska förare, om inte färden börjar och slutar i hemlandet. Dessutom kommer de nya, smarta färdskrivarna att behöva installeras. 

Även Transportföretagen var positiva till resultatet i Europaparlamentet.  

– Vi ser på det stora hela positivt på dagens omröstning som möjliggör ökad hållbarhet och sund konkurrens. De av Europaparlamentet antagna reglerna bidrar till att marknaden harmoniseras genom delvis enklare och mer lättkontrollerbara regler – detta bidrar till sund konkurrens. Den smarta färdskrivaren version II kommer att bidra till bättre kontroller, säger Maria Lindh näringspolitisk expert, EU-rätt och transporter hos Transportföretagen. 

Samtidigt varnar man för flera problem som kan skapas med de nya reglerna. Dels kan de leda till att fyllnadsgraden i Europas lastfordon minskar. Eftermonteringskostnaden för de nya färdskrivarna kan också bli en tyngande kostnad för åkerierna. Och vem ska bekosta nya, säkrare uppställningsplatser? 

Maria Lindh framhåller också att det till stor del är en fråga om att kontrollera efterlevnaden. 

– Det behövs fler vägkontroller i Sverige. Det är ett stort problem att antalet kontrollanter är för få. Detta är inte hållbart vare sig ur trafiksäkerhetssynpunkt eller ur konkurrenshänseende. 

Håll dig uppdaterad med Transportnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Panduro outsourcar logistiken

Flyttar e-handelslagret från Malmö.

Fyraxlad trailer sparade 50 procent transporter

DSV Panalpina tänkte nytt inför transporterna till Köpenhamns gigantiska tunnelbanebygge.

Så ska luften minskas i paketen

Eton väljer Autostore

Upprop för sänkt hastighet

Toyotas nystartade rådgivning växer

Nya affärsområdet fortsätter att rekrytera.

Nyhetsbrev

Catena säljer 95 000 kvadratmeter i Nykvarn

Arkiv

Nelly lämnar Falkenberg

Flyttar till ny logistikanläggning närmare huvudkontoret.

Nu når Instabox halva Sverige samma dag

Jobb & Karriär
Omorganisation hos APM Terminals

Tillsätter ny nordisk vd.

De bygger Autostorelager i Värnamo

Snabb installation av robotanläggning, bansystem och plockstationer.

Einride tar in kvarts miljard

Beijer går till molnbaserad ruttplanering

Intervju
Med ansvar för transportutbildning

Caj Luoma är chef inom kompetensförsörjning på Transportföretagen. Och han har varit i branschen länge, trots att det inte var självklart från början.

Einride i svenska städer om åtta till tio år

Här kommer Hisingsbron till Göteborg

22 broelement kom med båt i en jättelast från Spanien.

Kravet från Göteborgs hamn inför Brexit

Den 31 oktober ska Storbritannien lämna EU, om tidtabellen håller. I Göteborgs hamn slipper du inte in utan att ha godset tullklart.

DHL ansluter till Nordstans cykelhubb

Börjar köra med fraktcyklar även i Göteborg.

SLP köper stort

Jobb & Karriär
Element expanderar i Sverige

Nya säljchefen kommer direkt från SSI Schäfer.

De kapar elva procent av transporterna

Med digitalisering av lastning och transport sparar Västlänkenbygget in på lastbilsresorna.

Smarta takluftriktaren ger stor besparing

Transportföretagen i samarbete med försvarsmakten

Transportföretagen har ingått ett samarbete med försvarsmakten. Syftet är att se över vilka kompetenser som kan återanvändas när personer som arbetat inom försvaret ska vidare till civil tjänstgöring.

De blev Årets transportskola

Schenker säljer Bring Frigos lager

Widrikssons expanderar i Göteborg

Vätterleden flyttar från Kungsbacka 

Åland post erövrar Norden – på väg mot Sverige

Nu blir Kinapaketen dyrare

Adnavem har fyllt två

Ford godkänner transportbilar för HVO

Regeringen utökar satsningen på biogas

Bring utökar i Danmark

Mathem gör satsning på biogas

Bzzt ger sig in i budbranschen

Fossilfritt redan nästa år för Hjärtat

Se alla Företagens egna nyheter

BITO utökar produktionskapaciteten med ny anläggning i Polen

BSV pallgafflar - Toppkvalitet och säkerhet!

Säker åtkomst till pallkanaler i rullställ

TIP Trailer Services i Jönköping har genomfört stor renovering av tanktrailer för Air Liquide

Kontakter till svetsrobotar

TIP söker fler mekaniker!

2-poliga modulen kombinerar dataöverföring och koax

Lyftsaxar för lyft av barriärer i betong

Två nya tekniska säljare för tunga däck på Nokian Däck AB

Allt hänger på föraren – Nokian Tyres stöder förartävlingen Scania Driver Competitions

Världens första självkörande buss som klarar alla väglag har Nokian Hakkapeliitta däck

Nya lastbilsdäck, nya regummeringsmaterial – Nokian Tyres följer branschens nya önskemål

Robust optisk överföring i populär kontakdonsfamilj

Nokian Tyres återigen ett av de mest hållbara bolagen i världen

En av däckindustrins mest moderna fabrik är snart färdigbyggd

Ny produktkatalog och jubileumserbjudande

BSV rörsax

Designa dina lagerlådor med BITO bin configurator

Nokian Hakkapeliitta LT3 – nytt premium vinterdäck för lätta lastbilar

Lyftverktyg med kvalitet och säkerhet överst

Genom grönländska glaciärer med Nokian Hakkapeliitta däck

Nokian Tyres är Sveriges mest rekommenderade däckmärke

Nyhet! Snabb och exakt flerfärgs märkmaskin med utskärning – SMS R1

NYHET! Total Nordic inleder samarbete med Mitsubishi Motors Sverige

NYTT! RUBIA OPTIMA 1100 FE 10W-30, högkvalitativ motorolja, med API CK & VO...

Sänd till en kollega

0.183