23948sdkhjf

EU:s mobilitetspaket gick igenom

| Av Mikael Mildén | Tipsa redaktionen

Europeiska transportfacket är nöjda med överenskommelsen.

Många hade trott att det skulle ta ännu längre tid att komma till en överenskommelse om EU:s nya mobilitetspaket. Men nu har man baxat dem en bra bit på vägen i och med torsdagens omröstning i parlamentet. Och de första kommentarerna var övervägande positiva. 

Socialdemokraterna var mycket nöjda och kallade beslutet för en historisk seger för de socialdemokratiskt lagda förslagen om kör- och vilotider, utstationeringsregler och cabotage. 

– Nu får vi lika lön för lika arbete på samma plats även i transportsektorn. Det är en fantastisk seger för alla so jobbar inom transportsektorn, sa Marita Ulvskog (S) i sin första kommentar. 

Frank Moreels är president för ETF, de europeiska transportfacken. Han sade att organisationen var nöjd med utfallet, även om de skulle ha föredragit starkare skrivningar. 

– Vi kommer att följa implementeringen av reglerna och kontrollerna noga. Utfallet från dagens omröstning följer våra riktlinjer och ett steg framåt för tydligare och bättre regler i branschen. I slutändan visade parlamentet att de bryr sig om förare och människor i Europa. Det här är en framgång för ETF:s fair transport-kampanj, sade han. 

När det gäller cabotagekörningar kommer ett fordon nu kunna ta körningar i annat land under tre dagar, sedan måste det återvända till hemlandet i minst 60 timmar, innan det får komma tillbaka för fortsatt körning. Lastbilschauffören måste återvända till hemlandet minst var fjärde vecka. För utstationering gäller att chaufförer ska få samma ersättning som inhemska förare, om inte färden börjar och slutar i hemlandet. Dessutom kommer de nya, smarta färdskrivarna att behöva installeras. 

Även Transportföretagen var positiva till resultatet i Europaparlamentet.  

– Vi ser på det stora hela positivt på dagens omröstning som möjliggör ökad hållbarhet och sund konkurrens. De av Europaparlamentet antagna reglerna bidrar till att marknaden harmoniseras genom delvis enklare och mer lättkontrollerbara regler – detta bidrar till sund konkurrens. Den smarta färdskrivaren version II kommer att bidra till bättre kontroller, säger Maria Lindh näringspolitisk expert, EU-rätt och transporter hos Transportföretagen. 

Samtidigt varnar man för flera problem som kan skapas med de nya reglerna. Dels kan de leda till att fyllnadsgraden i Europas lastfordon minskar. Eftermonteringskostnaden för de nya färdskrivarna kan också bli en tyngande kostnad för åkerierna. Och vem ska bekosta nya, säkrare uppställningsplatser? 

Maria Lindh framhåller också att det till stor del är en fråga om att kontrollera efterlevnaden. 

– Det behövs fler vägkontroller i Sverige. Det är ett stort problem att antalet kontrollanter är för få. Detta är inte hållbart vare sig ur trafiksäkerhetssynpunkt eller ur konkurrenshänseende. 

Håll dig uppdaterad med Transportnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Jobb & Karriär
Från Savills till Bockasjö

Blir sälj- och marknadsansvarig.

APM invigde automatiserad port

Örebro tar upp kampen om elväg

Norrköping får ny containerlinje

Varner fördubblar sin Autostore i Vänersborg 

Swisslog bygger lösning med 116 000 lådor och över 200 robotar.

Jobb & Karriär
Transportföretagen får samhällspolitisk avdelning

Värvar chef från Svensk handel.

Nyhetsbrev

Toyota lanserar solenergi

Arkiv

Så ska lagerarbetet bli en lek

Med gamification gör Aditro lagerarbetet till ett datorspel, något som ska gynna både arbetsgivare och lagerarbetare.

H&M testar biobränsle med Maersk

Videointervju: Viktigt att förstå kunderna

Analyser bör vara spännande, inte tråkiga, menar retailexperten Neil Saunders.

Plus

Intervju
Lämnar Transportrådet men inte transporterna

Efter tolv år som kanslichef på Näringslivets transportråd slutar Guy Ehrling till sommaren.

Träffa Airmees vd Julian Lee på Retaildagen

Den 3 oktober är det dags för årets upplaga av Retaildagen på Epicenter i Stockholm. Temat för dagen är kundupplevelsen.

”Behåll dispenserna för BK4”

3

Krönika: Sjöfartens utsläpp borde öka

Karolina Boholm, transportdirektör på Skogsindustrierna, skriver om en sjöfartsstorm i ett vattenglas.

Supersiffror för Dachser Norden

Svenska dotterbolaget fyrdubblade sitt resultat.

Weland köper mjukvarubolag – får egen WMS

Catena bygger ut åt Speed

Plus

Intervju
Stor intervju: Inzile är redo för produktion

Västerviksbolaget Inzile väcker stor uppmärksamhet. Utmanaren ger sig in på elbilsmarknaden med sin lätta lastbil, som börjar produceras i sommar. Vi har talat med vd Ragnar Åhgren.

Klart: Systembolagets hemleveranser permanentas i hela landet

Skänker 44 ton mat direkt från lagret

Martin och Servera har hittat ett sätt att hantera mat som blir svinn redan på lagret.

Konvojen som lockar arbetskraft till sjöfarten

Flygplatser ska ersättas för flygskatten

Debut för Volvos självkörande Vera

Tillsammans med DFDS ska Volvo Lastvagnar testa framtidens transportsystem i Göteborgs hamn.

DHL Express förnyar flygflottan

Bolagets första Boeing 777 har gjort sitt första uppdrag.

Jobb & Karriär
LC stärker affärsutvecklingen

Anställer direkt från JLL.

Så ska samarbeten öka fyllnadsgraden i transporterna

DSV:s tredje verkstad hamnar i Stockholm

Video: Se läget i Norviks hamn

Lossar mer men lastar mindre i svenska hamnar

Sverige drog ner Frejas resultat

Majoritetsägaren säljer Logent

Edmolift summerar lyckat första år i Danmark

Nykomlingen köper Postnords Ljungbyterminal

Svensk lastbilstrafik ökar – och minskar

Regeringen vill digitalisera fraktsedlar

Tradera i paketsamarbete med Postnord

Unga Boxflow landar ny TPL-partner

Se alla Företagens egna nyheter

TIP Trailer Services i Jönköping har genomfört stor renovering av tanktrailer för Air Liquide

Kontakter till svetsrobotar

TIP söker fler mekaniker!

2-poliga modulen kombinerar dataöverföring och koax

Lyftsaxar för lyft av barriärer i betong

Två nya tekniska säljare för tunga däck på Nokian Däck AB

Allt hänger på föraren – Nokian Tyres stöder förartävlingen Scania Driver Competitions

Världens första självkörande buss som klarar alla väglag har Nokian Hakkapeliitta däck

Nya lastbilsdäck, nya regummeringsmaterial – Nokian Tyres följer branschens nya önskemål

Robust optisk överföring i populär kontakdonsfamilj

Nokian Tyres återigen ett av de mest hållbara bolagen i världen

En av däckindustrins mest moderna fabrik är snart färdigbyggd

Ny produktkatalog och jubileumserbjudande

BSV rörsax

Designa dina lagerlådor med BITO bin configurator

Nokian Hakkapeliitta LT3 – nytt premium vinterdäck för lätta lastbilar

Lyftverktyg med kvalitet och säkerhet överst

Genom grönländska glaciärer med Nokian Hakkapeliitta däck

Nokian Tyres är Sveriges mest rekommenderade däckmärke

Nyhet! Snabb och exakt flerfärgs märkmaskin med utskärning – SMS R1

NYHET! Total Nordic inleder samarbete med Mitsubishi Motors Sverige

NYTT! RUBIA OPTIMA 1100 FE 10W-30, högkvalitativ motorolja, med API CK & VO...

Total Nordic ingår nytt avtal med FSC Bilar/Citroën Sverige

Total Quartz Ineo Long Life 0W-20 – Högkvalitativ motorolja utvecklad för V...

Produktnyhet! En motorolja för alla – TOTAL RUBIA TIR 9900 FE 5W-30

Sänd till en kollega

0.156